عمومی | سیویلیکا

رابطه بین سبک های شناختی (یادگیری) کلب با یادگیری دانشجویان رشته ی حسابداری با درنظر گرفتن نوع هوش دانشجویان طبق مدل استنفورد بینه

کمیته بدفورد آمریکا در سال ۱۹۸۶ طی بیانیه ای رسما اعلام کرد که رشته حسابداری دارای مشکلات عدیده ای در زمینه یادگیری و آموزش است. هم چنین در بیانیه ی مذکور بیان کردند به تناسب تغییراتی که در رشته ی حسابداری رخ داده است باید شاهد تغییراتی در سیستم یادگیری و آموزشی حسابداری باشیم؛ لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ی بین سبک های یادگیری با میزان یادگیری و با درنظر گرفتن تاثیر هوش انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان رشته ی حسابداری دانشگاه دولتی شیراز در نیم سال دوم۱۳۹۸-۱۳۹۷ است. هم چنین نمونه ی انتخابی پژوهش شامل تمامی دلنشجویان سال آخر رشته ی حسابداری مقطع کارشناسی دانشگاه دولتی شیراز است که به روش خوشه ای گزینش شدند.
در این پژوهش برای تعیین سبک یادگیری از آزمون کلب و برای تعیین نوع هوش از آزمون هوش اسنفورد-بینه استفاده شده است. در بخش توصیفی پژوهش از میانگین، انحراف معیار، بیشینه و کمینه و برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده در قسمت آمار استنباطی نیز از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، آنالیز واریانس تک عامله و دو عامله با تاثیرات متقابل (آنوا) و آزمون توکی بهره مند شده است. نتایج حاصل از پژوهش بیان گر آن است که سبک یادگیری هم گرایکلب و نوع هوش متوسط دارای بالاترین یادگیری حسابداری است.

---

نگارنده: نجمه نصیری
استاد راهنما:جناب آقای دکتر کاظم نحاس
استاد مشاور:جناب آقای دکتر حمید محمودآبادی
استاد داور:جناب آقای دکتر امین ناظمی