عمومی | انجمن ایرانی روابط بین الملل

گزارش دومین پیش نشست دهمین همایش انجمن علمی ایرانی روابط بین‌الملل" نظام بین‌الملل و نظم‌های در حال ظهور"

گزارش دومین پیش نشست دهمین همایش انجمن علمی ایرانی روابط بین‌الملل" نظام بین‌الملل و نظم‌های در حال ظهور"

دومین پیش نشست دهمین همایش سالیانه انجمن علمی ایرانی روابط بین‌الملل با عنوان «نظام بین‌الملل و نظم‌های در حال ظهور »روز چهارشنبه۱۸دی ماه ۱۳۹۸در محل موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران،با حضور دبیر علمی ، دبیر اجرایی ، اعضاء هیئت مدیره انجمن ، مدیرعامل موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهرانو جمعی از دانش‌پژوهان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل برگزار شد.

به گزارش دبیرخانه همایش ،در ابتدای نشست دکتر آناهیتا معتضد راد  دبیر اجرایی همایش ضمن تقدیر و همراهی موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران در برگزاری این پیش نشست عنوان کرد  :با توجه به موضوعیت محور دوم مبنی بر نظام‌های پس از جنگ سرد در عرصه بین‌الملل ، می‌توان دو پا رادیم حاکم بر نظام بین‌الملل در نیمه دوم قرن بیستم و نیمه اول قرن ۲۱به لحاظ ماهیتی تفکیک نمود: پارادایم ایمنی‌شناختی ( immunigical ) که جنگ سرد تابع آن بود و بر اساس این پارادایم،  گزاره‌هایی همانند جنگ، دوست و دشمن، خویشتن و دیگری و درون و بیرون، حمله و دفاع گزاره‌های اصلی آن بودند. لذا مبارزه یا اقدام بازدارنده با هر چیز بیگانه‌ای صورت می‌گرفت، و حتی اگر بیگانه هیچ خطری هم نداشت به خاطر "دیگر بودگی‌اش" باید حذف می‌شد.

دکتر آناهیتا معتضد راد  عضو هیات مدیره انجمن روابط بین‌الملل ادامه داد : جامعه قرن ۲۰جامعه ای انضباطی بود که بهنجار را از ناهنجار جدا می‌ساخت. اما جامعه قرن ۲۱جامعه‌ای "دستاورد سالار" است که "دیگر بودگی" جایش را "تفاوت" می‌دهد. لذا بیگانه جای خود را غریبه جذاب می‌دهد که دیگر یک ابژه ایمنی‌شناختی نیست.

بر همین اساس "مهاجران و آوارگان" دیگر خطر و تهدید نیستند بلکه باری بر دوش هستند که باید به لحاظ انسان‌دوستی مدیریت شوند.

سوژه دستاورد خواه در قرن ۲۱از هر نمونه بیرونی سلطه که او را به کار وادارد رهاست، چه برسد به آنکه استثمار کند، درواقع او ارباب و آقای خود است، هرچند که این زوال سلطه به معنا و مفهوم آزادی نیست.

در ادامه احسان اعجازی دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان_ ایران با عنوان مقاله «نقش و جایگاه ایران و روسیه به‌عنوان بازیگران جهانی در عرصه خاورمیانه(۲۰۱۱-۲۰۱۹)» ، یوسف شاه‌محمدی دانشجوی دکتری رشته روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تهران جنوب با عنوان مقاله «تاثیر رویکرد سیاست خارجی ترامپ بر تحول ساختار نظام بین‌الملل» ،دکتر سکینه ببری گنبد، استادیار گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد ، واحد تهران شمال با عنوان مقاله «از مناطق امنیتی پساجنگ سرد تا الزامات"همکاری امنیتی" در تنگه هرمز» و دکتر مجتبی نوروزی معاون مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی –دکتری مطالعات منطقه‌ای از دانشگاه تهران با عنوان مقاله « تحولات استراتژی های ایالات متحده آمریکا نسبت به موضوع افغانستان در دوران پساطالبان و تاثیرات آن بر نظم های امنیتی مناطق پیرامونی» به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

گفتنی است در پایان این نشست، تعدادی از اعضای انجمن ایرانی روابط بین‌الملل به طرح دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.