عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

هفدهمین درخشش پیاپی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیست و پنجمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی

گالری عکس زوابط عمومی دانشگاه

گالری عکس خبرگزاری مهر


گالری عکس ایسنا
در این جشنواره که ۲۳  دی ۹۸ در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، همانند سال‌های گذشته رتبه نخست را کسب کرد.
وظیفه سنگین دانشگاه، ایجاد زمینه رشد و فعالیت جوانان کشور
دکتر عباسعلی کریمی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تبریک به پژوهشگرانی که در این شرایط سخت هنوز هم افتخار آفرینند افزود: در  شرایط سختی  قرار داریم. اتفاقات هفته گذشته قلب همگان را جریحه‌دار کرده است. همزمان با حادثه بزرگ از دست دادن شهید سردار سلیمانی، عده زیادی از نخبگان کشورمان را از دست دادیم که غم بزرگی در دل‌هایمان برجای گذاشت و  بسیار از این حوادث متاسفیم.
وی افزود: در جشنواره رازی، از محققان و مراکزی که فعالیت آنان آینده کشور را تضمین می‌کند؛ تجلیل می‌شود و در همچنین شرایطی به یاد جان‌باختگانی نخبه کشور  می‌افتیم که جادارد این ضایعه غم‌انگیز  را به خانواده آنان، جامعه دانشگاهی و تمامی کسانی که قلبشان برای آینده کشور می‌تپد تسلیت بگویم.
رییس دانشگاه، بابیان اینکه از هر اتفاق ناگواری باید به‌عنوان یک تجربه بزرگ درس بگیریم افزود: محققان و جوانانمان باید روی پای خودشان بایستند و با امید و نگاه به افق آینده بیشتر تلاش کنند و جای خالی افرادی که دیگر در بین جامعه علمی ما نیستند را پرکنند.
دکتر کریمی وظیفه سنگین دانشگاه را ایجاد زمینه رشد و فعالیت جوانان دانست و گفت: ما در دانشگاه تلاش می‌کنیم زمینه رشد، امید و ماندن جوانان در کشور را فراهم کنیم. ممکن است حوادث اخیر اثرات سوء بر جوانان کشور بگذارد ولی بایستی به جوانان امید بدهیم و با تلاش بیشتر و ایجاد آینده‌ای روشن، از توانمندی آنان بیشتر استفاده کنیم.



نقش پژوهش در کاهش خطاها
دکتر محمدعلی صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز بابیان اینکه بیست و پنجمین جشنواره رازی در شرایطی بسیار سخت و با اندوهی که بر کشورمان حاکم است برگزار شد افزود: اتفاقات اخیر را به مردم عزیزمان تسلیت می‌گویم و  امیدواریم این جشنواره باعث شود روح امید دوباره در پژوهشگران بدمد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، با اشاره به درخشش پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی دانشگاه در این جشنواره گفت: با معرفی ۴ برگزیده در بخش حقیقی و ۵ برگزیده در بخش حقوقی، دانشگاه علوم پزشکی تهران در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ یک رتبه نخست را کسب کرد.
وی با تاکید براینکه، پژوهش، به کاهش خطاهایی که رخ می‌دهد کمک می‌کند افزود:  امیدواریم بارونق بیشتر پژوهش، خطاهای حوزه‌های مختلف کمتر و شرایط بهتری حاصل شود.
دکتر صحرائیان با قدردانی از پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی دانشگاه گفت: ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌عنوان متولیان سلامت مردم، در شرایطی که مردم عزادار هستند و داغ‌های بسیاری دیده‌اند؛ باید مرجع و پناه آن‌ها باشیم و تلاش کنیم هرچه سریع‌تر این آلام تسکین پیدا کند و روح امید دوباره  دمیده شود.
توضیح اینکه پیش از اهدای جوایز، دکتر شاهین آخوندزاده قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، بابیان اینکه سال ۱۳۷۴ اولین دوره جشنواره رازی برگزار شد و در این ۲۵ سال، شاهد رشد پژوهشی کشور بودیم؛ به مسئله کمبود بودجه‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: تاثیر بی‌مهری و بی‌توجهی به بودجه‌های پژوهشی، در سال‌های آینده بروز پیدا می‌کند و ابتدا کمیت پژوهش و سپس کیفیت آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
سپس دکتر ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تشریح وضعیت پژوهش و فناوری در علوم پزشکی و سلامت گفت: برگزاری جشنواره در این شرایط سخت می‌تواند امیدبخش آینده‌ای بهتر برای کشورمان باشد. ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۵ در زمینه نوآوری براساس داده‌های Global Innovation Index، ۴۵ رتبه ارتقا داشته و از رتبه ۱۰۶ در سال ۲۰۱۵ به رتبه ۶۱ در سال ۲۰۱۹ رسیده است.
در ادامه، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، باتسلیت حوادث اخیر کشور، دستاوردهای علمی وزارت بهداشت را در کشور نمونه دانست و گفت: در ایران بیش از ۲۰ داروی بیوتک تولید می‌شود و  ما بزرگ‌ترین سیستم بیوتکنولوژی منطقه را داریم.
دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت نیز  دستاوردهای عرصه سلامت را از پیشتازترین دستاوردهای ملی کشور دانست و گفت: در عرصه دارویی کشور بیش از ۹۷ درصد داروهای موردنیاز را تولید می‌کنیم و برای سه درصد باقی‌مانده نیز برنامه ملی داریم.
برگزیدگان بیست و پنجمین جشنواره رازی
در بخش حقیقی
دکتر اصغرآقا محمدی رتبه اول گروه محققان علوم بالینی و سلامت
دکتر نازلی نمازی برگزیده جوان علوم بالینی و سلامت
دکتر محمدعلی منصورنیا برگزیده پژوهش برتر علوم بالینی و سلامت
دکتر فرشاد فرزادفر برگزیده پژوهش برتر علوم بالینی و سلامت
در بخش حقوقی
دکتر کریمی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان دانشگاه برگزیده در ارزشیابی فعالیت‌های تحقیقاتی
دکتر صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری به نمایندگی از دانشگاه، در حوزه مراکز رشد دانشگاه‌های تیپ یک
دکتر لاریجانی رییس پژوهشکده غدد و متابولیسم به‌عنوان برگزیده مراکز تحقیقاتی بالینی دارای ردیف مستقل بودجه
دکتر نادری مقام به نمایندگی از مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر به‌عنوان برگزیده مراکز تحقیقاتی بالینی بیش از سه سال فعالیت
دکتر فریده گلبابایی از مجله بهداشت و ایمنی کار برگزیده نشریات فارسی‌زبان
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: وحید مزاجردی