عمومی | دانشگاه محقق اردبیلی

برگزاری نشست جریان شناسی فکری-سیاسی احزاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه

نشست جریان شناسی فکری-سیاسی احزاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر محمدرضا مولایی عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به ضرورت جریان شناسی فکری-سیاسی احزاب تاکید کرد: برای آشنایی با جریان های سیاسی شناخت مبانی و بسترهای فکری، اجتماعی و اقتصادی جریان ها و نیز شناخت گفتمان آنها، لازم است.
وی بیان کرد: جریان های سیاسی تاریخ معاصر تا دهه ۶۰ شمسی را می توان در مدل های مختلفی مطرح و تبیین کرد که یکی از مدل های مشهور، تقسیم این جریان ها به جریان های مذهبی (اسلام گرا)، ملی گرا (ناسیونالیست)، چپ (مارکسیست) و التقاطی (اسلام + لیبرالیسم و اسلام + مارکسیسم) تقسیم بندی کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به شکل گیری حزب توده و نفوذ آنها در جریان های دانشجویی به غالب شدن جریان مارکسیستی در دانشگاه ها اشاره و افزود: اینها عقیده داشتند که اسلام ظرفیت انقلاب ندارد، در چنین فضایی حضرت امام خمینی (ره) نگاه جدیدی در حوزه علمیه ایجاد و مدل اسلام سیاسی را عرضه کردند.
مولایی با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه اسلام همه اش سیاست است، افزود: این نگرش، بعدها مبنای شکل گیری ایدئولوژی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی شد.
وی با اشاره به پیروزی انقلاب و ایجاد فضای باز سیاسی برای فعالیت احزاب در صحنه سیاست در سال های اولیه پیروزی انقلاب، ضمن تاکید بر تفاوت های گفتمانی جریان های مبارز در اوایل انقلاب ادامه داد: نگرش های مغایر با گفتمان انقلاب اسلامی در دولت موقت و ریاست جمهوری بنی­صدر، به تدریج با گفتمان انقلابی مد نظر امام فاصله گرفتند و پس از برکناری بنی صدر، جریان اسلامگرا در ساختار مدیریت کشور  فعال شد و بعدها از درون این جریان، جریان سیاسی راست(اصول گرا) و چپ(اصلاح طلب) شکل گرفت. مولایی با طرح مولفه های مورد اشتراک و مورد اختلاف این دو جریان سیاسی شامل نوع نگاه به ولایت فقیه، راهکارهای تحقق عدالت اجتماعی، صدور انقلاب و چگونگی آن، مواجهه با کشورهای سلطه گر، امت گرایی و حمایت از نهضت های آزادی بخش و مدیریت حوزه فرهنگ، به تغییرات گفتمانی این دو جریان در طول سالیان گذشته و چالش های برآمده از این تفاوت های گفتمانی اشاره نمود.
دکتر اسماعیل گلی مسئول بسیج اساتید دانشگاه محقق اردبیلی در این نشست با تشکر از حضور همکاران و اساتید دانشگاه و هچنین سخنرانان در نشست­ های دهه فجر و ذکر نام برخی از چهره ­های مبارز در انقلاب اسلامی گفت: این عزیزان سال ها متحمل شکنجه­ های سخت در زندان ساواک بودند و انقلاب اسلامی امانت این مجاهدان در دست ما است و رسالت جامعه دانشگاهی به ویژه اساتید در این زمینه بسیار مهم و اثرگذار است.
وی در ادامه به توصیه های حضرت امام خمینی (ره) به جریان های سیاسی اشاره و انتقاد بجا و سازنده، حفظ اصول اسلام برای همیشه، عدم عدول از سیاست نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی، مراقبت از دشمنی دشمنان بزرگ به ویژه آمریکا در کنار حفظ دوستی با یکدیگر، مراقبت از حیله­گری­های استعمارگران تشنه به خون اسلام و استقلال کشور را از مهمترین توصیه های امام راحل ذکر کرد.
لازم به ذکر است این نشست به مناسبت گرامیداشت دهه فجر و به همت بسیج اساتید دانشگاه محقق اردبیلی و دفتر هم اندیشی استادان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار و اساتید حاضر در نشست به بیان پیشنهادات و نظرات خود پرداختند .