عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

آمادگی بیشتر نظام سلامت در پاسخ به حوادث غیرمُترقبه، منجر به افزایش کیفیت خدمات می شود

مهندس حمید گلناری، کارشناس مسوول واحد مدیریت خطر بلایا و پدافند غیرعامل مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین؛ از مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه ها و خانه های بهداشت به عنوان یکی از سطوح مهم و اولیه در پاسخ نظام سلامت به حوادث غیرمُترقبه نام برد و گفت: در زمان بروز حوادث غیرمُترقبه، مخاطرات و بلایا، جامعه انتظارات بیشتری از نظام سلامت برای دریافت خدمات دارد و اگر آمادگی نظام سلامت برای پاسخ دهی، بیشتر باشد، خدمات با کیفیت و کمیّتِ بهتر و بیشتری ارائه خواهد شد.

این مقام مسوول اظهار کرد که شهرستان قزوین با قرار گرفتن در گسترده ترین و پُرجمعیت ترین شهرستان و مرکز استان قزوین، رسالت مهمی در ارائه خدمات نظام سلامت در بلایا و مخاطرات دارد.

وی با بیان این مطلب که این شهرستان به علت داشتن راه های مواصلاتی اصلی برای دسترسی پایتخت به شمال و شمال غربی کشور از پُرتردد ترین جاده ها، اتوبان ها و حمل و نقل ریلی است؛ افزود، گستردگی این شهرستان باعث شده است تا فاصله زمانی و مکانی زیادی با برخی از مناطق در طارم سفلی و الموت وجود داشته باشد.

مهندس گلناری با اشاره به تجربه زلزله الموت، آتش سوزی واحدهای صنعتی بزرگ و انبارها، سیل های متعدد، طوفان، آلودگی هوا، رانش زمین، صاعقه، اپیدمی بیماری ها، قطع گاز، یخبندان، کولاک، نشت گاز کُلر و مواد شیمیایی را در شهرستان قزوین یادآور شد و افزود: در تمامی این بلایا و مخاطرات تعدادی دچار آسیب و مصدومیت و تعدادی کشته و تاسیسات زیادی نیز دچار خسارت شده اند.

مبنای برنامه پاسخ به بلایا و تهدیدات، آموزش و تمرین است

این مقام مسوول، اساس برنامه پاسخ در برابر بلایا و تهدیدات را بهره مندی از آموخته های مواجهه با حوادث رخ داده در شهرستان و حاصل تمرین های شبیه سازی شده، سناریوهای فرضی تدوین شده، کارکردهای کلیدی مدیریتی و تخصصی نظام سلامت برای آمادگی و پاسخ مناسب به حوادث و بلایا دانست و در ادامه افزود: لازم است این برنامه مبنای برنامه ریزی، آموزش و تمرین برای مقابله با اثرات حوادث غیر مترقبه و بلایا قرار گرفته و از تجربیات آتی کارشناسان برای بازبینی آن استفاده شود .

وی گفت: برنامه مرکز بهداشت شهرستان قزوین در پاسخ به بلایا و تهدیدات، در مهر و دی ماه ۹۸، دو بار به مناسبت گرامیداشت زلزله بم و سال روز جهانی و ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی، ویرایش شد که آخرین نسخه ویرایش شده  آن، در زیرپورتال اینترنتی این مرکز (قسمت دستورالعمل های واحد مدیریت خطر بلایا به آدرس http://shbhc.qums.ac.ir/ ) قابل بهره برداری است.

مهندس گلناری گفت : این برنامه ریزی دارای پیوست هایی از جمله لیست آنکال های ایام تعطیلات و خارج از وقت اداری، اطلاعات سطوح دسترسی به کارکنان و فراخوان نیرو، فرم ها و چک لیست ها است که هر واحد در ارائه کارکردهای خود به آنان دسترسی داشته باشد و در واحد مدیریت خطر بلایا نیز نگهداری و استفاده می شوند.