عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

نقدکتاب «تاریخ مردم شناسی و فرهنگ مردم در روزگار پهلوی»

.


به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،علیرضا حسن زاده عضو هیئت علمی پژوهشکده مردم شناسی در این نشست گفت:مرور انتقادی رشته مردم شناسی در ایران با توجه به پیوند موضوع این رشته با بازتعریف هویت در ایران و نیز جایگاه مرکز مردم شناسی در تاریخ نخستین موسسات شکل گرفته مردم شناسی در خاورمیانه اهمیت فراوانی دارد.
وی افزود:انقلاب مشروطه خاستگاه و مادر رشته مردم شناسی در ایران است و به واقع بستر گفتمانی موسسه ای شدن مردم شناسی در ایران را در دوره بعد فراهم آورده است.
او در نقد کتاب حمید رضا دالوند مولف کتاب بیان کرد: این اثر در کنار کتاب (ابعاد سیاسی فرهنگ در ایران) اثر نعمت الله فاضلی دو مرجع ،منبع اصلی و بسیار ارزشمند درک تاریخ مردم شناسی در ایران به حساب می آیدو رویکرد متنی و سند محور دارد.
وی افزود :این کتاب در مورد شخصیت هایی چون هاز آلمانی برای اولین بار به خواننده ایرانی اطلاعاتی کامل و ارزشمند می دهد.
مهرداد عربستانی رییس انجمن انسان شناسی ایران در ادامه این نشست به خوانش کتاب یاد شده پرداخت و اهمیت آن را در گردآوری اطلاعات ذی قیمتی دانست که همانند کلاس دانشگاه خواننده را با بخش مهمی از فراز و فرودهای مردم شناسی و تاریخ آن آشنا می سازد
ا و در ادامه مطالعه این کتاب را به همه دانشجویان و محققان توصیه کردوگفت :در شکل بخشی به یک رشته علمی ما فقط نباید به آینده نگاه کنیم بلکه همزمان مرور تاریخ یک رشته به منظور آسیب شناسی آن مهم است.
علی آنی زاده رییس بخش مطالعات فرهنگ عامه صدا و سیما نیز در ادامه به مروری انتقادی کتاب پرداخت و گفت :این کتاب بسیار جامع و مستند نوشته شده اما در صورت و ظاهر باید مجددا به بازتعریف ساختار آن در تعریف تیترهای اصلی و فرعی و رفع غلط های تایپی اقدام شود که ناشر باید در این زمینه اهتمام ورزد.
وی اظهار داشت:با وجود همه سعی در خور احترام و ارزشمند نویسنده برخی از موسسات خصوصی که کار مردم شناسی می کرده اند از قلم ایشان افتاده اند که در چاپ جدید بهتر است نویسنده به آنها توجه کند.
لازم به ذکر است کتاب یاد شده اثر حمید رضا دالوند به بررسی تاریخ شکل گیری موسسات مطالعات مردم شناسی در ایران می پردازد.
گفتنی است،این نشست با همکاری و مشارکت پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، انجمن انسان شناسی ایران و مرکز مطالعات فرهنگ عامه صدا و سیما در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.