عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

چه غذایی بخوریم تا سالم بمانیم

وبدا؛ رئیس گروه تغذیه مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری با تاکید بر لزوم خود مراقبتی تغذیه ای برای حفظ سلامت افراد افزود: آشنایی با مفهوم تعادل، تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه از مباحث مطرح شده در بحث خود مراقبتی تغذیه ای است.
به گزارش وبدا؛ عنایت ا... کلیج افزود: روش های جایگزینی مواد غذایی، استفاده از منابع غذایی موجود در دسترس، توانایی برطرف نمودن نیاز های تغذیه ای ، کاهش مواد غذایی که عامل خطر بیماری های غیر واگیر و اشکال مختلف سوء تغذیه می باشند و تعادل بین غذای سلامت محور و اقتصاد خانوار نیز از دیگر نکات مورد بحث در خود مراقبتی تغذیه ای است.
وی، برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، مصرف گوشت سفید بجای گوشت قرمز را توصیه کرد و افزود: برای تامین پروتئین مورد نیاز بدنتان هر روز از حبوبات استفاده کنید. وی، حبوبات را منبع پروتئین و جایگزین مناسب گوشت دانست و افزود: ترکیب غلات (نان و برنج) همراه با حبوبات پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند.
کلیج خاطر نشان کرد: تخم مرغ منبع غنی از پروتئین و جایگزین مناسب گوشت است.
وی کاهش مصرف نمک را اقدامی تضمینی برای حفظ سلامت قلب عنوان کرد و افزود: مصرف غذاهای چرب و پرنمک هر روز شما را به سکته نزدیکتر می کند.
این کارشناس مسئول تغذیه اظهار داشت: چاقی دوران کودکی برابر با ابتلا به فشار خون بالا و دیابت در بزرگسالی است.
به گفته وی، مصرف روغن جامد طعم سلامتی را از افراد می گیرد.
وی با تاکید بر لزوم تبدیل نمودن مصرف میوه و سبزی از کودکی به عادت افزود: بهتر است با افزایش مصرف حبوبات، سبزی و میوه از سرطان و دیابت پیشگیری نمائیم.
وی، کاهش مصرف گوشت قرمز را در دور نمودن احتمال ابتلا به سرطان موثر دانست و اظهار داشت: خوردن یک نیاز است اما خوردن مواد غذایی سالم یک هنر است.
وی در ادامه از مردم خواست، مصرف نوشابه های گازدار و نوشیدنی های شیرین را محدود نمایند.
اختصاص نصف بشقاب غذا به سبزی و سالاد ، پرهیز از مصرف بیشتر از ۵ گرم نمک در روز ، استفاده از نان هایی با سبوس بیشتر، آشنا نمودن فرزندان از کودکی با سبزیجات، تبدیل نمودن مصرف روزانه میوه به عادت، عادت دادن ذائقه کودکان از اوایل زندگی به غذای کم نمک، کم چرب و کم شیرینی، پرهیز از افراط در مصرف فست فودها حاوی چربی و نمک زیادی از دیگر توصیه های این کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان به مردم است.
وی در ادامه با تذکر این نکته که سکته قلبی در کمین هستند، کاهش مصرف قند، نمک و چربی را توصیه و افزود: با حبوبات آشتی کنید تا چاقی و سرطان سراغتان نیاید.
کلیج مصرف زیاد مواد قندی و شیرین را عامل اصلی ابتلا به دیابت عنوان کرد و ادامه داد: با کاهش مصرف قند و شکر، شیرینی سلامتی را بچشید .