عمومی | دانشگاه علوم پزشکی جهرم

از انجماد زدایی مواد غذایی با آب گرم بپرهیزید - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸


مدیر غذای معاونت دارو و غذای دانشگاه گفت:  تغییر ناگهانی درجه حرارت مواد غذایی منجمد باعث کاهش ارزش غذایی و افزایش بار میکروبی غذا خواهد شد.

ماندانا زارع با اشاره به انجماد زدایی مواد غذایی اظهار داشت:  دیفراست یا خارج شدن از انجماد مواد غذایی باید به‌صورت تدریجی انجام شود، زیرا تغییر ناگهانی درجه حرارت باعث کاهش ارزش غذایی و افزایش بار میکروبی غذا خواهد شد. بهتر است ۲۴ یا ۱۲ ساعت قبل از مصرف ماده غذایی آن را از فریزر خارج و در یخچال بگذارید و از قرار دادن ماده منجمد شده در محیط بپرهیزید.

وی گفت: به هیچ‌ وجه غذاهای منجمد را در آب گرم یا زیر شیر آب داغ قرار ندهید.  می توان  از مایکروویو نیز در موارد ضروری  برای انجمادزدایی استفاده کرد اما یخ‌زدایی با ماکروویو نباید باعث نیم‌پز شدن ماده غذایی شود.


وی با اشاره به نگهداری مواد غذایی در فریزر و یخچال گفت: معمولا بجز موادی که نسبت به رطوبت حساس هستند، همه نوع مواد غذایی را می‌توان برای مدت مشخصی در یخچال یا فریزر نگهداری کرد. به‌عنوان مثال موادی که شکل آردی دارند بهتر است در یخچال نگهداری نشوند، زیرا به‌راحتی رطوبت را به خود جذب می‌کنند و خراب می‌شوند مگر این‌که بسته‌بندی یا ظرف آنها طوری باشد که مانع نفوذ رطوبت به داخل آن شود.

در ادامه بیان کرد:  فریز کردن هم در مورد همه مواد غذایی توصیه نمی‌شود، زیرا انجماد می‌تواند بافت برخی مواد مانند پنیر، سس مایونز، برخی سبزی‌ها مانند کاهو، جوانه‌ها و... را به هم بریزد یا ارزش غذایی آنها را بشدت کاهش دهد.

او گفت: بهترین ظرف‌‌ها برای نگهداری مواد غذایی ظروف پیرکس هستند. ظروف پیرکس از نظر شیمیایی خنثی هستند و باعث تغییر در طعم و بافت غذا نمی‌شوند.

مدیر غذا دانشگاه افزود: بهتر است ظروفی که برای نگهداری مواد غذایی در یخچال یا فریزر استفاده می‌کنید گرد یا مدور باشند، زیرا نحوه ورود سرما به غذاهایی که در ظروف مدور ریخته شده‌اند یکنواخت‌تر و سریع‌تر از ظرف‌های مستطیلی یا مربعی‌شکل است.

وی بیان کرد: ظروف نگهداری غذا باید حتما در‌دار باشند. در ظرف باعث می‌شود غذا بوی مواد غذایی داخل یخچال را به خود نگیرد. این مساله در مورد مواد غذایی چرب که به سرعت بوی غذاهای دیگر را به خود جذب می‌کنند از اهمیت بیشتری برخوردار است.


وی با اشاره به نگهداری غذا در یخچال و فریزر گفت:  جایی که امکان دارد غذا به اندازه تهیه کنید تا مجبور نباشید باقیمانده آن را دور بریزید یا در یخچال یا فریزر بگذارید. غذا هرچه تازه‌تر مصرف شود ارزش غذایی بالاتری دارد و می‌تواند برای سلول‌ها و بافت‌های بدن مناسب‌تر باشد.

در ادامه گفت: اگر مجبور شدید غذایی را در یخچال بگذارید یا فریز کنید حتما آن را در ظرف‌های کوچک‌تر بریزید تا مجبور نباشید هنگام مصرف، همه موادغذایی  را از حالت انجماد خارج کنید. از طرفی وقتی غذاها را به اندازه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنید، حجم مواد غذایی کاهش‌یافته و سریع‌تر خنک می‌شود. در حالی که اگر حجم مواد غذایی  داخل ظرف زیاد باشد مرحله خنک شدن آن زمان زیادی می‌برد و در این زمان، چون غذا باید خارج از یخچال خنک شود بار میکروبی‌اش افزایش پیدا می‌کند.

به گفته مدیر غذا دانشگاه هیچ‌گاه غذای داغ را داخل یخچال یا فریزر نگذارید زیرا حرارت غذا، دمای محیط پیرامونش را افزایش می‌دهد و از سرمای داخل یخچال یا فریزر می‌کاهد. این مساله می‌تواند به سایر مواد غذایی آسیب بزند.

او گفت: هر غذایی را فقط یک‌بار گرم کنید. گرم کردن دوباره یا چندباره غذاها کار درستی نیست و ارزش غذایی آنها را کاهش می‌دهد.