عمومی | دانشگاه علم و صنعت ایران

برگزاری کنفرانس حمل و نقل ریلی، فرصت ها، ظرفیت ها و رونق تولید

برگزاری کنفرانس حمل و نقل ریلی، فرصت ها، ظرفیت ها و رونق تولید


کنفرانس حمل و نقل ریلی، فرصت ها، ظرفیت ها و رونق تولید، هفتم بهمن ماه ۱۳۹۸ توسط دانشکده مهندسی راه آهن در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) دانشگاه برگزار شد.
در این کنفرانس که با حضور مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل کشور، مدیر عامل ذوب آهن اصفهان، مدیر عامل قطار شهری تهران، شرکت ها و صنایع وابسته به حمل و نقل ریلی، اساتید، مهندسان و متخصصان حوزه حمل و نقل کشور برگزار شد؛ ابتدا دکتر ذاکری (رییس دانشگاه)، با تسلیت ایام فاطمیه و خیرمقدم گویی به مهمانان، ضمن تاکید بر اصل ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی، به تبیین مباحث ایمنی در حمل و نقل ریلی پرداخت. وی گفت: در اوایل سال جاری در اثر سیل در خوزستان ۷۳ نفر جان خود را از دست دادند و عزای عمومی اعلام شد. در نشستی که روسای دانشگاههای سطح یک کشور با معاون اول رییس جمهور داشتیم تاکید کردم اگر ایمنی در حمل و نقل را جدی نگیریم، با توجه به اینکه روزانه ۵۰ نفر را در حوادث جاده ای از دست می دهیم، باید هر روز را عزای عمومی اعلام کنیم.
دکتر ذاکری با اشاره به عدم توازن سهم حمل و نقل ریلی و جاده ای گفت: سهم حمل و نقل ریلی نسبت به جاده ای بسیار کم است و  شاید عدم توسعه حمل و نقل ریلی به دلیل غیر اقتصادی بودن فعالیت صرفا مسافری آن باشد.
رییس دانشگاه با تاکید بر اینکه در سال های اخیر همه کشورها به سمت راه‌آهن پرسرعت رفتند که کشور چین نمونه خوبی از این آنهاست، اظهار کرد: در حوزه بار موقعیت خاص کشور برای ترانزیت مطرح است. در حال حاضر ضرورت دارد کریدورهای ریلی و حلقه‌های مفقوده آن در کشور تکمیل شود. البته گام‌های خوبی برداشته شده است، ولی به نظر من سرعت آن کافی نیست. وی افزود: در ۴۰ سال گذشته، اتفاق نظر برای توسعه حمل و نقل ریلی وجود داشته ولی اینکه چه موانعی باعث عدم تحقق آن شده، موضوعی است که باید در پنلها بررسی شود.
دکتر ذاکری با تصریح اینکه در بحث بومی کردن تولیدات حمل و نقل ریلی هم در زیرساخت و هم ناوگان، گام های خوبی برداشته شده است، گفت: تولید اجزای روسازی خط به جز ریل ۱۵ سالی هست که در کشور بومی شده و محققان در جهت ارتقای این اجزا فعالیت های خوبی انجام داده اند. وی افزود: بحث ریل هم که از گلوگاه های مطرح در این حوزه بوده و هست در حال حاضر می تواند به عنوان مانع توسعه مطرح شود که امیدوارم با کمک ذوب آهن و افزایش تولید و تعهد خرید از سوی کارفرمایان، تولید آن محقق و یکی از موانع توسعه خطوط ریلی برطرف شود. بنده تولید ریل در هر کشور را نشانه و سمبل توسعه یافتگی آن کشور تلقی می کنم و امیدوارم با افزایش ظرفیت تولید ریل و بالانس کردن عرضه و تقاضا به این وضعیت برسیم.


رییس دانشگاه ضمن توضیح جهت گیری های دانشگاه علم و صنعت ایران و اقدامات آن برای عبور از دانشگاه نسل دوم به دانشگاه نسل سوم و چهارم، عدم وجود مرکز تست ریلی برای آزمایش اجزای تولید شده داخلی و نبود مرجعی رسمی برای صدور مجوز و تایید محصول را مورد توجه قرار داد و پیشنهاد کرد با توجه به جایگاه دانشگاه علم و صنعت ایران در صنعت ریلی و منحصر به فرد بودن دانشکده مهندسی راه آهن این دانشگاه در کشور، مرکزی در زیرمجموعه این دانشگاه با حمایت دولت، صنعت ریلی و صنعتگران شکل گیرد تا بی طرفانه صدور مجوز و تایید اجزای تولید ریلی داخلی را به انجام رساند. وی تاکید کرد با شکل گیری این مرکز تست، مشکلات بزرگی از صنعتگران برطرف می شود و آثار اقتصادی نیز برای تولیدکنندگان و شرکت های بهره برداری در پی دارد.
دکتر ذاکری در خاتمه ابراز امیدواری کرد نشست خوبی در دانشگاه برگزار شود و در نشست دیگری، دستاوردهای این نشست بررسی گردد.
مهندس یزدی زاده (مدیر عامل ذوب آهن اصفهان) سخنران بعدی این همایش بود. وی گفت: در دهه هفتاد تلاش برای تولید ریل آغاز شد. در آن زمان تجهیزات ما به ویژه در بخش تست های غیر مخرب کامل نبود و برای تولید ریل توفیقی حاصل نشد اما بعد از گذشت دو دهه امروز به مرحله تولید ریل استاندارد رسیده‌ایم . وی افزود: تلاش و هزینه بسیاری در ذوب آهن اصفهان برای ایجاد خط تولید ریل و تهیه تجهیزات صورت گرفت‌. و خوشبختانه امروز ریل ۱۸ متری تولید می‌ کنیم اما به راحتی می‌توانیم ریل ۳۶ متری هم تولید کنیم. حتی می توانیم با دانشگه پروژه مشترک تعریف کنیم برای تولید ریل های ۷۲ متری و بالاتر ولی اول باید مشتری اعلام آمادگی کند.
مدیر عامل ذوب آهن اصفهان ادامه داد: اگر متراژ ۳۶ متر را مد نظر قرار دهیم برای تولید ۴۰۰ هزار تن در سال، ظرفیت داریم. تا چند سال پیش حتی فولاد مورد نیاز تولید ریل را وارد می‌کردیم اما امروز فولاد ریل را هم خودمان تولید می‌کنیم . وی افزود: ما بر اساس سفارش، تولید می‌کنیم و فعلا تقاضا به صورت ماهانه بیش از ۱۰ هزار تن نیست.
مهندس یزدی زاده با اشاره به اینکه قطارهای تا ۳۵۰ کیلومتر در ساعت را پرسرعت محسوب می کنیم، گفت: ریل‌هایی که تولید می‌کنیم با استانداردهای سخت‌گیرانه بررسی و تایید شده است و توان این سرعت را دارند.
سخنران بعدی این مراسم، دکتر خادمی (معاون وزیر راه و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل کشور) بود. وی با تشکر از برگزار کنندگان همایش و بویژه دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه، با بیان اینکه در توسعه ای کشور اقدامات خوبی در حال انجام و یا رخ داده است که مرهون زحمات کلیه مدیرانی است که در این بخش زحمت کشیده ‌اند، گفت: اکثر انها همین مسئولینی هستند که در دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران حضور دارند. افرادی همچون دکتر پورسیدآقایی، دکتر ذاکری و دکتر نصر آزادانی.
دکتر خادمی با اشاره به اینکه اولویت‌ بر توسعه شبکه ریلی در نظام و دولت وجود دارد اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در کشور قرارداد داریم که کمی کمتر از ۳۰ درصد ریل های موجود کشور است و تاکنون حدود ۹۷۰ کیلومتر از این مسیرها به بهره ‌برداری رسیده است و ۵ مرکز استان به شبکه ریلی اتصال پیدا کرده ‌اند .
مدیرعامل شرکت ساخت و زیربنای حمل و نقل کشور گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد ترددها در جاده صورت می‌گیرد و این اتفاق خوبی نیست و ما باید سعی کنیم که مود جاده‌ای را به مود ریلی تغییر دهیم که این یکی از نیازهای اساسی جامعه است. وی افزود: علیرغم توسعه ریلی کشور این تغییر مود صورت نگرفته و این چالشی برای کشور است.
دکتر خادمی با اشاره به اینکه برنامه این است که حداکثر ظرف ۳ سال آینده ۱۰۰۰ کیلومتر مسیر ریلی دیگر را به بهره برداری برسانیم، تصریح کرد: برنامه ما این است که یک شاخه ریل هم از خارج وارد نکنیم. وی با اشاره به مشکلات موجود در این حوزه، گفت: گره کوچک، مسائل مالی است که کشور باید فکری به حال آن کند و امیدوارم با این اتفاقات که در کشور دارد می افتد و هزینه ‌های سنگین که برای توسعه حمل و نقل ریلی انجام شده است، بتوانیم مود حمل و نقل را در مسیر ریلی بیاوریم.


مدیرعامل شرکت ساخت و زیربنای حمل و نقل کشور گفت: یکی از عللی که سرمایه گذاران در بخش های ریلی حاضر به سرمایه گذاری نیستند، بخش مالی است. کسی که در موضوع جاده سرمایه‌گذاری می‌کند، مثلا آزادراه می‌سازد، می‌تواند با عوارض جاده ‌ای هزینه ‌های انجام شده را جبران کند اما در حمل و نقل ریلی اینگونه نیست.
مهندس امام (مدیر عامل قطار شهری تهران و حومه)، سخنران بعدی این همایش یک روزه بود. وی با تبیین تاریخچه فعالیت شرکت مترو و شرح اقدامات انجام شده در خصوص توسعه و بهینه سازی کیفیت متروی تهران، توضیح داد که در حال حاضر متروی تهران با ۷ خط و ۱۲۵ ایستگاه در حال بهره برداری، روزانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار مسافر را جا به جا می کند که عدد قابل توجهی است و شرکت مترو برای تامین ایمنی، آسایش و بهره مندی شایسته این افراد، مسئولیت خطیری دارد.
مدیر عامل قطار شهری تهران و حومه گفت: در بخش ساختمانی مترو تقریبا اتکایی به صنایع خارجی نداریم ولی در بخش تجهیزات ثابت و ناوگان، هنوز در بخش هایی اتکایمان به محصولات خارجی باقیست. وی تاکید کرد در جهت افزایش عمق داخلی سازی تجهیزات در مترو اقدامات خوبی از جمله تشکیل کارگروه ساخت داخل انجام شده است. وی با تاکید بر نقش محوری دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران در صنایع ریلی، از این دانشکده خواست در جهت تایید استاندارد تجهیزات به عنوان مرجع علمی بویژه در بحث ایمنی به مترو کمک نماید.
در ادامه این همایش، دکتر رسولی (مدیرعامل راه ‌آهن جمهوری اسلامی ایران) با ابراز خرسندی از حضور در این همایش و مثبت و با نشاط خواندن فضای آن سخنرانی کرد. وی با اشاره به اینکه در دانشگاه و در ساختار تشکیلات وزارت علوم بخش ارتباط با صنعت وجود دارد، گفت: دانشگاه و صنعت باید با هم درگیر باشند تا باعث توسعه صنعت شوند. به همین دلیل ما در راه ‌آهن دفتر ارتباط با دانشگاه ایجاد کرده ‌ایم . وی ادامه داد: در این دفتر ۱۲۷ مسئله را تعریف کرده‌ایم و برای شروع ۱۲ موضوع مهم را گزینش و ۱۲ کارگروه تشکیل داده ‌ایم. این کارگروه‌ ها متشکل از مدیران و کارشناسان ذیربط، اساتید برگزیده دانشگاه ‌ها که در آن موضوع خاص فعالیت داشته اند، تعدادی از دانشجویان علاقه‌مند و حداقل یک نفر از بازنشستگان راه ‌آهن که در همان موضوع خدمت کرده اند، است. همچنین مشخص کردیم در زمان مناسب و تعیین شده یک نسخه اجرایی به مدیریت راه‌ آهن تحویل بدهند. علاوه بر این امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان تفاهم ‌نامه با سازمان برنامه و بودجه امضا کرده ‌ایم .
دکتر رسولی اظهار کرد: تولید شرکت واگن پارس در ۹ ماهه ابتدای سال ۹۸  رکورد ۲۰ سال گذشته را پشت سر گذاشته است و تا دیماه جاری ۴۵۶ دستگاه انواع لکومتیو را تولید کرده که رشد ۹۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
مدیر عامل راه ‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امروز اگر قضاوت می‌کنیم باید با شرایط امروز قضاوت کنیم، گفت: باید خوشحال باشیم امسال هیچ رکودی در کارخانجات تولید واگن و ناوگان نداشتیم، همچنین نمایشگاه حمل و نقل ریلی که در اردیبهشت‌ ماه برگزار شد، با نمایش تولیدات خود بسیاری را شگفت‌ زده کرد که زحمات زیادی برای آن انجام شده است . وی تاکید کرد: در شرایطی هستیم که ذره ای نباید از ایجاد نشاط و روحیه امید برای جوانانمان کوتاه آییم. وی در پایان از دانشگاهها خواست در پروژه هایی که ماهیت صرفه جویی دارند ورود کنند.
در ادامه کنفرانس حمل و نقل ریلی، فرصتها، ظرفیتها و رونق تولید، پنل تخصصی بررسی فرصتها و ظرفیت های بومی سازی صنعت حمل و نقل ریلی برگزار شد.

آلبوم تصاویر

Sapp.ir/iust_iran