عمومی | دانشگاه فرهنگیان

چگونه تاثیر روانی اخبار بد را کنترل کنیم؟

۱ . مراجعه به منابع خبری متعدد و رسانه ها را محدود کنید

آگاهی داشتن از وضعیت کنونی تا حدودی مفید است، اما دریافت اطلاعات زیاد هم نیاز به پردازش در فکر شما دارد. جستجوی مداوم در سایت‌ها و کانال های خبری چیزی جز دریافت خبرهای ضد و نقیض و با تکرار اخبار بد را در پی ندارد.(موبایلتان را شب‌ها به رختخواب نبرید! مسلما قرار نیست که حبابی از بی‌خبری دور خودتان بسازید، اما سعی کنید در دریافت اطلاعات با نظم و برنامه خاصی پیش روید.)


۲. تلاش کنید فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید.

اجتناب از فعالیت های روزمره باعث ایجاد کرختی و ناتوانی در افراد می‌شود و باعث می شود این حس در آنها قوی شود که توانایی کنترل وضعیت موجود و عوارض آن را ندارند. با انجام فعالیت‌های روزمره سطح فعلی عملکرد خود را تثبیت کنید تا دچار خودسرزنشی و افکار منفی در خصوص افت عملکرد خود نباشید.


۳. مواظب کودکان باشید. حواس‌تان به کودکان باشد.

مدلی که کودکان اخبار بد را درک می‌کنند با بزرگسالان متفاوت است. مراقب باشید وقتی دارید اخبار یک فاجعه را دنبال می‌کنید، کودکان به قدر کافی دور از صداها و تصاویر باشند.

۴. با دیگران صحبت کنید.

در میان گذاشتن نگرانی ها و دغدغه های فردی، وقتی مطرح کردن عوارض شنیدن خبرهای بد با دیگران می تواند مقداری از بار هیجانی منفی موضوع کاسته و شما را آرام تر کند.

سطح امنیت خود را بررسی کنید و روی آن تمرکز داشته باشید. به یاد داشته باشید ممکن است که احتمال کمی وجود داشته باشد که آن اتفاق برای شما یا اعضای خانواده و دوستانتان رخ دهد، اما در اثر افکار منفی راجع به آن سطح بالایی از استرس را تجربه کنید.

۵. انعطاف پذیری را تمرین کنید.

ایجاد تغییر در زندگی و حل کردن استرس های روزمره می‌تواند تاب آوری افراد را بالا برده و آنها را در شرایط سخت مقاوم تر کند. تلاش کنید تغییرات ایجاد شده را بپذیرید و با آنها کنار بیایید.

۶. در صورت نیاز کمک تخصصی دریافت کنید.

اگر با شرایط موجود تحریک پذیر شده اید، در خوابیدن یا تمرکز کردن مشکل دارید، احساس گیجی و ترس دارید حتما به یک متخصص روانشناس مراجعه کنید و روند درمان را ادامه دهید.

منبع: رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه