عمومی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گراش

دومین گردهمایی کمیته‌های بهداشت، تغذیه و ایمنی

هماهنگی برای همکاری‌های بین بخشی موضوع گردهمایی مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی و آموزش و پرورش جنوب فارس در شهرستان گراش بود.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش دومین گردهمایی کمیته‌های بهداشت، تغذیه و ایمنی با حضور دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی جهرم، فسا، لارستان و گراش، معاون مدیرکل آموزش و پرورش فارس و روسا و کارشناسان مناطق آموزش و پرورش لارستان، جهرم، فسا، گراش، خنج، جویم، شیبکوه، خفر، بیرم، ششده و اوز به میزبانی دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد.

این گردهمایی صبح چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ در سالن اجتماعات شیخ احمد انصاری برگزار شد. در بخش پایانی گردهمایی از تفاهم‌نامه مشترک بهداشت، تغذیه و ایمنی دانشکده علوم پزشکی، اداره آموزش و پرورش با مجمع خیرین سلامت و مجمع خیرین مدرسه‌ساز گراش رونمایی شد. هدف این تفاهم‌نامه تامین سلامت دانش‌آموزان و توانمندسازی آن‌ها برای رعایت سبک زندگی سالم است.

چگونگی اجرای طرح دندان بدون پوسیدگی، استانداردسازی بوفه مدارس، جلوگیری از پدیکولوزیس(شپش) و آنفلونزا از مهمترین دغدغه‌های کارشناسان و مدیران حاضر در این جلسه بود.

معلم باید درد داشته باشد

دکتر احمد عبداللهی رییس دانشکده علوم پزشکی گراش با خیر مقدم به مهمانان گفت: «امروز اتفاق نظر بر این است که اهتمام به آموزش و پرورش یکی از بزرگترین صواب‌هایی که می‌توانیم انجام دهیم و راه مقابله با دشمنان است تقویت مدارس است.»

دکتر احمد عبداللهی در مورد نسل جدید ایران گفت: «نسل جدید که متفاوت با ما هستند درک نمی‌شوند. ما دوست داریم بچه‌ها چشم بسته پشت سر ما بیایند که این یک اشتباه استراتژیک است. باید به بچه‌ها بال پرواز داد، اما مسیر پرواز را خود آن‌ها تعیین می‌کنند. این نسلی‌ست که امانت دست ماست.»

دکتر عبداللهی با اشاره به اهمیت مدارس گفت: «ما در دانشگاه پذیرای یک سری دانشجو هستم که حاصل دسترنج شما هستند. بچه‌های ما بچه‌های خیلی خوب و باهوشی هستند. فردی که باهوش باشد در قفس نمی‌رود. این فرد شما را زیر سوال می‌برد و این ممکن است مشکلاتی به وجود بیاورد.»

رییس دانشکده علوم پزشکی گراش با اشاره به تنش‌های موجود در خانواده‌ها گفت: «در نوجوانی، بچه که دارد بالغ می‌شود سطح هورمون‌ها بالا و پایین می‌شود و مغز او را بالا و پایین می‌کند و تنش‌هایی در خانواده ایجاد می‌شود. کنترل یک نوجوان گاهی از یک دیوانه سخت‌تر است.»

روی پنج اختلال روانی تمرکز شود

دکتر گلستان معاون پیشین بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش گفت: «احساس من این است که برخی دانشجویان از دوره‌های قبل چیزی را با خودشان حمل می‌کنند که مزاحم آن‌ها می‌شود. ما باید پژوهشی داشته باشیم و این مشکلات که در جلسات مطرح می شود باید مستندسازی شود. به نظر می‌رسد مشکل اصلی در حوزه روحی و روانی باشد.»

دکتر گلستان در پیش‌نهادی به این گردهمایی گفت: «پیش‌نهاد من این که پنج اختلال روح و روانی که دانش‌آموزان بیشتر گرفتار آن هستند را شناسایی کنیم. این پنج مشکل را گفتمان کنیم و وظایف افراد مشخص شود. این مشکلات باید شناسایی شود تا جلو رشد بچه‌ها را نگیرد. این کلیشه‌ها را تعیین کرد و بعد از پنج سال آن را دوباره پایش کنیم.»

در پایان صحبت‌های دکتر گلستان، با اهدای لوح تقدیری از سوی مدیرکل آموزش و پرورش فارس از زحمات دکتر گلستان در سمت معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش تقدیر شد.

تاکید بر همکاری‌های بین بخشی

زارعی رییس اداره سلامت آموزش و پرورش فارس در مورد موضوع این گردهمایی گفت: «پیگیری مصوبات جلسه اول در جهرم، اجرای طرح دهان و و شهر عاری از پوسیدگی، ارائه راهکار تامین هزینه‌های درمانی دانش‌آموزان بی‌بضاعت، یتیم و بدسرپرست از مهمترین موضوعات ما در این جلسه است.»

زارعی در مورد طرح‌های بین بخشی بین دو وزاتخانه گفت: «طرح جامع سفیران سلامت با هدف گسترش فرهنگ خود مراقبتی، طرح بهداشت دهان و دندان و دندان عاری از پوسیدگی در پایه هفتم، آموزش و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و غیر واگیر، طرح توزیع مکمل‌های آهن‌یاری از مهمترین طرح‌های مشترک دو وزارتخانه‌ آموزش و پرورش با وزارت بهداشت، درمان  است.»

قهرمانی معاون تربیت و سلامت مدیرکل اداره کل آموزش و پرورش فارس دیگر مهمان این همایش گفت: «تا زمانی که مشکل معیشیتی همکاران فرهنگی بر طرف نشود ما وضعیتی بهتر از این نخواهیم داشت.»

قهرمانی گفت: «برای کاهش مسائل روحی و دانش‌آموزان، نشاط‌افزایی و شادی باید یک اولویت باشد. بهترین ابراز برای شادی بحث هنر و ورزش است.»

قهرمانی با تاکید بر وظایف تربیتی آموزش و پرورش گفت: «بخش بزرگی از مشکلات آموزش و پرورش و جامعه با کمک این خیرین محترم حل می‌شود. استفاده از همیاری اولیا در تربیت دانش‌آموزان در خانه ضروری است. اولویت ما باید سلامت باشد ما بیش از یک و نیم برابر استاندارد جهانی روی حفظ مطالب کار می‌کنیم در حالی که آموزش باید یک سوم کار آموزش و پرورش باشد.»

۱۰۰ درصد دانش‌آموزان کلاس ششم معاینه دندانپزشکی شده‌اند

دکتر طیبه مهروری با اشاره به تفاهم‌نامه بین آموزش و پرورش گفت: «پوشش مراقبت‌های سلامت در مدارس گراش صد در صد بوده است. همچنین ۷۹ نفر اتباع بیگانه امسال در کلاس اول مورد پایش سلامت قرار گرفته‌اند،  ۲۸ مدرسه به عنوان مروج سلامت شناخته شده‌اند.»

دکتر مهروری با اشاره به طرح توزیع خرما گفت: «طرح ابتکاری معاونت بهداشت ، آموزش مزایای خرما برای کلیه دانش‌آموزان مدارس و توزیع خرما در مدارس بود.»

معاون بهداشت دانشکده گراش در زمینه مقابله با پدیکلوزیس (شپش) گفت: «۴۴۹۴ دختر و ۴۴۱۰ پسر در سطح شهرستان معاینه شدند که آمار ابتلای دختران بیشتر از پسران است. ۱۶ درصد دختران و ۶ درصد پسران مبتلا به پدیکلوزیس هستند که تمامی آن‌ها زیر نظر و تحت درمان هستند.»

دکتر مهروری در گزارش از خدمات دهان و دهان به دانش‌آموزان گفت: «کلینک دندانپزشکی گراش در آذرماه ۱۳۹۶ افتتاح شد.  معاینه دانش‌آموزان پایه ششم ۱۰۰ درصد بوده که ۷۰ درصد آن‌ها خدمات دندانپزشکی دریافت کرده‌اند.»

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش با پخش گزارش علمکردی اعلام کرد: «برگزاری جلسات با بهورزان مدارس، تهیه و توزیع بهداشتی در مدارس شهرستان گراش، تهیه آب شیرین‌کن برای مدارس کمتر برخوردار، ارائه خدمات دندانپزشکی به دانش‌آموزان ششم و هفتم، اجرای طرح سفیران سلامت در مدارس و اهدای کتاب و لوح فشرده به سفیران سلامت، اجرای برنامه تمرینات کششی در مدارس، توزیع لقمه سالم در مدارس، آموزش مراقبت در برابر بیماری آنفولانزا به والدین و پزشکان بخشی از برنامه‌های معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش در تعامل با آموزش و پرورش بوده است.»

بوفه‌های مدارس باید تغییر رویه بدهند

در ادامه جلسه مسئولین سه شهرستان فسا، جهرم و لارستان گزارش عملکرد خود را در حوزه بهداشت، تغذیه و ایمنی مدارس را بیان کردند و مشکلات هماهنگی این حوزه‌ها بررسی شد.

نماینده دانشکده علوم پزشکی فسا گفت: «در قسمت روستایی برای خدمات دندانپزشکی از کلینک سیار استفاده کردیم و هفتگی این کار انجام می‌شود.»

نماینده دانشکده علوم پزشکی فسا گفت: «من خیلی اعتقادی به کتاب و جزوه ندارم. آموزش‌های نوین موثرتر خواهد بود. در بحث آنفلونزا اگر پیشگیری نکرده بودیم با یک بحران روبه‌رو می‌شدیم.»

نماینده علوم پزشکی فسا در این گردهمایی گفت: «سواد سلامت را باید در آموزش و پرورش وارد کرد. هم دانش‌آموز، هم معلمان و هم والدین باید آموزش ببینند. مدیران مدارس باید خودشان علاقه‌مند به حیطه سلامت باشند.»

نماینده علوم پزشکی جهرم گفت: «سرانه مصرف قند و شکر در پوسیدگی دندان مهم است. باید تغییر رویه‌ای در بوفه‌ها و فروشگاه‌های مدارس ایجاد شود.»

کارشناس آموزش و پرورش جهرم گفت: «ما سه تا مساله کلان فرهنگی داریم. حجاب و عفاف، موسیقی و سبک زندگی سه مساله ما است و بهداشت جزو بخش سبک زندگی است. در بخش بهداشت، آگاهی بخشی رکن کار است و این کاری است که آموزش و پرورش انجام دهد.»

در لار مرکز بهداشتی ویژه اتباع خارجی راه‌اندازی می‌شود

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: «یکی از معضلات ما جمعیت زیاد اتباع در شهرستان لارستان است. اختلاف سنی اتباع و دانش‌آموزان ایرانی مشکلاتی را به وجود آورده است. برای همین مجوز یک مرکز بهداشتی ویژه اتباع را گرفته‌ایم که بودجه آن از طریق کمیسیاری عالی پناهندگان تامین شده است.»

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: «مدیران مدارس در مورد سلامت دانش‌آموزان همکاری‌ بیشتری داشته باشند. گروه هدف ما دانش‌آموزان است در سطح مدیران همکاری خوبی است ولی همکاری مدیران می‌تواند رسیدن به این هدف را تسریع کند.»

کارشناس بهداشت علوم پزشکی لارستان در مورد شپش در شهرستان لارستان گفت: «درصد آلودگی در شهرستان ۳.۶ بوده است. این آلودگی در دختران ده برابر پسران و در روستاها دو برابر شهرها بوده است.»

بعد از پایان گردهمایی و رونمایی از سند همکاری، مهمانان از کلینک دندانپزشکی گراش بازدید کردند.