عمومی | فرهنگستان علوم

استاد دکتر احسان اشراقی عضو پیوسته فرهنگستان علوم دار فانی را وداع گفت

آقای دکتر احسان اشراقی عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و استاد پیشکسوت تاریخ دانشگاه تهران دار فانی را وداع گفت.

دکتر اشراقی متولد ۱۳۰۷ در قزوین، دارای مدرک دکتری تخصصی تاریخ از دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۸ بود. استاد اشراقی با اینکه متخصص دوره صفویه بود، در علوم اجتماعی و تاریخ، شخصیتی روشمند داشت و در چندین زمینه صاحب‌نظر بود. او میان تاریخ و جغرافیا پیوندی عمیق برقرار کرد و با تدریس جغرافیای تاریخی تلاش کرد میان این دو رشته اتصال و ارتباط برقرار کند، زیرا او درس را با چاشنی سفر آموزش می داد. دکتر احسان اشراقی علاوه بر سال ها معاونت آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، حدود ۲۰ سال مدیریت گروه تاریخ دانشگاه تهران را برعهده داشت. ریاست شاخه تاریخ فرهنگستان علوم از دیگر سوابق مدیریتی استاد اشراقی در سال های اخیر بود. دکتر اشراقی در طول عمر پرثمر خویش ده ها کتاب تالیف و تصحیح و ترجمه کرد و بیش از ۵۰ مقاله به رشته تحریر درآورد که در نوع خود منحصر به فرد است. وی مصحح بسیاری از آثار ارزشمند تاریخی بوده است.

این عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و استاد ممتاز دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران امروز عصر در سن ۹۱ سالگی در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت. پیکر این استاد فقید از دانشگاه تهران تشییع و پس از آن به زادگاهش قزوین منتقل و به خاک سپرده می شود. اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

روابط عمومی فرهنگستان علوم