عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

آغاز مرحله دوم تزریق واکسن فلج اطفال در چهارمحال و بختیاری همزمان با ۱۶ استان از پنجم بهمن ماه ۹۸

وبدا؛ سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت استان از اجرای مرحله دوم تزریق واکسن فلج اطفال در استان همزمان با ۱۶ استان دیگر از پنجم بهمن ماه ۹۸ خبر داد.
به گزارش وبدا؛ سید راشد جزایری افزود: طرح واکسیناسیون تزریقی فلج اطفال برای متولدین یکم فروردین ۱۳۹۵ به بعد در استان اجرا می شود.
وی خاطر نشان کرد : واکسن فلج اطفال به دو صورت خوراکی (قطره) و تزریقی تولید و تجویز می شود و هر دو نوع این واکسن، کاربردی و موثر هستند.
جزایری با بیان اینکه، بهترین ابزار برای پیشگیری از بروز بیماری فلج اطفال، واکسیناسیون علیه این بیماری است افزود: در کشور واکسن خوراکی فلج اطفال که تولید موسسه سرم سازی رازی است، همچنان در ۶ نوبت از بدو تولد تا ۶ سالگی استفاده می شود.
وی ادامه داد : در سال ۱۳۹۴، سازمان جهانی بهداشت به همه کشورهای دنیا که از واکسن خوراکی استفاده می کنند، توصیه کرد به منظور آمادگی برای مراحل نهایی ریشه کنی فلج اطفال، یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال را به برنامه واکسیناسیون کودکان اضافه کنند.
وی تصریح کرد: بنا به این توصیه و مصوبه کمیته کشوری ایمن سازی از شهریور ۱۳۹۴ یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال در سن ۴ ماهگی به برنامه معمول واکسیناسیون کودکان اضافه شد.
رئیس مرکز بهداشت استان گفت: با توجه به مصوبه فوق، مقدار نیاز در دنیا به شدت افزایش یافت و شرکت های تولید کننده که متعهد به تامین نیاز شده بودند، نتوانستند به تعهدات خود و تامین همه واکسن مورد نیاز عمل نمایند. لذا در اوایل سال ۹۵ ، تامین این واکسن برای حدود ۴۲ کشور در دنیا با مشکل مواجه شد که یکی از این کشورها، ایران بود.
جزایری افزود: با وجود تمام این کمبودها در سال ۹۵، در پرخطر ترین مناطق کشور یعنی استان های همجوار با کشورهای افغانستان، پاکستان و استان های پر تردد مهاجر از این دو کشور شامل استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و قم تزریق واکسن فلج اطفال در ۴ ماهگی ادامه یافت ولی برای سایر استان ها امکان تامین واکسن تزریقی فلج اطفال به دلیل کمبود جهانی این واکسن، ممکن نبود.
وی اضافه کرد: با پیگیری های وزارت بهداشت و بهبود نسبی تولید واکسن در سطح جهانی، واکسن مجدداً تامین و از شهریور ۹۷ همه کودکان در سن ۴ ماهگی واکسن تزریقی فلج اطفال را علاوه بر سایر واکسن ها دریافت می نمایند.
وی اظهار داشت: همچنین با توجه به ادامه محدودیت تولید واکسن در دنیا ، تامین واکسن مورد نیاز برای همه استان های کشور میسر نبود، لذا این برنامه در زمستان ۱۳۹۷ برای متولدین سال ۹۵ به بعد ساکن در ۹ استان بوشهر، اصفهان، فارس، یزد، مرکزی، گلستان، خراسان شمالی، تهران و البرز که در اولویت دوم و با خطر متوسط دسته بندی شدند، اجرا شد و برای کودکان متولد سال ۹۵ به بعد سایر استان های کشور (استان های کم خطر من جمله استان ما) از بهمن ۱۳۹۸ اقدام می شود تا برنامه واکسیناسیون فلج اطفال به روال عادی خود برگردد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: آخرین مورد بیماری فلج اطفال کشور در سال ۱۳۷۹ رخ داد که ویروس آن از کشور پاکستان وارد کشور شده بود و بعد از آن هیچ موردی از این بیماری در کشور رخ نداده و پاک بودن کشور از بیماری فلج اطفال هر سال به تایید سازمان جهانی بهداشت رسیده است.
جزایری با اشاره به اجرای برنامه واکسن تزریقی فلج اطفال از پنجم بهمن ماه جاری برای کلیه متولدین ۱/۱/۱۳۹۵ به بعد افزود: این برنامه در تمامی مراکز، پایگاهها و خانه های بهداشت در سطح استان اجرا می گردد.