عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

انجام فعالیت بدنی منظم راحت‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر است

فرزانه گشمردی با اشاره به اینکه درگذشته بیماری‌های عفونی و واگیر عامل عمده مرگ‌ومیر بشر بودند گفت: امروزه بیماری‌های غیر واگیر عامل اصلی مرگ‌ومیر بشر به‌حساب می‌آیند که یک گروه از این بیماری‌های مهم، بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشند.
وی عوامل خطر ایجادکننده بیماری‌های غیر واگیر را به دودسته قابل اصلاح و غیرقابل تقسیم کرد و افزود: عواملی ازجمله سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی، سن و جنس از عوامل خطر غیرقابل اصلاح به شمار می‌روند و فرد امکان کنترل آن‌ها را ندارد، از طرفی عواملی مانند استعمال دخانیات، بی‌تحرکی، کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، اضافه‌وزن، دیابت، فشارخون، کلسترول بالا و استرس که برای فرد قابل‌کنترل است به‌عنوان عوامل خطر قابل اصلاح شناخته می‌شوند.
گشمردی ادامه داد: به عموم مردم توصیه می‌شود برای حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر، فعالیت بدنی با شدت متوسط که شامل ورزش منظم و حداقل ۵ نوبت در هفته به مدت ۳۰ دقیقه در روز است را اجرا نمایند.
آسم یک بیماری غیر واگیر است
کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر عنوان داشت: آسم یک بیماری غیر واگیر است که ویژگی آن شامل حمله‌های تکرارشونده تنگی نفس و خس‌خس سینه بوده و ازنظر شدت و فراوانی در اشخاص نسبت به یکدیگر متفاوت است.
فرزانه گشمردی افزود: علائم آسم ممکن است چندین بار در روز یا هفته در فرد بیمار رخ دهد و این علائم در برخی از افراد در زمان انجام فعالیت بدنی یا در شب تشدید می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: تشخیص نامناسب بیماری و عدم اجتناب از محرک‌های آن می‌تواند منجر به تنگی راه‌های هوایی، ایجاد حمله‌های آسم و حتی مرگ شود.
گشمردی گفت: موارد شایع محیطی مانند استفاده از مواد حساسیت‌زا، استعمال دخانیات، آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی، بوهای تند و تغییرات هیجانی شدید سبب بروز یا بدتر شدن آسم (حمله آسم) می‌گردند.
به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر نشست آموزشی بیماری‌های قلبی و عروقی بیماری‌های تنفسی (COPD) برای پیام‌گزاران سلامت در سالن اجتماعات مرکز بهداشت شهرستان بوشهر برگزار شد.
انتهای پیام/ ا.س-۳۰۰۰

اخبار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در کانال اطلاع رسانی ما دنبال کنید

https://chat.whatsapp.com/DMVSnqaN4f3LE5jqIuGJrI