عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

دایره المعارف تبادلات فرهنگی ایران و مجارستان نوشته می شود

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، میکلوش شارکوزی در نشست تخصصی اسامی مجاری در منابع ایرانی (دوران اسلامی) که امروز در این پژوهشگاه برگزار شد گفت: پیوند تاریخی میان ایران و مجارستان به دلایل گوناگون به درستی تبیین و مورد پژوهش قرار نگرفته با این حال لازم است بدانیم که ارتباط معنایی خاصی بین ایران و مجارستان در گذشته وجود داشته است.
وی افزود: حضور مجارها در قرون وسطا برابر با دوران آل بویه و سلجوقیان در ایران به وضوح قابل پیگیری است و اسامی بسیاری از مجارها در متون این دوران به چشم می خورد که باید این اسامی ریشه یابی شده و چگونگی ورود آن ها به این منابع مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد.
صاحب کرسی ایران شناسی دانشگاه کارولی گاسپار مجارستان با اشاره به تاریخ حضور خود در کشور ایران یادآور شد: تلاش من در این سال ها این بوده که علاوه بر آنکه خود به مطالعه فرهنگ و تمدن ایرانی و پیوند بین ایران و مجارستان بپردازم مجارهای دیگر را با خود به ایران آورده و آن ها را با این فرهنگ غنی آشنا کنم.
شارکوزی ادامه داد:اسناد و منابع ایرانی بسیاری طی سالیان به اسامی و نام های مجاری اشاره داشته اند که این امر نشان دهنده حضور مجارها در ایران است همچنین متقابلا سفرنامه هایی از ایرانیان خصوصا در دوره قاجار در دست است که ایرانیان از کشور مجارستان دیدن کرده اند.
وی با بیان اینکه بورسیه سه ساله مطالعاتی که از سوی فرهنگستان هنر مجارستان برای شناسایی این پیوند به بنده اعطا شده فرصت خوبی برای شناخت روابط بین ایران ومجارستان به ما می دهد اظهار داشت: در این سه سال تلاش خواهم کرد تا یک دایره المعارف از روابط بین ایران و مجارستان به رشته تحریر درآورم که منبعی مورد استناد برای پژوهش های آتی بین دو کشور باشد.
این استاد داشنگاه کارولی گاسپار مجارستان با تشکر از پشتیبانی های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای گشودن راه های تحقیقاتی بیشتر در این حوزه افزود: گام های اولیه برای تبادل دانش و اسناد بین دو مرکز برداشته شده است با این حال امیدوارم طی سه سال آینده این همکاری بیشتر شده و دستاوردی مانا برای آیندگان باشد.
در ادامه این نشست پژوهشگران حاضر نقطه نظرات خود را در خصوص برخی از ادعاهای مطرح شده توسط دکتر شارکوزی بیان کردند همچنین بنا بر این شد تا این قبیل نشست ها تداوم یافته و به صورت سلسله نشست هایی در آینده برای شناسایی پیوند ایران و مجارستان با حضور این استاد دانشگاه مجارستان برگزار شود.