عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

محصولات ما نیازمند داشتن شناسنامه اند

.


به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، علیرضا ایزدی که در کارگاه آموزشی آشنایی با حقوق علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی ایران سخن می گفت اظهار داشت :  رقابت عجیبی برای  مصادره داشته‌های معنوی و حقیقی جوامع به  راه‌افتاده است بنابراین باید هوشیار بود تا بلایی که سر هنر فرش آمده برای سایر صنایع دستی تکرار نشود.
او استان مرکزی را در زمینه فرش سرآمد دانست و افزود:  همه توجه‌ها در این استان معطوف به صنعت است و مبانی فکری و هنری  سایر بخش‌ها به فراموشی سپرده شده است.
ایزدی با بیان این‌که صنایع‌دستی نیازمند تجاری‌سازی هستند تا صاحب شناسنامه شوند و بتوان از آن‌ها حمایت کرد، اظهار داشت:  برای باقی ماندن در بازار رقابت باید کالاها برمبنای سلیقه بازار مصرف تولید شوند.
محمود حکمت‌نیا معاون حقوق مالکیت فکری وزیر دادگستری نیز در ادامه با بیان اینکه ۱۰ سال زمان نیاز داریم که اقتصاد مان را به وضعیت دانش بنیان تبدیل کنیم اضافه کرد:  برای اینکه انسان‌های فقیری نباشیم که فقط به گذشته می بالدباید گذشته روشن را به ابزار خوب برای حال و آینده تبدیل کنیم.
او اضافه کرد: در دنیای رقابت‌ها جایی که چند کالای یکسان تولید شود رقابت به وجود می‌آید و رقابت در عین حال هم خوب و هم بد هست.
معاون حقوق مالکیت فکری وزیر دادگستری بیان کرد: شهرت به خاطر ساخت کالا نیست بلکه به سبب سرزمین کالاست و  انار ساوه، آویشن شیراز، قالی کاشان شهرتشان به خاطر مناطقی است که از آن بیرون آمده اند .
در ادامه این نشست محمد حسین عرفان منش مدیر مرکز ملی آموزش مالکیت فکری وزارت دادگستری در حمایت از نشانه های جغرافیایی در نظام حقوقی ایران مواردی را مطرح کرد .
همچنین حسن لجم اورک دادیار دادسرا با موضوع حمایت از علائم تجاری در ایران و رویه قضایی در حمایت از علائم تجاری سخنانی را مطرح کرد .
گفتنی است ، این نشست با هدف یافتن راهی برای برندسازی و شناسنامه‌دارکردن، داشته‌های فرهنگی استان مرکزی با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.