عمومی | دانشگاه جامع علمی کاربردی

نشست روسای واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی در مشهد آغاز به کار کرد

به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی خراسان رضوی، با حضور دکتر باقری قائم مقام وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی جمعی از معاونین و مدیران ستادی و استانی،گردهمایی روسای واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی در هتل پردیسان مشهد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن خوشامدگویی و عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت سردار سلیمانی و شهیدان سانحه هواپیمایی گفت: باید قدردان حضور مردم در همه صحنه های این کشور باشیم که همه اتفاقات بزرگ را مردم با همه کاستی ها با حضور شان رقم می زنند.

وی در ادامه صحبت ها با اشاره به ماموریت های دانشگاه جامع علمی کاربردی در کیفی سازی عنوان کرد: ما از زمان تصدی مسئولیت در این دانشگاه با هدف بازگشت به ماموریت اصلی تعریف شده شروع به برنامه ریزی مدونی کردیم و با کمک همکاران در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افراد صاحب نظر و با تجربه و خانواده بزرگ علمی کاربردی به موفقیت های بزرگی نایل آمدیم که هنوز هم ادامه دارد تا دانشگاه به جایگاه اصلی تعریف شده در اسناد بالادستی و برنامه های توسعه کشور قرارگیرد.

دکتر محمدحسین امید در خصوص وضعیت روسای مراکز علمی کاربردی یادآور شد: کمتر از ۲درصد روسای واحدهای استانی هنوز تعیین تکلیف نهایی نشدند. ۹۸ درصد روسای مراکز آموزش علمی کاربردی سطح کشور با ضوابط و مقررات دانشگاه و در چارچوب برنامه های دبیرخانه جذب دانشگاه، منصوب شدند.

وی در ادامه با اشاره به اساسنامه دار شدن اکثریت مراکز آموزش علمی کاربردی کشور خاطر شان کرد: کمتر از ۵ درصد مراکز اساسنامه های آنها هنوز تعیین تکلیف و نهایی نشده است آن هم بخاطر اینکه طبق ضوابط و مقررات این دانشگاه و در بازه زمانی تعیین شده انجام نشده است که با بررسی آنها صد در صد مراکز علمی کاربردی دارای اساسنامه می شوند و می توانند از امتیازات آن بهره مند شوند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه افزود: در سال های گذشته حدود ۱۴ هزار کدرشته محل داشتیم که به علت شرایط زمانی و نیاز کشور و جمعیت زیاد دانشجویی به مراکز داده شد که البته بسیاری از این رشته ها در حوزه ماموریت مراکز نبود ولی در سالهای اخیر با توجه به سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در عدم توسعه کمی و ارتقای کیفی سازی دانشگاه ها ما نیز به پالایش کدرشته محل ها اقدام و آن را به ۵۵۰۰ کدرشته محل در راستای ماموریت و مهارت گرایی مراکز کیفی سازی کردیم که تا مهرماه امسال تقریباً ۹۹ به استانداردهای تعیین شده می رسیم.

وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود حدود ۹۲ هزار مدرسی بود که علاوه بر دکترا و کارشناسی ارشد، بسیاری از آنها با مدرک آموزشی لیسانس بصورت آموزشی تدریس می کردند که دانشگاه با صرف هزینه زیاد و مواجهه با مشکلات زیاد توانست موضوع مدرسان را ساماندهی کند و با فراخوان های سال های ۹۵ و۹۷  هم اکنون حدود ۳۰هزار مدرس داریم که همه آنها از طریق فراخوان و طی مراحل تعریف شده دانشگاه کد تدریس گرفتند و در تازه ترین فراخوان که برای حدود ۷ هزار مدرس اعلام نیاز کردیم حدود ۲۰هزار نفر ثبت نام کردند که فرایند جذب حق التدریس آنها نیز بعد پایان فراخوان شروع می شود.

همچنین دکتر محمدحسین امید در خصوص مراکز نوآوری نیز چنین گفت: ما در طی این سالها از ۸ مرکز نوآوری به ۱۵۰ مرکز نوآوری در مراکز آموزش علمی کاربردی رسیدیم که نتیجه تاکید دانشگاه جامع علمی کاربردی بر کیفی سازی و اهتمام به امر ایده ها و فعالیت های دانشجویان و مدرسان است.

وی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: در پذیرش دانشگاه با حذف سهمیه شاغلین، این شائبه که این دانشگاه مختص شاغلین است برداشتیم و میانگین سنی ورودی های دانشجو بیانگر این است که خانواده ها به مهارت آموزی روی آوردند تا فرزندانشان بتوانند خودشان ایجاد شغل کنند و به واسطه مهارتی که می آموزند، کارآفرین باشند. بر این اساس در ورودی مهرماه دانشگاه در سال جدید، ۹۸درصد افراد غیر شاغل بودند البته که شاغلین بخش های مختلف اداری و اجرایی نیز در این دانشگاه آموزش های علمی کاربردی می بینند و مهارت می آموزند.

یکی از برنامه های انجام شده در این دانشگاه، سطح بندی مراکز آموزش علمی کاربردی بود که با آمایش و ارزیابی ابتدایی، مراکز در چهار سطح  قرار گرفتند که در سطح اول مرکزی را نداشتیم و بیشتر مراکز در سطح دو، سه قرار گرفته و تعدادی کمی نیز در سطح چهار بودند. البته این در مرحله اول سطح بندی انجام گرفت و در سطح بندی دوم مراکز بیشتری در سطوح بالاتر قرار گرفتند و حدود ۲۰ مرکز که دو سال متمادی در سطح چهار بودند حذف شدند و تعدادی دیگر نیز متعهد شدند تا امکانات و شرایط خود را طوری فراهم کنند تا به سطح سه برسند و در ادامه برای سطوح بالاتر اقدام کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی دیگر از کارهای اجرا شده مهم این دانشگاه، برگزاری آزمون های متمرکز در دروسی که تئوری بودند برشمرد و گفت: این دانشگاه برای کیفی سازی بیشتر اقدام به برگزاری آزمونهای متمرکز برای دروسی کرده که نیازی به آزمون عملی  و کاربردی نداشتند و در ابتدا در شش استان برگزار شد که با توجه به نتایج مثبت این امر در سال جدید به تمام کشور تعمیم داده شد.

وی در خصوص همجواری محیط آموزشی با محیط کار گفت: شرط دانشگاه برای فعالیت و یا ارائه مجوز دورهای علمی کاربردی، داشتن محیط کار زنده و پویا است تا دانشجو بطور دائم با محیط کار ارتباط داشته باشد. مراکزی که از قبل محیط کار مناسبی نداشتند ملزم به قرارداد با دستگاههای اجرایی، مراکز دولتی و خصوصی برای استفاده از محیط کارشان برای دانشجو شدند تا زمانی که خودشان بتوانند این محیط را فراهم کنند. شرط داشتن محیط کار، یکی از اساسی ترین شروط مراکز برای همه ارزیابی ها در این دانشگاه است.