عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

صادرات محصولات فناورانه به کنیا شتاب می‌گیرد

بر اساس توافق صورت گرفته میان وزیر امور خارجه کشورمان و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مقرر شده است که ساختمان قدیمی سفارت ایران در نایروبی کنیا به مدت ۵ سال برای ایجاد مرکز تعاملات فناوری و دفاتر صادراتی به شرکت‌های دانش‌بنیان، تعلق گیرد. بر همین اساس نیز یک هیات فنای از معاونت علمی و فناوری به این کشور اعزام شد .

هدف اصلی این سفر، «بازدید از مراکز کسب‌وکارهای نوآورانه این کشور»، «بازدید از ساختمان قدیمی سفارت ایران در نایروبی» و «ارزیابی فنی ساختمان مذکور برای تهیه طرح بازسازی و هزینه‌های مترتب بر آن» بود. این ساختمان تا ابتدای سال آینده راه‌اندازی خواهد شد .

در این ساختمان فضای لازم برای ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی، فضای کار اشتراکی برای شرکت‌ها، دفاتر اختصاصی، سالن‌های مذاکرات تجاری، سالن سمینار و جلسات خصوصی ایجاد می‌شود. این مرکز زمینه حضور شرکت‌های ایرانی برای توسعه فعالیت‌های صادراتی به شرق آفریقا را بیش از پیش فراهم می‌کند .

مسعود حافظی معاون دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره، گفت: طی یک سال گذشته مذاکرات و پیگیری‌های فشرده‌ای با وزارت امور خارجه برای بهره‌برداری از ساختمان مذکور صورت گرفته است. با همراهی مدیران وزارت امور خارجه و پیگیری جدی شخص سفیر ایران در نایروبی، روند بهره‌برداری از این ساختمان شکل جدی‌تری به خود گرفت .

به گفته وی، تیم طراحی و بازسازی این ساختمان تا پایان فروردین‌ماه سال آینده، این ساختمان را با مشارکت کارگزار صادراتی معاونت علمی و فناوری در کنیا بازسازی و آماده بهره‌برداری می‌کند .

معاون دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: با توجه به پتانسیل‌های بالای آفریقا برای عرضه محصولات تکنولوژیک که منافع اقتصادی و صرفه‌جویی‌های انرژی در بر دارد، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی می‌توانند از این ظرفیت بهره ببرند .

پیش از این با مشارکت فیس بوک، گوگل، اوراکل و بانک جهانی مجموعه هایی نظیر IHUB در کنیا ایجاد شده‌اند که بیش از ۱۷ هزار تیم و استارتاپ را در آفریقا تحت پوشش خود گرفته‌اند و از طریق منتورینگ، ارائه فضای کار اشتراکی و نیز سرمایه‌گذاری روی ایده‌ها و استارتاپ‌های موفق، علاوه بر اشتغال‌زایی، منافع اقتصادی زیادی را نیز از آن خود کرده‌اند .

همچنین مجموعه هایی نظیر Kotra با ایجاد دفاتر برون مرزی خود فعالیت‌های صادرات شرکت‌های کشور خود را بسیار تسهیل و تسریع می‌کنند. دفتر تجاری این مجموعه در نایروبی کنیا، خدمات و سرویس‌های متنوعی به شرکت‌های کره‌ای ارائه می‌دهد که تلاش خواهد شد در صورت تامین مالی مناسب، خدمات مشابه این مجموعه‌ها در اختیار شرکت‌های ایرانی نیز قرار گیرد .

حافظی در ادامه گفت: تغییر رویکردهای سیاسی در بدنه وزارت امور خارجه به رویکردهای اقتصادی، نتیجه گفتمان و دیپلماسی اقتصاد غیرنفتی و مبتنی بر سرمایه‌های انسانی معاون علمی و فناوری طی سالهای گذشته است .

وی افزود: حضور در بازارهای خارجی در شرایط بسته سیاسی، اقتصادی و فشارهای همه جانبه تحریم آمریکا، فضای فعالیت بخش‌ خصوصی را سخت و پرهزینه کرده است. به همین دلیل معاونت علمی و فناوری با ایجاد یک پلتفرم چابک و کم‌هزینه تلاش می‌کند تا حضور شرکت‌های دانش‌بنیان را در بازارهای بین‌المللی تسهیل کند .

معاون دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به سابقه سال‌های اخیر بخش‌های خصوصی در ایران برای ایجاد شتاب‌دهنده‌ها، گفت: فضای فعالیت کارهای استارتاپی و شرکت‌های نوآور در ایران باید وارد فضای بین‌المللی شود و از ظرفیت‌های این بخش در خارج از ایران نهایت بهره را برد .

حافظی با استناد به تحقیقات انجام شده در Harvard Business Review ، سه جزء برای موفقیت پلتفرم‌های تجاری را شامل "ارتباطات"، "جذبه" و "جریان داشتن" دانست و افزود: در پلتفرمی که بنا داریم برای مرکز تجاری معاونت علمی و فناوری در کنیا طراحی کنیم تلاش خواهیم کرد شرکت‌ها به راحتی وارد این مرکز تجاری شوند و بتوانند اطلاعات محصول و خدماتشان را به شبکه‌ای از ذی‌نفعان ارائه کنند .

وی افزود: همچنین طراحی فضا و مدل فعالیت این پلتفرم به گونه‌ای خواهد بود که تجار و شرکت‌های آفریقایی و شرکت‌های دانش‌بنیان مجذوب فعالیت در این فضا شوند .

بنا به گفته وی، خلق ارزش برای طرفین تعامل در این پلتفرم نیز از طریق مطالعات بازار قبل از حضور شرکت‌ها و از طریق شرکت‌های بازاریابی محلی میسر است تا در نقطه اتصال شرکت‌ها به این پلتفرم در کنیا، منافع اقتصادی حاصل برای ایشان و شریک تجاری کنیایی مشخص باشد .

وی با اشاره به حمایت‌های معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ریاست مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری و نیز سفیر ایران، از شرکت‌های متقاضی برای فعالیت در این زیرساخت دعوت کرد .

علاقه‌مندان به توسعه فعالیت‌های خود در آفریقا می‌توانند از طریق ارسال پیامک به شماره ۰۹۲۱۱۸۷۷۰۴۳ اقدام کنند .

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۳


اخبار مرتبط:

ایجاد بانک اطلاعاتی محصولات فناورانه صادراتی کشور

ازبکستان» میزبان پایگاه دایمی صادراتی ایران می‌شود

محصولات دانش بنیان؛واردات ۱۰ برابر صادرات