عمومی | دانشگاه تهران

نشست هم‌اندیشی اعضای هیات علمی جدیدالاستخدام دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در این نشست که با حضور رئیس، هیات رئیسه و مدیران دانشگاه تهران و اعضای هیات علمی جدیدالاستخدام ، ۷ بهمن ۱۳۹۸ برگزار شد، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، گفت: «برگزاری این جلسه فرصتی است تا اعضای هیات علمی جدید با برنامه‌ها، سیاست‌ها و قوانین و مقررات دانشگاه تهران آشنا شوند و هم‌چنین مدیریت دانشگاه از نظریات و دیدگاه‌های اعضای جدید بهره گیرد».
وی با تاکید به بحث پیشرو بودن دانشگاه تهران و نقش آن در سطح ملی و بین‌المللی افزود: «بدیهی است که در هر کشوری متناسب با جایگاه سازمان‌ها و نهادها توجه و حساسیت به آنها نیز متفاوت خواهد بود و دانشگاه تهران به عنوان یک نهاد موثر نشان و پرچم‌دار آموزش عالی کشور است. امروزه نشر علم چنان گسترش پیدا کرده که در هر گوشه دنیا می‌توان یک دانشگاه را از سطح عملکرد و یافته‌های آن ارزیابی کرد، این دانشگاه همواره در حل مسائل و مشکلات جامعه پیشگام بوده است».
دکتر نیلی احمدآبادی، با بیان اینکه اعضای هیات علمی نقش اصلی در تحقق اهداف دانشگاه دارند، خاطر نشان کرد: «به طور قطع اعضای هیات علمی نقش اصلی مدیریت اجرای برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، سیاست‌گذاری و مشارکت را بر عهده دارند و بر این اساس، طبیعی است که گروه‌ها و دانشکده‌ها تلاش می‌کنند تا در زمان استخدام این اعضا بهترین‌ها را انتخاب کنند. لذا مایه افتخار است از بین متقاضیان استخدام در دانشگاه که سالیانه حدود دو هزار تن هستند، شما توانسته‌اید جذب دانشگاه تهران شوید».
رئیس دانشگاه تهران، در ادامه تصریح کرد: «این دانشگاه از لحاظ کیفیت و کمیت دانشگاه وسیعی است و این وسعت تنوع بسیاری را در آن ایجاد کرده است و منجر به این مسئله شده تا قوانین و مقررات ویژگی‌های خاص خود را پیدا کنند. به همین دلیل دانشگاه برای اینکه بتواند این تنوع را پوشش دهد و هم‌چنین جهت آشنایی اعضای هیات علمی جدید با قوانین این‌گونه نشست‌ها را برگزار می‌کند».
وی با عنوان اینکه دانشگاه مشارکتی‌ترین نهاد هر کشوری است، اظهار کرد: «در این جلسات سیاست‌گذاری‌های دانشگاه باید برای اعضای هیات علمی تبیین شود، اگر سیاست‌هایی که در دانشگاه تصویب می‌شود با بدنه به اشتراک گذاشته نشود و یک تفاهم بین بدنه و سیاست‌گذاری‌ها به وجود نیاید، طبیعی است که قابل پیاده‌سازی نخواهند بود. شروع اتخاذ هر تصمیمی در دانشگاه از گروه و دانشکده است، پس خیلی نمی‌توان گفت که واحد سیاست‌گذاری و بدنه دانشگاه از یکدیگر جدا هستند».
دکتر نیلی احمدآبادی، افزود: «بنابراین مهم است که بدانیم دانشگاه تهران چه سیاستی را دنبال می‌کند، چه انتظاراتی از اعضای هیات علمی خود دارد و هم‌چنین در مقابل انتظارات اعضای هیات علمی از دانشگاه نیز مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم به یک تفاهم مناسب برای اجرای برنامه‌ها دست یابیم».
رئیس دانشگاه تهران، با اشاره به اهداف برنامه پنج ساله دانشگاه گفت: «در هر سال بر اساس این اهداف پیشرفت‌های دانشگاه را مورد بررسی قرار می‌دهیم و تلاش داریم تا هر آئین‌نامه‌ای که در دانشگاه تصویب می‌شود و هر گونه برنامه‌ای که در دست اجراست با این اهداف منطبق و در یک جهت تعریف شوند».
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح فعالیت‌های حوزه بین‌الملل دانشگاه تهران، تصریح کرد: «ایجاد شبکه بین‌المللی برای هر یک از اعضای هیات علمی از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود. هرچند که دانشگاه، دانشکده‌ها و گروه‌ها شبکه‌های بین‌المللی را دارند، اما این مسئله نیز مهم است که هر عضو هیات علمی هم به عنوان پایه اصلی تبادلات بتواند شبکه بین‌المللی خود را ایجاد کند. همه اعضای هیات علمی در پیشبرد سیاست‌‌ها و راهبردها نقش کلیدی دارند پس هر چه توانمندی این اعضا افزون شود، می‌توان به آینده دانشگاه امید بیشتری داشت و البته یکی از این توانمندی‌ها کسب تجربه ملی و بین‌المللی است».
دکتر نیلی احمدآبادی، با تاکید اینکه دانشگاه در ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای اجرای سیاست‌ها و برنامه‌ها باید در زمینه‌های مختلف فعالیت کند، افزود: «برای این منظور و در کنار فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه تهران توانسته در مباحث نوآوری، کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی نهادهای ویژه‌ای چون پارک علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری را تاُسیس کند. درخواست دانشگاه از اعضای هیات علمی جدید این است تا با اینگونه مراکز به خوبی آشنا شوند و متناسب با علاقه و مسئولیت‌ها خود از این نهادها استفاده کنند».
رئیس دانشگاه تهران، خاطر نشان کرد: «راه‌اندازی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه به عنوان ظرفیت دیگر دانشگاه، هدف تبدیل و نزدیک کردن ایده به کسب و کار را بر عهده دارد. در این شرکت صندوق‌های ریسک‌پذیری ایجاد شده تا دانشگاه تهران بتواند در هزینه‌های تبدیل ایده به محصول نیز مشارکت کند».
وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: «درخواست من از اعضای هیات علمی جدید این است که در آغاز ورود به دانشگاه تهران به یک تصویر دقیق و روشن از آنچه که دانشگاه از آنان انتظار دارد دست یابند هم‌چنین به امکانات، قوانین و مقررات آشنا شوند، تا بر اساس آن بتوانند سیاست‌های خود را تنظیم کنند. دانشگاه خواسته‌های مشخصی دارد که در قالب آئین‌نامه‌هایی چون ترفیع و ارتقا بیان شده است. البته این مسائل حداقل انتظارات است و به طور قطع هیچ عضو هیات علمی به آن قانع نیست و می‌خواهد در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت‌های بیشتری را ارائه دهد و ما فکر می‌کنیم ظرفیت‌های دانشگاه تهران می‌تواند این شرایط را برای آنان فراهم کند».