عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

با راه‏اندازی بخش جدید شیمی درمانی و رادیوتراپی در قزوین، خدمات دهی به بیماران سرطانی بهبود می یابد

دکتر امیرمحمد کاظمی فر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین، روز سوم بهمن ۱۳۹۸ و به مناسبت هفته پیشگیری از سرطان( یکم تا هفتم بهمن)، اظهار کرد: با تجهیز مراکز تشخیص زودهنگام و مراکز تشخیصی درمانی سرطان، ایران در زمره کشورهای پیشرفته و پیشرو در منطقه در زمینه تشخیص زودهنگام و درمان سرطان قرار دارد. وی افزود که دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز از موضوع مستثنی نبوده و با مقدمات تجهیز و تکمیل بخش شیمی درمانی فعلی و راه‏اندازی بخش جدید شیمی درمانی و رادیوتراپی در مرکز اموزشی و درمانی مستقل ولایت، انتظار بهبود خدمات قابل ارائه به بیماران مبتلا به سرطان وجود دارد.

بضاعت فعلی استان، ۲۸ تخت شیمی درمانی، تحت نظر شش پزشک فوق تخصص

به گفته دکتر کاظمی فر، در حال حاضر، دو مرکز آموزشی و درمانی قدس و ولایت در استان قزوین، ارائه دهنده خدمات شیمی درمانی به اطفال و بزرگسالان مبتلا به سرطان هستند و در مجموع ۲۸ تخت شیمی درمانی، تحت نظر شش پزشک فوق تخصص در زمینه انکولوژی و رادیوانکولوژی در این مراکز فعال است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: طبق کتاب گزارش کشوری برنامه ملی ثبت سرطان منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، بروز سرطان در استان قزوین در سال ۹۴، یک هزار و ۶۸۵ مورد بود که از این تعداد ۴۴ درصد در بانوان و ۵۶ درصد در مردان رخ داده است و شایع‏ترین سرطان در کل جمعیت، شامل: پستان، معده، پوست، پروستات و کولورکتال گزارش شده است.

اجرای "برنامه ملی مدیریت سرطان" در استان

دکتر کاظمی فر با اذعان به اینکه درمان سرطان یکی از معضلات نظام سلامت است که بروز آن به دلیل افزایش امید به زندگی و نسبت جمعیت سالمند رو به افزایش خواهد بود، گفت: به همین دلیل، "برنامه ملی مدیریت سرطان" از سوی وزارت بهداشت تدوین شده است که ابعاد مختلفی شامل پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و مراقبت‏های حمایتی و تسکینی را شامل می‏شود.

پیشگیری، بهترین درمان

وی با بیان اینکه سرطان قابل پیشگیری و درمان است و با خودمراقبتی، امید و مشارکت نظام سلامت و آحاد مردم، می توان نسبت به کاهش بروز سرطان و مرگ و میر ناشی از آن و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان اقدام کرد؛ گفت: طبق توصیه های پزشکان، مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری، داشتن سبک صحیح زندگی، یعنی: تغذیه سالم، مصرف سبزیجات تازه، ورزش کردن، داشتن خواب مناسب و انجام معاینات غربالگری، افزایش آگاهی عمومی و اصلاح باورهای نادرست است.