عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

خورشید گرفتگی ۵۸۵ قبل از میلاد باعث تثبیت شاهنشاهی ماد شد

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهرداد ملک زاده در دهمین کرسی ترویجی که با عنوان باستان شناسی، تاریخ اندیشه و تاریخ علم و با موضوع نقدی بر کتاب (۵۸۵ ق م ) نوشته این نویسنده برگزار شد گفت: این کتاب در واقع به چگونگی پایان نبرد ۵ ساله میان ماد و لودیه و صلح خورشید گرفتگی در آن عصر برابر با سال ۵۸۵ ق م می پردازد.
وی ادامه داد: این نبرد که آخرین نبرد پس از سال‌ها جنگ بین هووخشتره از ماد و الیاتس لودیه بود با سرپرستی پسر خود ارشتی وئیک به علت بروز خورشید گرفتگی جنگ در میانه کارزار متوقف شد و دو طرف صلح کردند، و رودخانه هالیس به عنوان مرز بین ماد و لودیه انتخاب شد.
ملک زاده با اشاره به اینکه در واقع انتقال دانش آشوری به مادها باعث بهره برداری آن ها از خورشید گرفتگی مذکور برای گرفتن امتیازات بیشتر بعد سال ها جنگ شد افزود:برای بهتر درک شدن این رویداد خوب است بدانید که یکی از نخستین روزهای واپسین ماه بهار سال ۵۸۵ ق م، سپاهیان ماد در دل سرزمین آناتولی در کرانه رود هالوس خاموش ایستاده اند، هووخشتره شاهنشاه بزرگشان، گشاینده نینوا، از دنیا رفته و ارشتی وئیک جانشین خویش را با کوهی از مشکلات تنها گذاشته است. لشکر ماد نیز از پس چندین دهه جنگ بی پایان در سرزمین های دور یا نزدیک با آشوریان، سکاها، ماناییان، اورارتوییان و... به شدت فرسوده است.
وی در ادامه بیان داشت: نبرد بدشگون پنج ساله (۵۹۰-۵۸۵ ق م) هم با لودیه هنوز به سرانجام نرسیده است شاهنشاه جوان ماد به دور از وطن مالوف خود، یکه و تنها رویاروی لودیان سرگردان مانده است به ناگاه در میانه روز(هفتم خرداد سال ۵۸۵ ق م) خورشید در آسمان عرصه نبرد میان ماد و لودیه به تاریکی می گراید، سپاهیان دو طرف به وحشت می افتند و دست از جنگ می شویند، حتی محتملا شخص پادشاه لودیه و دربار او نیز که معنی و دلیل این پدیده طبیعی را نمی دانند به سختی می هراسند.
ملک زاده با اشاره به اینکه تدبیر پادشاه مادی در خصوص خورشید گرفتگی مذکور این است تا به مغان و خوابگزاران دربار که همراه با لشگر هستند مراجعه کند گفت: مغان همراه وی را از علت حقیقی این واقعه آگاه می کنند و پیک های صلح و آشتی در میان دو سپاه به راه می افتند و شهنشاه جنگ گریز و عافیت اندیش ماد از بی اطلاعی دشمن لودی خویش به بهترین نحو سود می جوید و با ترساندن وی از خشم خدایان، صلح دلخواسته اش را به چنگ می آورد و از شکستی بسیار محتمل می گریزد.
وی در انتها خاطر نشان کرد: این واقعه مهم را می توان تثبیت شاهنشاهی مادی و  پیروزی دانش مغانی بر ناآگاهی ایونی دانست.
در ادامه این نشست تخصصی حکمت الله ملاصالحی استاد تاریخ به بیان نکاتی در خصوص این کتاب و ارجاعات آن طبق تاریخنگاری های یونانی پرداخت.