عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

دومین روز از کارگاه طرح درس و روش و فنون تدریس


دومین روز از کارگاه طرح درس و روش و فنون تدریس در محل مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان، دکتر طاهری عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی در دومین روز این کارگاه با محوریت روش سخنرانی در تدریس به ارائه مطالب آموزشی این سرفصل پرداخت و با اشاره به موضوع اهمیت انتقال مطالب در سخنرانی به عنوان یکی از روش‌های مهم تدریس اظهار کرد: چنانچه روش تدریس با زمانبندی و محتوای مناسب هماهنگ شده باشد اثر گذار خواهد بود و بنا بر نظرات کارشناسی بهترین مدت زمان یک زمان سخنرانی کیفی ۴۵ دقیقه است.

وی با بیان اینکه سخنرانی بدون وقفه می‌تواند بار منفی در کلاس داشته باشد و این از نقاط ضعف در انتقال مطالب است، افزود: در ارائه یک سخنرانی مطلوب باید ارتباطی صمیمانه بین استاد و دانشجو فراهم شود تا آموزش اثرگذار باشد و در این راستا می‌توان از انیمیشن،  تصویر و حتی نقد و بررسی برخی مطالب علمی کتاب بهره برد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه ادامه داد: در یک سخنرانی مطلوب، برنامه‌ریزی برای ارائه مطلب باید با مقدمه همراه باشد زیرا دانشجو برای ورود به بحث در وضعیت مساعد قرار می‌گیرد و لازم است مطالب دارای فریم‌بندی و چارچوب منسجم باشند تا علاقه دانشجو را تحریک کند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت تدوین یادداشت از رئوس مطالب سخنرانی عنوان کرد: در یک سخنرانی موفق لازم است سوالات احتمالی بین درس یا پایان کلاس پیش‌بینی شده و مدیریت شود البته پرسش سوالات بیش از حد موجب کاهش انگیزه خواهد شد و این نکته در زمان ارائه باید مدنظر قرار گیرد.

دکتر طاهری با عنوان کردن تیتر "به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۴ نفر مبتلا به سل داریم" گفت: این موضوع می‌تواند شروعی جذاب و پر سوال برای مخاطب باشد بنابراین می‌توان با استفاده از میان‌تیترهایی از این دست حواس مخاطب را بیشتر از قبل به کلاس و سخنرانی جلب کرد.

وی در ادامه بیان کرد: باید جذب مخاطب به نحوی باشد که گویی قصد فروش کالا به او را داریم بنابراین تا حد امکان لازم است جاذبه‌های سخنرانی را بالا ببریم به عنوان مثال مطرح کردن یک داستان کوتاه و جذاب می تواند به افزایش کشش و جاذبه کلاس و مخاطب بیفزاید.

استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: شوق مدرّس در مورد موضوع بسیار مهم است چراکه می‌تواند در ادامه راه اثرگذار باشد البته در این بین تسلط استاد بر موضوعات، نقش بسیار مهمی در کیفیت ارائه مطالب دارد.

وی متذکر شد: اعمال کردن رفتار دوستانه حتی مخاطب قراردادن برخی از دانشجویان با نام کوچک و بهره‌مندی از شیوه هایی نظیر رفتارهای فیزیکی و بدنی در برقراری ارتباط با دیگران در موفقیت استاد نقش آفرین است البته باید این موضوع را مدنظر داشت که حرکات سبب جلب توجه می‌شود اما حرکات اضافی می‌تواند مضر باشد بنابراین حرکات باید طبیعی باشد نه مکانیکی .

دکتر طاهری تصریح کرد: حضور و شرکت در کلاس ؛ برخورد چشم در چشم با دانشجو، پاسخ همراه با لبخند و تاکید کردن با حرکات دست مثل دست زدن یا اشاره کردن نیز می‌تواند در جلب مخاطب اثر داشته باشد همچنین جلب توجه کلامی و استفاده کردن از عبارات تاکیدی مثل اینکه "به این موضوع گوش کنید" یا "این نکته بسیار مهم است" و جملاتی از این دست نیز در جلب تمرکز مخاطب اثرگذار است.

وی همچنین به آسیب‌های سخنرانی اشاره و خاطرنشان کرد: صحبت کردن یکنواخت یکی از آسیب‌های سخنرانی است بنابراین باید تنوع در ارائه مطالب و بالا و پایین کردن تن صدا و ارائه فرصت به دانشجویان جهت آنالیز مطالب را در روند سخنرانی برای اجتناب از این آسیب مدنظر قرار داد.

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی متذکر شد: تامل در حین تدریس برای ایجاد انگیزه می‌تواند تاثیرات بسزایی داشته باشد و راهکاری برای پردازش اطلاعات یا تاکید بر اهمیت نکات مهم و یا حتی برای مخالفت با حرکت نامعقول یکی از دانشجویان باشد.

وی همچنین تشریح کرد: تکرار لغاتی از قبیل "درواقع" و بازی با سکه‌های پول در جیب، رفتن به چپ و راست کلاس بصورت یکنواخت از جمله عادات خاص اشتباهی است که موجب ایجاد اختلال و حواس پرتی در دانشجویان می‌شود و استاد و مدّس باید این نکته را مدنظر داشته باشند.

دکتر طاهری اظهار داشت: قواعد فکر کردن و صحبت کردن، تلفظ و صدای سخنران در هنگام ارائه، تلفظ صحیح کلمات انگلیسی، داشتن زبان صحیح و سلیس، تنظیم سرعت سخنرانی (نه تند باشه و نه کند) از دیگر مسائلی است که در سخنرانی باید لحاظ شود.

وی در پایان به تشریح خصوصیات سخنرانی علمی و فنی پرداخت و افزود: تمرکز فکر، گشاده رویی، توانایی کنترل ارائه، حضور ذهن، خونسردی، توانایی برقراری ارتباط زنده و پویا و نفوذ کلام از جمله خصوصیات یک سخنران موفق است که باید در یک سخنرانی مدنظر داشت.

دکتر وکیلی، دکتر معینی و دکتر ربیع‌نژاد از دیگر مدرسین روز دوم این کارگاه بودند که به ارائه مطالبی در خصوص کلیات روش تدریس، روش‌های پرسش و پاسخ و روش تدریس مشارکتی پرداختند.