عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

آیا هفت کلید پیشگیری از ابتلا به سرطان را می‌شناسیم؟

فرزانه گشمردی به مناسبت هفته اطلاع‌رسانی سرطان در گفت‌وگو با روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: بیماری سرطان هنگامی به وجود می‌آید که تعدادی از سلول‌های بدن شروع به رشد غیرطبیعی کرده و این سلول‌ها از کنترل فرماندهی بدن خارج می‌شوند.
گشمردی عنوان داشت: باوجود ناشناخته بودن منشا اصلی بروز سرطان، عوامل غیر قابل‌تغییر مانند ژنتیک و سن و عوامل قابل‌تغییر همچون رژیم غذایی، دخانیات، قرار گرفتن در معرض تابش شدید نور خورشید، مواد شیمیایی موجود در محیط کار و سابقهٔ فامیلی از عمده‌ترین علت‌های بروز سرطان است.
وی گفت: برای پیشگیری از ابتلا به سرطان هفت کلید طلایی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

کلید اول: انتخاب رژیم غذایی مناسب


کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر بیان داشت: باید بدانیم یک‌سوم سرطان‌هایی که منجر به مرگ می‌شود با آنچه می‌خوریم در ارتباط بوده و در جوامع شهری پیشرفته مصرف بیش‌ازحد مواد غذایی و در جامعه کم برخوردار کمبود مواد تغذیه‌ای موجب بروز سرطان می‌شود پس انتخاب رژیم غذایی مناسب در پیشگیری از سرطان اهمیت دارد.
فرزانه گشمردی توضیح داد: اگر بیش‌ازحد چربی مصرف کنید به دلیل ترشح زیاد صفرا در روده برای هضم چربی‌ها، بخشی از آن تبدیل به یک نوع اسید می‌شود که در ایجاد سرطان رودهٔ بزرگ نقش مهمی دارد.
وی خاطرنشان کرد: مصرف غذاهای دریایی را فراموش نکنید زیرا حاوی چربی امگا ۳ هستند و از بروز سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند.
این کارشناس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر ادامه داد: مصرف میوه‌جات، سبزی‌ها و مواد فیبردار، توت خشک، انجیر خشک و کشمش موجب کاهش بروز سرطان می‌شود از طرفی دیگر باید از مصرف مواد غذایی آماده مثل ساندویچ، چیپس و غذاهای کنسرو شده که از روغن‌های جامد و چند بار مصرف در آن‌ها استفاده‌شده است اجتناب کرد، زیرا مصرف زیاد چربی موجب تجمع بافت چربی در بدن شده که خود عامل مهمی در بروز سرطان است.

کلید دوم: ترک مصرف دخانیات


وی مصرف دخانیات را مسیر ابتلا به سرطان دانست و اضافه کرد: ترک یا رد مصرف دخانیات مهم‌ترین تصمیم بهداشتی برای هر فرد است که خودداری از مصرف دخانیات ازجمله سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه، مری، حنجره، دهان، مثانه، کلیه‌ها، لوزالمعده، گردن، رحم و خون را کاهش می‌دهد.

کلید سوم: پرهیز از قرار گرفتن در معرض تابش شدید نور خورشید


گشمردی قرار گرفتن در معرض نور خورشید را شایع‌ترین علت سرطان پوست خواند و بیان داشت: برای جلوگیری از عوارض نامطلوب تابش نور خورشید، استفاده از محافظ پوست و ضد آفتاب مناسب توصیه می‌شود.

کلید چهارم: عدم مصرف الکل


کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر ادامه داد: مصرف مشروبات الکلی، خطر ابتلا به سرطان دهان، حلق، مری و حنجره را افزایش می‌دهد و باید در نظر داشت که خطر ابتلا به سرطان در افرادی که همراه با مصرف مشروبات الکی، سیگار هم می‌کشند بیشتر است.

کلید پنجم: دور ماندن از پرتوها و مواد شیمیایی در محیط کار


فرزانه گشمردی تصریح کرد: پرتوها و مواد شیمیایی در کارگاه‌ها و محیط کار خطر ابتلا به سرطان‌های ریه و خون را افزایش می‌دهند و محافظت کاربران و کارگران در محیط‌های کار در برابر این مواد ضرورت دارد.

کلید ششم: آیا سرطان بیماری ارثی است؟


گشمردی خاطرنشان کرد: سرطان لزوماً ارثی نیست، ولی ممکن است بعضی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان پستان، رودهٔ بزرگ و یا نوعی از سرطان پوست در بعضی از خانواده‌ها بیشتر مشاهده شود.
وی ادامه داد: در این قبیل موارد بعضی از عوامل خطرساز مانند استعمال دخانیات، رژیم غذایی پرچرب، مشکلات هورمونی و قرار گرفتن در معرض عوامل مستعد کننده در محیط کار، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. در خانواده‌هایی که در آن‌ها، این نوع سرطان‌ها مشاهده‌شده است اطرافیان آن‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

کلید هفتم: آشنایی با علائم هشداردهنده


کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر تاکید داشت: هر نوع تغییر در دفع ادرار و مدفوع، زخمی که بهبود پیدا نکند، ترشح و خون‌ریزی غیرعادی، وجود سفتی یا توده در هر جای بدن و تومورها، سوءهاضمه و یا اشکال در بلعیدن، بروز تغییرات واضح در زگیل و خال، سرفهٔ مزاحم، گرفتگی و خشونت صدا از علائم هشداردهنده بیماری سرطان است که لزوم توجه و آشنایی با این هشدارها ضروری است.
انتهای پیام/ ا.س-۳۰۰۰

اخبار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در کانال اطلاع رسانی ما دنبال کنید

https://chat.whatsapp.com/DMVSnqaN4f3LE5jqIuGJrI