عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

نمونه سازی کتیبه کاشیکاری از کاشی نگاره های کاخ موزه گلستان

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، عبدالمجید شریف زاده امروز «دوشنبه » با اعلام این خبر گفت : این کتیبه در ابعاد ۲/۶۰ در  ۱/۲۰ با تکنیک لعاب هفت رنگی و شیوه آبرنگی  توسط سهیلا نقی زاده،کتایون گیتی و مریم سایه وندی هنرمندان گروه سفال این مرکز اجرا شده و در حال حاضر در دفتر کار علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در این اثر ۷۶  کاشی  ۲۰در ۲۰ بکار رفته است افزود:این نمونه سازی با الهام از کاشی نگاره های کاخ موزه  گلستان که در یکی از محوطه های این عمارت به صورت قرینه به دو طرف دیوار نصب شده انجام شده است  .
او خاطر نشان کرد: این طرح به شکل گلدانی با گل های میخک و سرخ با برگهایی بلند و مرغ های رنگی قرینه در سبک زیر لعابی انجام شده و رنگ گل ها ، مرغ ها ، برگها و اسلیمی ها با لعابهای هفت رنگی به صورت آبرنگی اند .
شریف زاده وجه تمایز این اثر را بانمونه  اصلی در فرم قوسی شکل آن دانست و گفت : نمونه اصلی به شکل مستطیل است.
او با بیان اینکه قاب و قسمت بالایی این اثر به طرز زیبایی توسط استاد علی حاجیان و آقای محمد صادق محمدی گچ بری شده ، هدف از اجرای این کتیبه را نمونه سازی و مرمت کاشی های مربوط به دوران قاجار و حفظ این هنر اعلام کرد.
گفتنی است ، دوره قاجار ،دوره نوآوری و تحولات جدید در هنر و معماری ایران است  که به طبع به دلیل رشدهنر معماری ،کاشیکاری هم در آن مطرح می شود .
در عهد قاجار کاربست کاشی کاری گسترده تر شد ،نه تنها در بنای مساجد و مزارها و بقاع و خانقاهها بلکه شامل کاخ ها و عمارت های اعیانی و دروازه های تزئینی شهرهاو نهادهای دولتی نیز شد،که می توان تصویر کامل تر و متعادل تری از نوع و کاربرد کاشی های تزئینی در عصر قاجار و از آنپس را بدست آورد.
یکی از بهترین نمونه های کاشی کاری و کاشی نگاره دوره قاجار، کاخ موزه  گلستان است که در این عمارت می توانیم انواع هنر ایرانی را در سطحی ممتاز ببینیم ،هنرهایی مثل گچ بری ،آیینه کاری،نقاشی و ...