عمومی | دانشگاه تبریز

به منظور پذیرش دانشجوی غیر ایرانی صورت گرفت: دانشگاه تبریز با دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر تفاهم نامه همکاری مشترک امضاء کردند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، این تفاهم نامه همکاری مشترک بیشتر به منظور بهره برداری از ظرفیت های بالقوه منطقه آزاد اروند در جهت جذب دانشجویان غیر ایرانی به ویژه از کشورهای همسایه عربی، بین دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با حضور روسای این دانشگاه ها به امضای طرفین رسید.

دکتر میررضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز ضمن اعلام این خبر گفت: این تفاهم نامه بنا به درخواست دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در راستای استفاده از جایگاه و اعتبار علمی بالای دانشگاه تبریز به عنوان دانشگاه بزرگ جامع کشور در جهت تسریع در جذب اتباع کشورهای علاقمند به ویژه کشورهای عربی همسایه برای تحصیل در جمهوری اسلامی ایران در کنار استفاده از ظرفیت و ویژگی های منحصر به فرد منطقه آزاد اروند به امضا رسیده است.

رییس دانشگاه تبریز خاطر نشان کرد: در قالب این تفاهم نامه که به مدت ۵ سال قابل اجرا خواهد بود، از واحد بین الملل دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با تمام امکانات اداری و کارشناسی به عنوان شعبه مشترک دانشگاهی جهت پذیرش دانشجوی غیر ایرانی شهریه پرداز در رشته های دایر در دانشگاه تبریز ، بهره برداری خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تمامی موارد مرتبط اعم از نحوه پذیرش، اجرای دوره ها، تامین استاد به منظور تدریس و نیز راهنمایی پایاننامه ها و رساله ها با تایید و کسب موافقت دانشگاه تبریز انجام می شود، گفت: از اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز نیز در قالب برنامه های آموزشی و پژوهشی فشرده در اجرای این دوره ها استفاده خواهد شد. میزبانی از اساتید دانشگاه تبریز (شامل ایاب و ذهاب و اسکان و سایر هزینه های مرتبط) و نیز اساتید دانشگاههای مجاور دانشگاه علوم و فنون دریایی (با تایید دانشگاه تبریز)، تامین امکانات رفاهی دانشجویان، دایر کردن شعبه مرکز آموزش زبان فارسی بر عهده دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر خواهد بود.

رییس دانشگاه تبریز در ادامه یادآور شد: هر دو دانشگاه از عواید این برنامه به طور مساوی بهره خواهند برد و تمام دستاوردهای پژوهشی با عنوان مشترک هر دو دانشگاه چاپ و منتشر خواهد شد.

دکتر مجیدی همچنین در این  نشست  ضمن معرفی ظرفیت های دانشگاه تبریز در حوزه های مختلف، حضور در عرصه های بین المللی را از برنامه های راهبردی این دانشگاه عنوان کرد.

دکتر زراء نژاد رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر نیز در این آیین ضمن قدردانی از حضور دکتر مجیدی در این دانشگاه گفت: دانشگاه علوم و فنون دریایی تنها دانشگاه مستقر در منطقه آزاد است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود اشتیاق فراوانی به استفاده از ظرفیت دانشگاه های بزرگ کشور به ویژه شهر تبریز، با وجود تنوع رشته های تحصیلی موجود در آن در جهت پاسخگویی به اشتیاق متقاضیان عربی به تحصیل در خرمشهر را دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: ایجاد دوره مشترک آموزشی با دانشگاه بصره از طریق استفاده از اعتبار والای علمی دانشگاه های بزرگ مانند دانشگاه تبریز از دیگر برنامه های آتی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر است.

یادآور می شود: دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در سال ۱۳۵۵ در منطقه آزاد اروند تاسیس شده و به دلیل قرابت جغرافیایی و فرهنگی منطقه با کشورهای همسایه عربی به ویژه کشور عراق، دارای ویژگیهای منحصر به فردی جهت تحصیل متقاضیان عراقی در مقاطع تحصیلات تکمیلی است.

بر پایه همین گزارش؛ بازدید از امکانات دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، دیدار با امام جمعه خرمشهر در مسجد جامع این شهر، زیارت یادمان شهدای شلمچه از جمله دیگر برنامه های سفر یکروزه رئیس دانشگاه تبریز و مدیر همکاری های علمی و بین المللی این دانشگاه به خرمشهر بود.