عمومی | دانشگاه سیستان و بلوچستان

بازدید از منطقه سیلزده در محدوده‌ی چابهار و کنارک و برگزاری نشست و هم‌اندیشی صاحب‌نظران برگزار شد

بازدید از منطقه سیلزده در محدوده‌ی چابهار و کنارک و برگزاری نشست و هم‌اندیشی تخصصی اساتید دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان، صنعتی اصفهان و دریا‌نوری و علوم دریایی چابهار با حضور معاون توسعه و امور عمرانی فرمانداری به مدت چهار روز از تاریخ ۱۶ لغایت ۱۹ بهمن‌ماه ۹۸ در شهرستان چابهار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان، به منظور بررسی سیلاب اخیر و تهیه گزارش تخصصی از این رخداد در راستای شناسایی مشکلات مختلف ایجادشده در منطقه و ارائه راهکارهای علمی و عملی در بهبود شرایط کنونی و کاهش خسارات در سیلاب‌های احتمالی آینده، یک گروه متخصص از اساتید گروه زمین‌شناسی (دکتر رضا جهانشاهی) و گروه جغرافیای طبیعی (دکتر محسن حمیدیان پور و دکتر رضا منصوری) از دانشگاه سیستان و بلوچستان، اساتید گروه‌های مهندسی آب، ژئوتکنیک و ... از دانشگاه صنعتی اصفهان و معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در مناطق دشتیاری (چابهار) و زرآباد (کنارک) حضور یافتند.

در این راستا از مناطق سیل‌زده محدوده عورکی، سواحل رودخانه کاجو، کنارک و به‌طور ویژه کشاورزی و مناطق سیل‌زده زرآباد بازدید و مشاهده میدانی به عمل آمد.

همچنین در این بازدید، جلسه‌ای با معاون توسعه و امور عمرانی فرمانداری شهرستان چابهار با حضور اساتید هر سه دانشگاه و مدیران کلیه سازمان‌های مرتبط باسیل برگزار شد.

در این جلسه اساتید سه دانشگاه مذکور، راهکارهای علمی در خصوص رفع مشکلات ایجادشده و کاهش خسارات آتی در منطقه از دیدگاه هیدرولوژی، زمین‌شناسی، تغییر اقلیم، سازه‌های هیدرولیکی، خاک‌شناسی، توسعه کشاورزی و روستایی ارائه شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. گفتنی است در پایان این جلسه موارد زیر به تصویب رسید:

مقرر شد تا ظرف هفته آینده کلیه‌ی مستندات، گزارش‌ها و آمارهای برداشت‌شده در کلیه سازمان‌ها وادارات منطقه در حوضه‌های مختلف آب، خاک، هواشناسی، کشاورزی و ... به معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار تحویل داده شود و سپس این اطلاعات به دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه صنعتی اصفهان جهت بررسی و اقدامات بعدی ارسال گردد.

همچنین قرار شد تا سه دانشگاه مذکور نقاط ضعف و قوت این اسناد را بررسی کرده و نظرات کارشناسی خود را ظرف ۳ هفته بعد از دریافت اطلاعات اعلام نمایند.

انعقاد تفاهم‌نامه بین ستاد پیشگیری و مدیریت بحران به استناد قانون بحران بین فرمانداری و رئیس ستاد بحران و دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار از دیگر مصوبات این جلسه بود.

همچنین مقرر شد تا حداقل یک نماینده از دانشگاه‌های فوق در جلسه بعدی ستاد حضور یابند.