عمومی | پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران

وزیر علوم مطرح کرد: پیش‌بینی تصاحب جایگاه ۱۵ علمی دنیا در سال ۲۰۲۰ از سوی ایران

وزیر علوم با تاکید بر اینکه نیازمند تعاملات بین‌المللی هستیم و اساتید و دانشجویان ما باید مراودات علمی در دنیا داشته باشند،‌ گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جدید میلادی ایران جایگاه پانزدهم علمی دنیا را کسب کند .

دکتر منصور غلامی در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی، به مهمترین دستاوردهای وزارت علوم اشاره کرد و گفت: ما در چهل و یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیار خوبی را در مجموعه عملکردهای حوزه‌ی فناوری و تحقیقاتی در خانواده آموزش عالی کشور داریم که اگر بخواهم به طور گزیده به برخی از این دستاوردها اشاره کنم، اولین دستاورد در این ۴۰ سال گذشته این است که نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص کشور را در دانشگاه‌های داخلی تربیت کردیم و عملا برای تامین نیروی تخصصی در هیچ بخش فنی، صنعتی و علمی کشور نیازی به خارج نداریم .

وی در ادامه تصریح کرد: ما برای مبادله علوم و دستاوردهای جدید علمی نیازمند شکل‌گیری ارتباط علمی با کشورهای دیگر و تعاملات بین‌المللی هستیم و تعاملات بین‌المللی اساتید، دانشمندان و دانشجویان ما به منظور توسعه علوم نوین جدید باید اتفاق بیفتد .

دکتر غلامی تاکید کرد: در حوزه تحقیقات نیز مجموعه آموزش عالی کشور، تحقیقات را در سطوح و رشته‌های مختلف در لبه‌های جدید علم انجام داده، به طوری که ما در بین کشورهای دنیا رتبه‌ ۱۶ را داریم و پیش‌بینی می‌شود در سال میلادی جدید رتبه ۱۵ را کسب کنیم. بنابراین ما جزو کشورهای ۱۵ یا ۱۶ دنیا در حوزه‌ تولید علم به شمار می‌رویم و این یعنی ما با ۱۵ کشور برتر دنیا در حوزه‌های علمی و فناوری رقابت می‌کنیم و این دستاورد بسیار ارزشمندی برای کشور است .

وزیر علوم همچنین گفت: خوشبختانه دستاوردهای علمی ما به تدریج تبدیل به فناوری‌ها و سیستم‌های کاربردی می‌شود و در حال حاضر بیش از ۹۷ مرکز رشد در کشور داریم که محل پشتیبانی و حمایت از شرکت‌های جوان جدید و صاحبان ایده‌های جدید است و بیش از ۴۳ پارک علم وفناوری در کشور وجود دارد که این پارکها شرکت‌های دانش‌بنیان را حمایت می‌کنند .

وی تاکید کرد: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور از طریق پارک‌های علم و فناوری حمایت شدند و دستاوردهای آنها به ثمر رسیده است و دستاوردهای قابل توجهی در این زمینه به وجود آمد و اشتغال و پایداری نیز شکل گرفت. در واقع حوزه علم و فناوری حوزه‌ نسبتا جوانی بخصوص طی ۱۰ سال گذشته در کشور است و حرکت‌های خوبی در این حوزه انجام گرفته است و در شرایط فعلی که محدودیت‌های زیادی برای به دست آوردن برخی نیازهای درونی به وجود آوردند، اما پارک‌های علم و فناوری در حال تامین تدریجی نیازهای کشور هستند .

دکتر غلامی که با رادیو جوان گفت‌وگو داشت، در پایان یاد آور شد :‌ هموطنان ما به طور روزانه اخبار مختلفی در حوزه دستاوردهای علمی و فناوری کشور در حوزه‌های مختلف تجهیزات، دارویی و غیره می‌شنوند. خانواده آموزش عالی به خوبی توانسته ماموریت‌های خود را برای خدمت به مردم و کشور انجام دهد. طبیعی است چون دنیا در حوزه‌های علم در حالت تغییر است، ما نیز باید تلاش خود را به طور مستمر پیگیری کنیم تا در دنیا حضور پیدا کنیم .