عمومی | دانشگاه شیراز

گزارش تفصیلی بزرگداشت یاد وخاطره شهید حاج قاسم سلیمانی توسط معاونت فرهنگی دانشکده ادبیات وعلوم انسانی

معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده ادبیات وعلوم انسانی با همکاری معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده الهیات ومعارف اسلامی به پاس مقام والای سردار آسمانی حاج قاسم سلیمانی نشستی با حضور استادان کارمندان و دانشجویان در تاریخ ۹۸/۱۰/۱۵ در محل تالار شهیدی برگزار نمود. در این نشست استادان ادب و عرفان با سخنان و اشعار خود مقام والای این شهید را پاسداشتند.

در ابتدا دکتر موسی عربی معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دلنوشتهای در رثای سردار حاج قاسم سلیمانی خواند و بر ضرورت نقش دانشگاهیان در معرفی ابعاد وجودی قهرمانانی مانند شیهد حاج قاسم سلیمانی تاکید کرد.

در ادامه آقای دکتر کاکایی استاد تمام دانشگاه شیراز از سخنرانان مراسم بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی به تحلیل ابعاد شخصیتی این سردار بزرگ پرداخت و با اشاره به حدیث شریف : «من اخلص لله اربعین صباحا جرت ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه» راز محبوبیت آن شهید والا مقام را در مجاهدت خالصانه چهل ساله بیان کرد که باعث شد تا چشمه های حکمت از دل او بر زبانش جاری شود وهمین قلب نورانی اش باعث دلنشین شدن خندههای سردار شد.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به ویژگیهای منحصر به فرد سردار سلیمانی در مقایسه با رهبران آزاده جهان از ویتنام گرفته تا آمریکای لاتین افرادی مانند چگوارا ویژگی بارز سردار سلیمانی را در شهادت او توسط شقی ترین انسانها و با دستور مستقیم دانست که این مساله بزرگی حاج قاسم سلمیانی را می رساند نه بزرگی ترور کنندگان. ایشان تشیع جنازه باشکوه سردار سلیمانی را بزرگ ترین انتقام از ترورییستهای این حادثه دانست.

استاد کاکایی با اشاره به بخشی از خطبه جهاد امام علی علیه السلام که می فرمایند: «فانّ الجهاد باب من ابواب الجنه فتحه الله لخاصه اولیائه» (جهاد دری است از درهای بهشت که خداوند آن را برای بندگان خاصش باز کرده است ) گفت سردار سلیمانی چهل سال این در را کوبید و منتظر پرواز بود.

این استاد دانشگاه به بازتاب جهانی این خبر در روزنامه های متعبر بین المللی نیز اشاره کرد و بیان کرد چهرههایی مانند محمود دولت آبادی شفیعی کدکنی و ... همگی با اشعار و دل نوشته های به تمجید این سردار بزرگ پرداختند و در نهایت با اشعاری که در رثای سردار سلیمانی سروده بود سخنان خود را پایان داد.

دنیا چو بحر و ماها در موج غرقه گشتیم

رفتی و آرمیدی خوش دل کنار ساحل

چون برق رفتی آن سو ای عاشق شهادت

ما ناتوان بماندیم چون ناقه پای در گل

دکتر کافی استاد دانشگاه شیراز و از شاعران ادبیات متعهد از دیگر مهمانان جلسه بودند که با ذکر خاطرهای از سردار شهید سلیمانی در خصوص سینمای جنگ و دفاع مقدس و به خواندن اشعاری که در رثای سردار سلیمانی سروده بود پرداخت بخشی از ابیاتی که دکتر کافی سرودند:

طوفان مرد ''

به سردار نازنین سپاه اسلام

حاج قاسم سلیمانی

مرحبا سپاهی مرد شرزه شیرکرمانی

داو برد دیو اوژن قاسم سلیمانی


ای «جبال بارز» را خود نمونه ای بارز

در خروش رودارود با شکوه وطغیانی


جناب آقای دکتر کلانتری استاد دانشگاه و عضو مجلس خبرگان رهبری از دیگران مهمانان این جلسه به بیان سخنانی در برکات شهادت این سردار بزرگ پرداخت. این استاد دانشگاه با ذکر این نکته که درست است که آمریکای جنایتکار و جبهه کفر و استکبار بالاخره انتقام گرفت بیان داشت: قطعا از این پس روح و پیام و آرمان های ایشان بیش از پیش و پررنگ تر موثر واقع خواهد شد و شهادت ایشان را به شهادت آیت الله بهشتی و یاران شبیه دانست که نقطه عطف و روشنی در استمرار روند مقاومت و جهاد وایثار به شمار میرود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخشی دیگر از سخنانشان به منش و اخلاق و جلوههای رفتاری این سردار آسمانی و همچنین از مهرورزی و مهر عمیقی که نسبت به اقشار مختلف مردم داشتند اشاره کرد و با ذکر سخنانی از زبان سردار سلیمانی ولایتمداری و علاقه شدید ایشان به مقام معظم رهبری را از ویژگیهای بارز شهید حاج قاسم سلیمانی دانستند.

از دیگر استادان حاضر جناب آقای دکتر میرقادری بود که شعری را در مقام شهید وشهادت به زبان عربی خواندند.

جناب آقای دکتر مرادی از استادان و شاعران جوان نیز با سرودن اشعاری در رثای این شهید بزرگ میهمان برنامه بودند که ابیاتی از آن ذکر می شود:

این راه راهِ نور است، بی شک ادامه دارد

این شعر، شعرِ خون است، صدها چکامه دارد

این سجده ی حضور است؟ یا جمعه ی ظهور است؟

''سردار'' بر سرِ دار، قصد اقامه دارد


این مراسم بزرگداشت در پایان با قرائت فاتحهای به پایان رسید.