عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

همایش روزه داری اسلامی و سلامت برگزار می شود



همایش روزه داری اسلامی و سلامت، ۱۷ و ۱۸ بهمن ماه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، دومین همایش روزه داری اسلامی و سلامت با هدف ارائه نتایج پژوهش های انجام شده در حیطه روزه داری و سلامت در ایران برگزار می شود.
این همایش دو روزه، ۱۷ و ۱۸ بهمن ماه در تالار امام خمینی دانشکده پزشکی دانشگاه برگزار می شود.
دکتر فریدون عزیزی، رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه در خصوص لزوم برگزاری این همایش ها و افزایش دانش و آگاهی پزشکان در این زمینه گفت: علیرغم توصیه مراجع تقلید بر اجتناب از روزه گرفتن افراد بیمار، پیر و ناتوان، بسیاری از آنان تمایل و اصرار بر بجا آوردن این فریضه الهی را دارند و همه ساله در آستانه ماه مبارک رمضان بسیاری از بیماران در مورد اجابت این فریضه الهی از پزشک معالج خود تقاضای راهنمایی دارند. به عبارت دیگر تعیین ضرر و یا عدم ضرر روزه برای یک فرد بیمار به نوعی به پزشک معالج واگذار می شود. بنابراین لازم است طبیب با شواهد علمی موجود پاسخ قانع کننده و مبتنی بر احکام شرعی به بیمار ارائه دهد.
وی ادامه داد: امروزه با پیشرفت دانش پزشکی و شناخت بهتر بیماریها و در دسترس بودن درمان های موثر، کنترل بسیاری از بیماریهای صعب العلاج ممکن شده و در مورد بسیاری از این بیماران با یک برنامه درمانی کنترل شده، حکم به گرفتن روزه تغییر یافته است. با این وجود بسیاری از پزشکان در مورد احکام فقهی و تطبیق آن با روش های تشخیصی و درمانی مشکلاتی داشته و از آگاهی کامل در مورد تغییرات فیزیولوژی روزه داری در افراد سالم و نیز فواید و یا احتمال ضرر آن در بیماریهای مختلف بر خور دار نیستند.
دکتر عزیزی در پایان از موثر بودن این همایش که توسط توسط اساتید برجسته دانشگاهی در رشته های تخصصی مختلف پزشکی و همچنین صاحب نظران حوزه بر گزار می شود، ابراز امیدواری کرد.
انتهای پیام/
کد خبرنگار: ۷۷۰۲ی.ق