عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

انتشار ۲۰ عنوان کتاب در گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مدیر گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: این گروه با انتشار ۲۰ عنوان کتاب فارسی و یک عنوان کتاب انگلیسی مرجع آموزشی دانشجویان پزشکی در حوزه پژوهش نیز گام های موثری را برداشته است.

دکتر حمید رضا ریحانی، در گفتگو با وب دا، با اشاره به اینکه گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از گروه های موفق در این حوزه در سطح کشور است، اظهار کرد: این گروه در حوزه آموزشی، پژوهشی و درمانی اقدامات مفید و موثری انجام داده است که از آن جمله می توان به انتشار ۲۰ عنوان کتاب فارسی و یک منبع آموزشی انگلیسی اشاره کرد.

وی با تاکید براینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد از پیشگامان راه اندازی و پایه گذاری دانش تخصصی طب اورژانس در کشور است، عنوان کرد: سالها قبل از تصویب جامع رشته در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایده اولیه و نیاز به وجود چنین رشته ای توسط  دکتر عبدالله بهرامی ، استاد بیماریهای داخلی این دانشگاه و به نوعی پدر معنوی طب اورژانس مشهد مطرح شد و به وزارت بهداشت اعلام گردید .

دکتر ریحانی ادامه داد: به دلیل نبودن زیرساختهای لازم این طرح مسکوت ماند، در سالهای بعد با پیگیری وزیر بهداشت هسته اولیه پذیرش دستیار و آموزش طب اورژانس در ایران از سال ۱۳۸۲ شروع شد و با تربیت نیروی متخصص و متعهد ، در سال ۱۳۸۷ هسته اولیه گروه تخصصی طب اورژانس در دانشگاه مشهد با همکاری تعدادی از برترین متخصصین طب اورژانس فارغ التحصیل دانشگاههای تهران ازجمله  دکتر بلوردی ، دکتر پیش بین، دکتر ابراهیمی، دکتر هاشمیان و دکتر ریحانی، دکتر شریفی و دکتر زمانی  شکل گرفت.

مدیر گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در مهرماه ۱۳۸۹ تربیت اولین گروه دستیاران طب اورژانس در این دانشگاه با همت و تلاش اعضای هیات علمی و فراهم سازی بسترهای لازم شروع شد و تا کنون ۹ دوره پذیرش و تربیت دستیار تخصصی در این گروه انجام شده است، خاطر نشان کرد: پس از تشکیل هسته اولیه گروه تخصصی طب اورژانس به تدریج در طی سالهای بعد  از میان فارغ التحصیلان برتر این رشته، نیروهای جدیدی به بدنه گروه پیوستند و به تدریج گروه طب اورژانس مشهد توسعه کمی و کیفی پیدا کرد و در طی سالهای اخیر با کسب موفقیتهای علمی فراوان، به یکی از برترین گروههای آموزشی طب اورژانس در کشور تبدیل شده است.

دکتر ریحانی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال حاضر دارای سه مرکز آموزشی ،پژوهشی و درمانی برای تربیت دستیاران رشته طب اورژانس است، عنوان کرد: مرکز آموزشی ،پژوهشی و درمانی قائم(عج) به عنوان بزرگترین مرکز پذیرش و مدیریت اورژانسهای اعصاب و جراحی اعصاب شرق کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه مرکز اصلی آموزش دستیاران رشته طب اورژانس در زمینه تروما و اورژانسهای ارتوپدی مرکز آموزشی،پژوهشی و درمانی سوانح هاشمی نژاد  است، ابراز کرد:  در سال ۱۳۹۲ یکی از بزرگترین اورژانسهای متمرکز کشور با همت فردی خیر به نام عدالتیان در این بیمارستان افتتاح شد. هم اکنون نیز  تمرکز آموزش و درمان در حیطه طب اورژانس در این مرکز در اورژانس تخصصی عدالتیان است.

دکتر ریحانی با بیان اینکه  اورژانس متمرکز بیمارستان قائم(عج)بزرگترین مرکز پذیرش و مدیریت بیماران اعصاب و جراحی اعصاب شرق کشور است،  گفت: در حال حاضر به همت گروه تخصصی طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استقرار اعضای هیات علمی طب اورژانس به صورت ۲۴ ساعته خدمات مدیریت اورژانس در زمینه های مدیریت و درمان اورژانس های اعصاب و جراحی اعصاب، مدیریت و درمان اورژانس های داخلی و عفونی، مدیریت و درمان اورژانس های جراحی، مدیریت و اورژانس های اورولوژی، مدیریت و درمان اورژانس های گوش و حلق و بینی،  مدیریت و درمان اورژانس های سرپایی ارتوپدی و سوانح ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه مرکز آموزشی ،پژوهشی و درمانی سوانح هاشمی نژاد  تنها و مهمترین مرکزآموزش ترومای ماژور برای دستیاران طب اورژانس است، ابراز کرد: اورژانس آموزشی سوانح بیمارستان هاشمی نژاد از سال ۱۳۹۰ با تایید وزارت بهداشت به صورت آموزشی به کارخود ادامه می دهد و درحال حاضر آموزش کارورزی و دستیار طب اورژانس در حیطه بیماران ترومایی را برعهده دارد.

وی ادامه داد: اساتید این گروه در حوزه انتشار کتاب فارسی ، تعداد زیادی کتاب منتشر کردند و در حوزه کتب انگلیسی نیز کتابی توسط اساتید طب اورژانس گردآوری شده است که منبع آموزشی دانشجویان پزشکی است.

دکتر ریحانی با اشاره به اینکه دکتر اخوان به عنوان پژوهشگر جوان برتر دانشگاه انتخاب شد، ابراز کرد: تعداد بیماران مراجعه کننده به این گروه بیشتر از سایر گروه ها است به نحوی که در بیمارستان های امام رضا(ع) روزانه۶۰۰ بیمار و بیمارستان هاشمی نژاد روزانه ۲۵۰ بیمار و بیمارستان قائم(عج) روزانه۲۰۰ بیمار مراجعه می کنند.

{jcomments on}