سناریوی مطلوب خبر رسانه ملی تبیین شد
براساس پژوهش انجامشده با عنوان «آیندهپژوهی خبر با توجه به تغییر ماهیت مخاطب به کاربر» سناریوی مطلوب خبر رسانه ملی در پنج سال آینده شناسایی و تبیین شد.
این پژوهش ابتدا روندهای موثر بر آینده خبر را با توجه به تغییر ماهیت مخاطب شناسایی و به تعیین عدمقطعیتهای کلیدی خبر پرداخته است؛ سپس آیندههای محتمل خبر رسانه ملی در پنج سال آینده شناسایی کرده و از بین سناریوهای محتمل خبر رسانه ملی، سناریوی مطلوب را برای خبر رسانه ملی تبیین کرده است.
شناخت آینده تولید و انتشار خبر در رسانه ملی را با توجه به تغییر ماهیت مخاطب، هدف اصلی این پژوهش بوده است.
پژوهشگر این اثر پس از اشاره به شکلگیری میدان رقابت خبری بین رسانههای جدید با رسانه های سنتی، تحولات خبری پس از رشد فناوری و رقابت رو به رشد رسانههای آنلاین با رسانه ملی را بررسی کرده به تغییر مفهوم خبر انحصاری و فوری با فعالیت کاربران ، ایجاد اکوسیستم جدید خبری و تقاضامحور شدن مصرف خبری در رسانههای اجتماعی و همچنین، تاثیر تغییرات فناوریهای نوین بر تولید و توزیع خبر پرداخته است.
در این پژوهش همچنین تغییرات در گردش کار سردبیری، تغییرات در شیوههای جمعآوری اخبار، شتاب در الگوهای زمانی تولید محتوا و همگرایی عملیات تولید و توزیع محتوا ازجمله ابعاد تغییرات در حوزه تولید و توزیع خبر بررسی شده است.
این پژوهش مهمترین روندهای موثر بر آینده خبر رسانه ملی را با توجه به تغییر ماهیت مخاطب به کاربر، بررسی میکند و از میان آنها، ۴ سناریو با عناوین «شکاف خبری»، «شوک خبری»، «مرجعیت خبری» و «تورم خبری» را برای آینده رسانه ملی طراحی میکند.
مطابق یافتههای این پژوهش، از بین سناریوهای قوی، سناریوی مرجعیت خبری به عنوان سناریو مطلوب خبر رسانه ملی در پنج سال آینده شناخته شده است که براساس آن، صداوسیما در پنج سال آینده با شیوههای نوین مانند دادهکاوی و علوم شناختی میتواند به ذائقهسنجی مخاطب بپردازد و به لحاظ امکان پخش گسترده صوت و تصویر خبر در فضای آنالوگ و فضای دیجیتال بر فضای خبری تسلط داشته باشد و همچنین با تهیه، تحلیل و تفسیرهای متنوع یعنی فراخبر، به جریانسازی رسانهای و خبری بپردازد.
هادی البرزی دعوتی، پژوهشگر این طرح، راهکارهای کاربردی برای آینده خبر رسانه ملی را نیز در این تحقیق ارائه کرده است.