عمومی | دانشگاه حکیم سبزواری

در پژوهش عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری: خطرات بالقوه مصرف ماهی های دریای خزر بر سلامت انسان ارزیابی شد

دکتر حسن ملوندی عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری در طرح پژوهشی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به ارزیابی خطرات بالقوه مصرف ماهی های دریای خزر  بر سلامت انسان پرداخت.

دکتر ملوندی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه با اشاره به اهمیت سلامت ماهی ها برای مصرف کنندگان، به ویژه افراد حساس (کودکان و زنان باردار)، گفت: در این پژوهش میزان غلظت عنصر سمی جیوه در بافت ماهی های پر مصرف شمال همچون سفید، کفال طلایی، کفال پوزه باریک، کپور معمولی، شگ ماهی، سوف معمولی و اردک ماهی در طول سواحل جنوبی دریای خزر بررسی و  میزان مجاز مصرف این ماهی ها و ارزیابی خطرات بالقوه مصرف این ماهی ها برای انسان مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: پس از بررسی شاخص های سلامتی مشخص شد مصرف ماهی های شمال به دلیل غلظت پایین عنصر سمی در آن ها آسیب زا نبوده و خطری برای مصرف کنندگان وجود ندارد.

عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه در بین اقلام موجود در سبد غذایی، ماهی ها نقش ویژه ای دارند، اظهار داشت:  مصرف ماهی به دلیل وجود امگا ۳ ویتامین هایی از قبیل  D ، B۱۲ و نقش آن در بهبود بیماری ها توصیه شده است، اما در مقابل  به دلیل اینکه یکی از راه های اصلی ورود برخی از عناصر سمی به بدن، مصرف ماهی می باشد، مصرف گونه های آلوده توصیه نمی شود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت سلامت انسان، لازم است تا خطرهای احتمالی آلاینده ها از طریق مصرف ماهی به طور علمی و جامع مورد ارزیابی قرار گیرد.

عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه حکیم سبزواری بیان کردند که بخشی از نتایج حاصل از این پژوهش در مجله معتبر  Marine Pollution Bulletin از انتشارات ELSEVIER  با رتبه Q۱ چاپ شده است و ۲ مقاله علمی- پژوهشی و ۲ مقاله ISI  نیز در مجلات معتبر بین المللی تحت داوری می باشد.

Source: خبر