عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

ویراست دوم کتاب «مد: هنر- صنعت سلیقه‌سازی» منتشر شد

ویراست دوم کتاب «مد: هنر- صنعت سلیقه‌سازی» نوشته دکتر سیده راضیه یاسینی (رئیس پژوهشکده هنر پژوهشگاه)، از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

مطالعه پیشینه و رویکردهای فرهنگی-هنری صنایع جهانی مد، به مثابه مقدمه شناخت مولفه‌های تاثیرگذار در صنعت مد و با هدف دستیابی به رهیافتی برای ایجاد و توسعه صنعت مد لباس، در انطباق با الزامات فرهنگی در ایران، بن‌مایه پژوهش در این کتاب است. هم‌چنین کتاب از طریق واکاوی رویکردهای ۱۰ برند برجسته مد در جهان نشان می‌دهد که صنایع جهانی پیشرو، چگونه از مولفه‌های فرهنگی و هنری بهره برده‌اند؛ مولفه‌هایی که از مبانی اصلی برای بنیان‌گذاری علمی صنعت مد لباس در ایران است.



کتاب «مد: هنر- صنعت سلیقه‌سازی» در چهار فصل تنظیم شده است که ابتدا قصد دارد گذری اجمالی بر تاریخ ایجاد و شکل‌گیری هنر- صنعت مد داشته باشد و با معرفی ممیزات ده شرکت برجسته مد در کشورهای صاحب‌نام جهان در عرصه مد، دریابد که این صنایع چرا و چگونه دوام و بقای خود را در مدتی طولانی حفظ کرده‌ و همچنان فعال هستند. فصل دوم کتاب، پدیده مد را واکاوی می‌کند که این امر با توسل به پدیدارشناسی این مفهوم محقق شده است.

در فصول سوم و چهارم کتاب، بخش‌های اصلی تحلیل هنر- صنعت مد گنجانده شده‌اند. در فصل سوم «مولفه‌های فرهنگی اجتماعی موثر بر هنر- صنعت مد لباس» و در فصل چهارم «مولفه‌های هنری موثر بر هنر- صنعت مد لباس» واکاوی و تبیین شده‌اند. به فصل سوم این کتاب در این ویرایش، بخشی با عنوان «مد، رسانه‌های اجتماعی» افزوده شده که بر اهمیت کارکرد این رسانه‌ها در صنعت مد تاکید دارد که در سال‌های اخیر، نقش و تاثیرگذاری روزافزونی یافته است. در این بخش با تمرکز بر شبکه اجتماعی تصویرمحور اینستاگرام، تلاش شده با ملاحظه تعامل دوسویه تولیدکنندگان مد با کاربران این فضای رسانه‌ای نوین، تبیین و چگونگی عملکرد برندها در آن به‌طور مجمل بیان شود. در بخش موخره کتاب نیز، پیشنهادهایی به‌منظور تمهید بستر لازم برای تحقق هنر- صنعت مد و لباس در ایران به‌نحوی کارآمد و مبتنی بر هویت ایرانی- اسلامی، مطرح شده‌ است که این پیشنهادها، موضوعات سیاست‌گذارانه و اجرایی درباره ایجاد صنعت مد ملی اسلامی در ایران و ضروریات آن را ازمنظر فرهنگی و هنری شامل می‌شود.

ویراست دوم این کتاب، به‌منظور تصحیح و تکمیل ویرایش قبلی اثر فراهم آمده که ضمن آن، تلاش شده است تا با برطرف‌ساختن برخی ایرادات نگارشی یا ویرایشی و با تکمیل مباحث، نتایج پژوهش صورت‌گرفته به‌نحو شایسته‌تری در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

به طورکلی این کتاب تلاش کرده تا با مطالعه در زمینه صنعت مد، گامی هرچند کوچک برای تولید ادبیات درخصوص صنعت مد ایرانی و تحقق مد قومی و ملی بردارد.

کتاب «مد: هنر- صنعت سلیقه‌سازی» نوشته دکتر سیده راضیه یاسینی در ۱۹۸ صفحه و با قیمت ۲۵ هزار تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وارد بازار نشر شده است.