عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

۶۵ مرکز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال شده است

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: ۶۵ مرکز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری در منزل در مناطق تحت پوشش دانشگاه فعال هستند که از این تعداد ۱۲ مرکز در شهرستانهای تابعه دانشگاه و مابقی در مشهد فعالیت می کنند.

محمد حسن عزتی، در گفتگو با وب دا، با اشاره به اینکه مراقبت های پرستاری در منزل مجموعه ای از خدمات پرستاری شامل فرد، خانواده و جامعه در سطوح مختلف از پیشگیری تا بازتوانی را شامل می شود  خاطر نشان کرد: با افزایش مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی و مزمن و رشد جمعیت سالمندی و هزینه های بالا برای ارائه خدمات به این دسته از افراد، وجود مراکز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری در منزل ضرورت می یابد.

وی با اشاره به اینکه خدمات پرستاری در منزل شامل کلیه خدمات از پیشگیری تا بازتوانی را در مراحل مختلف چرخه زندگی در بر می گیرد ، اظهار کرد:  امروزه با افزایش مبتلایان به بیماریهای قلبی عروقی و مزمن مانند دیابت، فشار خون و ... همچنین رشد جمعیت به سمت سالمندی، بیشترین آمار درخواست کنندگان خدمت را سالمندان، بیماران مزمن ( صعب العلاج ، سرطانی ، بیماریهای خاص و ... ) بیماران دچار آسیب های جسمانی و بیمارانی که ماندن آن ها در بیمارستان جنبه درمان نداشته و فقط به دلیل نیاز به دریافت مراقبت های پرستاری در بیمارستان  بستری هستند می باشد.

نیاز به ۹۰ مرکز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در راستای توسعه و ساماندهی مراکز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری در منزل و با توجه به برنامه عملیاتی ابلاغی معاونت پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش، باید یک مرکز ایجاد شود، بیان کرد:  با توجه به جمعیت تحت پوشش دانشگاه، نیازمند ۹۰ مرکز مشاوره و ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل هستیم.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مراقبت های پرستاری در منزل با آموزش به خانواده ها و تاکید بر خانواده درمانی و بررسی شرایط زندگی بیمار ، رفاه و آسایش بیمار و خانواده را بالا می برد ، گفت: در چنین شرایطی  بیمار از فضای آرام و امن خانواده بهره مند می شود؛ تغذیه مناسب تری خواهد داشت و از خطر عفونت های بیمارستانی در امان است .

کاهش دوران نقاهت بیمار در سایه ارائه مراقبت های پرستاری

وی افزود: کاهش دوران نقاهت و توان بخشی ، کاهش بار بیمارستان ها و کاهش هزینه های مراقبتی با کاهش تخت روز بستری از مزایای دیگر این طرح است .

عزتی با بیان اینکه از سال ۹۵ که آیین نامه مراکز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری در منزل بازنگری و ابلاغ گردید؛ نظارت بر این مراکز نظام مندتر شده است، گفت: واحدهای مراقبت در منزل در بیمارستان‌های تابعه این دانشگاه ایجاد شده اند تا ضمن شناسایی افراد نیازمند خدمات، آنها را به مراکز مراقبت‌های پرستاری مجاز معرفی و راهنمایی می کنند.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بسیاری از افراد به‌ دلایل مختلف و از جمله سالمندان، بیماران مزمن و بیماران دچار آسیب‌های جسمانی و همچنین سایر بیمارانی که پس از ترخیص از بیمارستان نیازمند دریافت خدمات مراقبت پرستاری در منزل هستند بایستی به مراکز مجاز و دارای صلاحیت در این زمینه معرفی شوند تا از خدمات باکیفیت و استاندارد برخوردار شوند، عنوان کرد:  لذا راه‌اندازی چنین واحدی به منظور کیفیت‌بخشی به خدمات و تسهیل در دریافت این خدمات امری ضروری به نظر می‌رسداز همین رو بیمارستان ها مجاز به بستن قرارداد با مراکز فعال و مورد تایید دانشگاه هستند.

عزتی تاکید کرد: متاسفانه هر ساله شاهد غیر فعال شدن تعدادی از مراکز دارای پروانه بهره برداری، به دلایلی چون وجود مراکز و افراد بدون مجوز و فاقد صلاحیت که بدون داشتن مکان و فقط با یک خط تلفن و با تبلیغات در روزنامه و چاپ کارت در سطح جامعه اقدام به جذب بیمار و ارائه خدمات و ایجاد مشکلات فراوان برای بیمار و خانواده وی می کنند،هستیم.

عزتی بیان کرد: مردم در صورت مواجهه با افراد غیر مجاز می توانند با مدیریت نظارت و یا مدیریت پرستاری دانشگاه جهت برخورد با آنها، تماس حاصل نمایند و با مراجعه حضوری و تنظیم شکوائیه به واحد تعزیرات مدیریت نظارت می توانند از پیگیری تخلفات و شکایات اطمینان حاصل کنند.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: مردم نیاز خود به ارائه مراقبت های پرستاری را از مراکز مجوز دار مرتفع سازند. بنابراین قبل از دریافت خدمت می توان از مجاز یا غیر مجاز بودن مرکز اطمینان حاصل کرد.

وی گفت: هر مرکز علاوه بر دو مسئول فنی پرستار، دارای حداقل ۴ نفر کارشناس پرستاری جهت ارائه خدمات در ساعات مختلف شبانه روز بوده که اطلاعات آنها  در سامانه صدور پروانه در زمان دریافت پروانه بهره برداری ثبت می گردد. علاوه بر این افراد، مراکز مجاز هستند از بهیار، کمک پرستار متناسب با نوع خدمات قابل ارائه نیز استفاده کنند. همچنین طبق آیین نامه ابلاغی وزارت این مراکز می توانند با سایر حرف پزشکی قرارداد همکاری عقد نمایند .

عزتی با تاکید براینکه پرستاران شاغل در این مراکز همچون سایر پرستاران بایستی دارای پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاری باشند، افزود:  بنابراین گذراندن آموزشهای مرتبط به میزان ۱۲۵ امتیاز در طی دوره های ۵ ساله اجباری است.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اجرای تعرفه های خدمات پرستاری استاندارد و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این خدمات از مهم ترین برنامه های مورد انتظار برای اینده است تا مردم بتوانند به راحتی از این خدمات استفاده کنند.

{jcomments on}