عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

همایش بین المللی تغذیه بالینی ایران اواخر بهمن ماه در مشهد برگزار می شود

سومین همایش بین المللی تغذیه بالینی ایران اواخر بهمن ماه امسال به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود.

به گزارش وب دا، این همایش ۲۸ الی ۳۰ بهمن به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کارگروه توسعه و تعالی علوم تغذیه کلان منطقه ۹ آمایشی و با همکاری انجمن تغذیه بالینی آسیا  (PENSA) و انجمن تغذیه ایران شاخه خراسان و مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماریهای وزارت بهداشت برگزار می شود.

تغذیه در بیماران با شرایط بحرانی ، رژیمهای غذایی ویژه و بیماریها، روزه و سلامت، تغذیه در کاشکسی و سارکوپنی، چاقی و درمان آن، کترینگ بیمارستانی، اعتباربخشی آموزشی و ارزیابی گروههای تغذیه دانشگاههای کشور، شرایط مرجعیت علوم تغذیه در منطقه و  آمایش سرزمینی تغذیه بیمارستانی  از جمله محورهای این همایش است،

دبیر علمی سومین همایش بین المللی تغذیه بالینی ایران ، در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: این همایش با شعار مبارزه با سوء تغذیه بیمارستانی، در نظر دارد با دعوت از اساتید صاحب نظر اروپایی و آسیایی و تجمیع متخصصین مرتبط با حیطه علوم تغذیه و تغذیه بیمارستانی به ویژه متخصصان و کارشناسان تغذیه و متخصصان بیهوشی و مراقبت های ویژه به تبادل نظر و ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در حیطه رشته نوپا تغذیه بالینی در ایران پرداخته تا  ارائه خدمات تغذیه بالینی در بیمارستان ها را بهبود بخشد.

دکتر عبدالرضا نوروزی خاطر نشان کرد: در حاشیه این همایش کارگاههای آموزشی Life Long Learning ‪(LLL) انجمن تغذیه بالینی اروپا نیز برپا خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد:  ممیزیهای بالینی نشان داده است که مهمترین مشکل تغذیه‌ای در بیمارستانهای کشور سوءتغذیه و عدم کفایت تغذیه‌ای است که خود نیاز به ارائه خدمات تغذیه‌ای، ارائه و آماده‌سازی رهنمودی بالینی درمانی و بکارگیری آخرین فناوریهای دارویی و غذایی را لازم می‌سازد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در سال های اخیر تربیت نیروی انسانی متخصص تغذیه بالینی نیز در دانشکده‌ها و گروههای آموزشی تغذیه گسترش یافته است و این امر موجب ارتقاء و بهبود خدمات تغذیه بالینی در بیمارستانهای کشور شده است.

دکتر نوروزی با اشاره به اینکه سوء تغذیه در جامعه عادی سه درصد و در بیمارستانها حدود ۳۰ درصد است که این امار در بخش مراقبت های ویژه ۶۵ درصد است، گفت: در بخش مراقبت های ویژه به دلیل شرایط بیمار و عدم تمایل وی به صرف غذا سوء تغذیه بیشتر دیده می شود که همین موضوع احتمال ابتلا به عفونت ، مدت زمان بستری ، بهبودی دیرتر زخم جراحی ، نیازمندی بیشتر به دستگاه های تنفسی و افزایش ماندگاری بیمار در بیمارستان را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه در این همایش حدود ۴۵۰ نفر شرکت خواهند کرد، گفت:  به جز سخنرانان مدعو مقالات برتر نیز در قالب سخنرانی ارائه می شود.

{jcomments on}