عمومی | مؤسسه تحقیقات برنج کشور

برگزاری گردهمایی تخصصی موسسه تحقیقات برنج کشور جهت بررسی پروژه‌های تحقیقاتی

برگزاری گردهمایی تخصصی موسسه تحقیقات برنج کشور جهت بررسی پروژه‌های تحقیقاتی سال زراعی ۹۹ بر اساس اولویت‌های پژوهشی

گردهمایی تخصصی بررسی پروژه‌های سال زراعی ۹۹ بر اساس اولویت تحقیقاتی و برنامه‌های با حضور خانم دکتر مریم حسینی ریاست موسسه تحقیقات برنج کشور، معاونین و اعضاء کمیته علمی- فنی، محققین و اعضاء هیئت علمی بخش‌های تحقیقاتی موسسه در ستاد و معاونت ، دوشنبه ۳۰ دی ماه سال جاری در سالن کوثر موسسه برگزار شد. این نشست که به مدت ۲ روز به طول خواهد انجامید، پروژه‌های سال ۹۹ را بررسی خواهد کرد.

خانم دکتر حسینی در افتتاحیه این گردهمایی با اظهار خرسندی از حضور صاحب نظران عرصه تحقیقات برنج در موسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌ها بر اهمیت این نشست تخصصی برای تعیین اولویت پروژه‌های تحقیقاتی در محصول استراتژیک برنج در سال آینده تاکید نمود، وی گفت هر ساله عملکرد تحقیقاتی موسسه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بررسی و بر اساس آن نقشه راه و برنامه راهبردی به موسسات تحقیقاتی ارائه می‌شود. لذا کمیته علمی- فنی بر اساس این برنامه راهبردی اولویت‌های تحقیقاتی برنج بررسی و مشخص کرده به طور خلاصه می‌توان آنها را در دو بخش به‌نژادی و بهزراعی طبقه‌بندی کرد.

وی افزود سعی شود با توجه به رسالت ملی موسسه پروژه‌ها به صورت ملی، مشترک (بین بخشی، موسسات مادری و مراکز تحقیقاتی) تنظیم شود. معرفی ارقام جدید و بسته‌های‌های بهزراعی آنها از بزرگترین رسالت‌های موسسه اعلام نموده و از محققین بخش‌های تحقیقاتی خاک و تغذیه، گیاهپزشکی و فنی و مهندسی درخواست می‌شود پروژه‌های مرتبط با معرفی این ارقام به صورت مدون برنامه‌ریزی وا تنظیم کنند. ایشان همچنین اظهار داشتند ۲۱ مورد از یافته‌های قابل ترویج از طرف کمیته علمی- فنی اعلام شده که لازم است بر اساس آن پروژه‌های تحقیقی- ترویجی تدوین گردد.

بعد از مراسم افتتاحیه کارگروهای تخصصی در چهار کار گروه اصلاح و تهیه بذر ، گیاهپزشکی ، فنی و مهندسی و خاک و تغذیه با حضور اعضاء به بررسی پروژه‌های تحقیقاتی پرداختند. هدف از این نشست تخصصی و کارگروههای زیر مجموعه برنامه‌ریزی برای پروژه‌های زراعی سال ۹۹ و تنظیم آنها بر اساس بروندادها خواهد بود. موسسه تحقیقات برنج کشور در نظر دارد جهت پاسخگویی بهتر به کشاورزان شالیکار و کارشناس بخش اجرا در سازمان جهاد کشاورزی و بخش ترویج پروژ‌ه‌ها را بررسی کند به طوریکه یافته‌های جدید بهنژادی و بهزراهی در کوتاهترین زمان ممکن در اختیار بهره‌برداران قرار بگیرد. لذا نتیجه حاصل از این نشست برنامه ریزی مدون برای معرفی ارقام در ۴ گروه (خوش کیفیت با عملکرد مناسب/ پرپتانسیل با کیفیت پخت خوب/ متحمل به تنش‌های غیرزیستی با عملکرد مناسب و خالص سازی حاصل از ارقام محلی) در دو استان گیلان و مازندران می‌باشد. همچنین یافته‌های بهزراعی هر کدام از این ارقام جدید نیز همراه با معرفی ارقام به صورت دستورالعمل در اختیار کارشناسان و کشاورزان قرار می‌گیرد. همچنین برنامه‌ریزی برای انجام پروژه‌های تحقیقی ترویجی (یافته‌های قابل ترویج تایید شده در سازمان) در این نشست تخصصی انجام خواهد شد. استفاده از ظرفیت دانشجویی در مقاطع دکتری و ارشد و همکاری مشترک با دانشگاهها نیز در بررسی پروژه‌های اولویت دار مدنظر می‌باشد.

امید است نتایج این نشست منجر به تصویب پروژه‌های برونداد محور شده که نتایج آن در دو سال آینده در اختیار کشاورزان قرار گیرد.