عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

دوره آموزشی تهیه محلول‌های غذایی در کشت‌های هیدروپونیک در پردیس آموزش کشاورزی اردبیل برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دوره آموزشی تهیه محلول‌های غذایی در کشت‌های هیدروپونیک و بهداشت در گلخانه ویژه کارشناسان باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل و مدیریت‌های جهاد کشاورزی به مدت ۴ روز از تاریخ ۲۸ دی‌ماه لغایت اول بهمن‌ماه ۱۳۹۸ در پردیس آموزش کشاورزی برگزار شد.

مدرس دوره دکتر حسن پناه از اعضای هیات علمی مرکز بودند که در خصوص آشنایی با انواع بسترهای کشت بدون خاک، آشنایی با انواع کودهای شیمیایی، آشنایی با انواع محلول‌های غذایی، آشنایی با تهیه و تنظیم EC و PH محلول‌های غذایی، آشنایی با آزمون‌های آب‌وخاک،، ساخت انواع محلول‌های غذایی، آشنایی با دستگاه‌های اتوماتیک تنظیم محلول‌های غذای و سایر مباحث مرتبط بحث و تبادل نظر نمودند.

دکتر حسن پناه در این دوره آموزشی گفت: در سیستم‌های هیدروپونیک جهت تغذیه گیاه از محلول‌های غذایی استفاده می‌کنند. لذا، برای تهیه محلول‌های غذایی از نمک‌های عناصری مانند نیترات پتاسیم و سولفات پتاسیم استفاده می‌شود. معمولاً برای تهیه این محلول‌ها فرمول های غذایی متعددی پیشنهاد شده است. برای هر گیاه خاص با توجه به نیاز غذایی آن گیاه، فرمول غذایی خاصی تنظیم می‌شود؛ یعنی، غلظت لازم در محلول غذایی کنترل می‌شود. به طوری که تمامی عناصر غذایی مورد نیاز در آن به مقدار کافی وجود داشته باشند .

در سال‌های اخیر تلاش برای به کارگیری بسترهای آلی در روش‌های هیدروپونیک، موضوع پژوهش بسیاری از محققانی است که در تلاش هستند تا روش کشت هیدروپونیک ارگانیک را گسترش دهند. در سیستم‌های کشت بدون خاک در تغذیه گیاه از محلول‌های غذایی استفاده می‌شود.