عمومی | دانشگاه علوم پزشکی گلستان

دومین دوره آموزشی تخصصی مدیریتی فراهم آوری اعضاء پیوندی استان در دانشگاه برگزار شد


دومین دوره آموزشی تخصصی مدیریتی فراهم آوری اعضاء پیوندی استان با حضور دکتر کتایون نجفی زاده رییس انجمن اهدا عضو ایرانیان، دکتر فاضل رییس دانشگاه، جمعی از مدیران کل دستگاههای دولتی و مدیران دانشگاه در محل حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.
در این دوره آموزشی دکتر فاضل رییس دانشگاه با بیان اینکه اهدا عضو در جامعه مقوله حساسی است به فرهنگ سازی  در این خصوص اشاره کردو گفت در موضوع پیوند عضو کشور ایران قدمت زیادی ندارد و در حدود ۲۰سال است که به صورت حرفه ای این مورد در کشور انجام می شود
دکتر فاضل با بیان اینکه در کشور سالیانه ۱۶ هزار مرگ ناشی از تصادفات اتفاق می افتد گفت؛ از این تعداد ۵ تا ۸ هزار نفر دچار مرک مغزی می شوند که این در حالی است تنها کمتر از ۱۰۰۰ نفر در کشور اهداعضو می شوند.
دکتر فاضل ادامه داد در حال حاضر ۲۵۰۰۰ هزار نفر بیمار نیازمند به عضو پیوندی در کشور وجود دارد که این درحالی است که یک بیمار مرگ مغزی می تواند از یک تا۸ نفر رااز مرگ نجات دهد.
دکتر فاضل اظهار امید واری کرد اهدا عضوبه بیماران نیازمند در جامعه فرهنگ سازی شود.
در ادامه این دوره آموزشی دکتر کتایون نجفی زاده رییس انجمن اهدا عضو ایرانیان گفت  در کشور ایران ۲۵۰۰۰ هزار نفر در انتظار پیوند عضو هستند که این در حالی است که میزان ۹۹ درصد مرگ و میرها مرگ قلبی است و تنها یک در صد را مرگ مغزی تشکیل می دهد که می توان با اهدا عضو جان این افراد را از مرگ حتمی نجات داد.
رییس انجمن اهدا عضو ایرانیان با بیان اینکه ایران در زمینه اهدا عضو در دنیا رتبه ۳۷ را دارد خاطر نشان کرد روزانه یک تا هفت نفراز افراد نیازمند اهدا عضو در سطح کشور به خاطر عدم وجود عضو اهدایی جان  خود را از دست می دهند.