عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

مدیر موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس: توسعه گردشگری تخصصی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

میلاد آزموده در حاشیه اولین نشست تخصصی موزه‌داری و گردشگری در این موزه، گفت: استان بوشهر و منطقه خلیج‌فارس از جمله مناطق پیشرو در علم پزشکی بوده است و می‌توان با استفاده از این پتانسیل قوی گردشگران بسیاری را از داخل و خارج از کشور جذب استان بوشهر کنیم که این مهم نیاز به همکاری‌های بین‌ بخشی با مراکز فرهنگی و گردشگری کشور دارد.
وی اضافه‌کرد: توسعه گردشگری تخصصی در اولویت‌های کاری موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس قرار گرفته است و در حال رایزنی با مراکز فرهنگی و گردشگری کشور برای ارتقای کیفی و کمی این سبک از گردشگری هستیم که در همین راستا اولین نشست تخصصی موزه‌داری و گردشگری در بوشهر برگزار شد.
آزموده با اشاره به اهمیت آشنایی راهنمایان گردشگری با این حوزه، افزود: این نشست تخصصی برای آشنایی راهنمایان گردشگری و علاقه‌مندان به این حوزه با سخنرانی عضو هیات اجرایی کمیته بین‌المللی موزه‌های دانشگاهی و رییس موزه ملی ملک در موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس برگزار شد.
در حاشیه این نشست، عضو هیات اجرایی کمیته بین‌المللی موزه‌های دانشگاهی نیز گفت: موزه‌های دانشگاهی با معرفی و نمایش گذشته و هویت خود می‌توانند روند روبه‌جلوی تاریخ بشریت را به تصویر بکشند. اینکه موزه‌های دانشگاهی بتوانند موزه‌های خود را به خوراک فرهنگی گردشگران تبدیل کنند کاری است که نیاز به فعالیت فرهنگی گسترده‌ای در سطح ملی دارد.
فاطمه احمدی اضافه ‌کرد: شاید بیشتر گردشگران تصوری از وجود یک موزه در دل یک دانشگاه نداشته باشند؛ تصور بیشتر مردم از موزه‌ها، بازدید از موزه‌های هنری و باستان‌شناسی است، اما قطعاً برای برخی از گردشگران جالب است که بدانند دانشگاهی با موضوعیت پزشکی، علوم اجتماعی یا ریاضیات یک موزه در دل خود دارد؛ تنوع موزه‌های دانشگاهی می‌تواند به تعداد تنوع رشته‌های دانشگاهی در دنیا باشد.
وی افزود: کمیته بین‌المللی موزه‌های دانشگاهی با فعالیت در این شاخه سعی در شناسایی هویت دانشگاه‌ها از زمانی است که تقریباً دانشگاه به معنای امروز شکل گرفت. اگر بخواهیم معرفی این هویت را تاریخ‌گذاری کرده باشیم با یک رصد کردن سطحی به تاریخی در حدود ۵۰۰ سال پیش می‌رسیم؛ اما منطقه وسیع ایران و فراز و نشیب‌هایی که در این سرزمین رخ‌داده است این کشور را مدعی وجود دانشگاه جندی‌شاپور کرده است.
احمدی با اشاره به جایگاه موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس در ایجاد یک فرصت فرهنگی مناسب، گفت: در اسناد تاریخی، بندر بوشهر نزدیک‌ترین شهر بندری و محل تردد بسیاری از دانشمندانی بوده است که به آن دانشگاه باستانی رفت و آمده داشته‌اند. موزه پزشکی بوشهر این نکته را به‌خوبی درک کرده است و نقطه مبهم تاریخی را تبدیل به فرصتی بسیار ارزشمند در حوزه فرهنگ کرده است.
عضو هیات اجرایی کمیته بین‌المللی موزه‌های دانشگاهی تصریح کرد: تردد پزشکان در گذشته به بندر بوشهر و اقامت آنان در این شهر بستر گفتگو و تبادل فرهنگی این قشر با فرهنگ بومی غنی را مهیّا کرده است و موجب شد برخی روش‌های درمانی در بوشهر رایج شود که در سایر شهرهای کشور شاهد نیستیم.
فاطمه احمدی خاطر نشان کرد: به تصویر کشیدن این تبادلات فرهنگی و علمی از نکات قابل تاملی است که در این موزه دانشگاهی می‌توان آن را دید و همه این قصه‌ها و آثار مرتبط با آن‌ها ابزاری است که برای جذب گردشگران در این موزه آماده‌شده و حالا وقت آن است که برنامه‌های مدون و هماهنگ شده‌ای جهت توسعه گردشگری در این موزه انجام پذیرد.
رئیس موزه ملی ملک نیز در نشست تخصصی موزه‌داری و گردشگری در موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس، گفت: آنچه امروزه اعتبار موزه‌ای یک اثر را می‌سازد دیگر مثل گذشته فقط اعتبار تاریخی آن نیست بلکه اعتبار روایی آن است، اعتباری که از منظر یک دانش برای آن اثر روایتی می‌سازد و سبب می‌شود تا مخاطب به‌واسطه اثر با جهانی روایی مرتبط شود، از همین رو می‌توان راهنمایی در موزه را یک طیف چندگانه از واسطه بیانی تا روایتگری و تسهیلگری دانست.
رضا دبیری‌نژاد اضافه کرد: هر موزه جهانی از روایت‌ها را با خود دارد، روایت‌هایی که آثار با خود آورده‌اند، روایتهایی که از کنار هم قرار گرفتن و چیدمان آثار حاصل می‌شود و روایتی که در تقاطع مخاطبین و موزه حاصل می‌شود از همین رو موزه مدام به محل زایش روایت‌ها، تجربه‌ها و کشف‌های تازه حاصل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه، هر موزه خود جهانی متفاوت است، افزود: هر موزه پنجره‌ای برای بازخوانی موضوعی می‌سازد. مثلاً موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس پنجره‌ای برای خوانش بوشهر از منظر پزشکی و بالعکس خوانش پزشکی از منظر فرهنگ و تاریخ بوشهر است که تنها در گذشته نمی‌ماند بلکه در پی ارتباطات و تعاملاتش با دانشجویان و مراکز دانشگاهی روایت‌هایی در تقاطع دیروز و امروز می‌سازد.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: هر جایی ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی دارد، بوشهر هم ظرفیت‌های فرهنگی خود را دارد و وظیفه گردشگری هم این است که این ظرفیت‌ها را برجسته و نمایان کند و امکان آن را فراهم سازد که جامعه و شهر خود و ویژگی‌هایش را بشناسد و به یاد بیاورد. موزه تاریخ پزشکی ویژگی فرهنگی بوشهر را در آینه پزشکی برجسته می‌کند، این برجسته‌سازی زمینه کشف و در امتداد آن خلاقیت علمی و فرهنگی را ایجاد می‌کند.
دبیری‌نژاد تصریح کرد: امروزه با چنین رویکردی موزه‌ها می‌توانند محل کشف و خلاقیت برای یک جامعه باشند و برای همین معتقدم موزه‌های کوچک و خصوصی آینده موزه‌های ایران هستند که با شمایلی بومی می‌توانند تاثیر اجتماعی قابل توجهی را فراهم آورند و شاید اثرگذاری بیشتری را در نسبت با موزه‌های دولتی داشته باشند.

انتهای پیام/ م.آ - ۱۰۲۲

اخبار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در کانال اطلاع رسانی ما دنبال کنید

https://chat.whatsapp.com/DMVSnqaN4f3LE5jqIuGJrI