عمومی | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

برگزاری سومین نشست مجمع دبیران کلان مناطق آمایشی کشور در اصفهان

نشست دوره ای دبیران کلان مناطق آمایشی کشور، با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، معاون آموزشی دانشگاه، جمعی از مدیران حوزه معاونت آموزشی وزارت متبوع و دبیران کلان مناطق آمایشی کشور، پنج شنبه دهم بهمن ماه به مدت دو روز، در محل تالار حکمت معاونت آموزشی دانشگاه، برگزار شد.

در این نشست دکتر طاهره چنگیز رییس دانشگاه در حضور مسئولین وزارتی و دبیران کلان مناطق آمایشی کشور اعم از دانشگاه های علوم پزشکی تهران، مشهد، شیراز، تبریز، زنجان، اهواز، همدان، مازندران و کرمان، این نشست را فرصتی برای همدلی و همفکری در دستیابی به راهکارهای مشترک، راه حل های کارآمد و کاهش مشکلات آموزشی دانست و اظهار داشت: با توجه به شرایط حاضر کشور مهمترین آفت دانشگاه وجود نگرانی و ناامیدی در بین فراگیران و اساتید می باشد که بصورت ریزش قابل توجه متقاضیان دستیاری، مهاجرت فارغ التحصیلان به سایر کشورها، کاهش تقاضا برای هیات علمی شدن نمود پیدا کرده است.
وی افزود: امیدواریم با افزایش امید به اصلاح و ایجاد جو مشارکت در بین دانشگاهیان بتوانیم تا حدودی این معضل را برطرف نماییم.
دکتر علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت متبوع نیز ضمن تشکر از همکاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، این نشست را زمینه استفاده و بهره مندی از تجربه ها عنوان کرد.
وی با اشاره به التهابات منطقه، سرعت تغییرات در جامعه و باقی ماندن در ساختارهای قبلی را به عنوان یک چالش مهم عنوان کرد و بر کاهش تنش زدایی و بالا بردن مشارکت فراگیران و اساتید در تصمیم سازی ها و تصمیم گیریها و دغدغه مند کردن آنها تاکید نمود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: شفافیت و پاسخگویی یکی از ارکان مهم است. شفاف سازی به ما کمک می کند که درست عمل کنیم و در همه زمینه ها به نتیجه برسیم.
دکتر حق دوست همچنین بر اهمیت افزایش قانونمندی و مقررات به عنوان یک اصل تاکید نمود و این نکته را یادآور شد که ما باید به دانشگاههایی که تاکنون موفق بوده و با استاندارد عمل کرده اند اختیارات بیشتر دهیم و اختیارات دانشگاه های بد عملکرد را کمتر نماییم.
در ادامه دکتر محمد رضا صبری معاون آموزشی دانشگاه نیز در ادامه این نشست به ارائه خلاصه ای از دستور کار این مجمع و مروری بر مصوبات دو نشست قبلی در دانشگاه های مشهد و کرمان نمود.
وی همچنین هم اندیشی و هم فکری در مورد چالش های مشترک دانشگاه و پیگیری و پایش برنامه های طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را از مهم ترین اهداف این نشست بر شمرد و اظهار نمود: استفاده از تجارب و دستاوردها در اینگونه نشست های تخصصی، زمینه ی رشد و ارتقای کیفیت آموزش پزشکی را مهیا می نماید.
گفتنی است در پایان سخنرانان بر اهمیت علمی تر شدن مستندات ارائه شده به وزارت متبوع، استفاده از مرکز تحقیقات در آموزش نصر و نتیجه مطالعات صورت پذیرفته در زمینه قوانین و دستور العمل ها برای بهبود محتوای آن ها مطالبی را ایراد نمودند.