عمومی | فرهنگستان علوم

چهارصد و نود و هشتمین جلسه شورای علمی فرهنگستان برگزار شد

روز یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ چهارصد و نود و هشتمین جلسه شورای علمی فرهنگستان علوم با حضور رئیس فرهنگستان، دبیر و روسای گروه ­های علمی برگزار شد. در ابتدای جلسه آیاتی از کلام الله مجید توسط آقای دکتر سیدمصطفی محقق داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی تلاوت شد.

پس از آن آقای دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان، پس از اشاره به ظرافت و اعتدال شخصیت و هنر «سردار سلیمانی بودن»، این ترور و تروریسم دولتی را حادثه ای عجیب و قابل تامل توصیف کرد و پرسید که چه در عصر ما پیش آمده که دولتی چون آمریکا که داعیه بنیانگذاری نظم نوین جهانی دارد، دست به ترور می ­زند. رئیس فرهنگستان در ادامه اظهار داشت که متاسفانه یکی از نامدارترین و معتدل­ ترین سرداران این کشور را از دست دادیم که امیدوارم خداوند با لطف خود این ثلمه بزرگ را جبران کند.

رئیس فرهنگستان در ادامه همچنین به آقای دکتر محمدرضا اسلامی رئیس جدید گروه علوم مهندسی خوشامد گفت و از زحمات و همکاری های آقای دکتر سعید سهراب پور در دوره ریاست گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه جلسه ضمن تایید مقالات حاصل از طرح ­های پژوهشی «طراحی سامانه مدیریت یکپارچه در توسعه پایدار کشور»، «اطاله دادرسی در امور مدنی» و «نقش زنان در علم و فناوری در ایران»، مقرر شد ضمن پرداخت قسط آخر، با مجریان طرح ­های مزبور تسویه حساب شود.

موافقت کلی با پیشنهاد گروه علوم پایه مبنی بر انتشار فصلنامه ­ای در حوزه علوم پایه توسط گروه علوم پایه فرهنگستان، تصویب نامزدهای منتخب گروه علوم مهندسی برای معرفی و تجلیل به عنوان استاد برجسته مهندسی، مهندس برجسته و پژوهشگر جوان برجسته مهندسی در سال ۱۳۹۸، تصویب نامزدهای منتخب گروه علوم کشاورزی برای معرفی و تجلیل به عنوان مهندس برجسته کشاورزی و منابع طبیعی در سال ۱۳۹۸، تصویب همکاری مدعو خانم دکتر مریم حقیقی دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان برای یک دوره دو ساله در گروه علوم کشاورزی فرهنگستان، تصویب تمدید همکاری مدعو آقای دکتر مجتبی زاغری برای یک دوره دوساله دیگر در گروه علوم کشاورزی فرهنگستان و تصویب تمدید همکاری مدعو آقایان دکتر محمود مهرداد شکریه، دکتر مجید صفار اول، دکتر ابراهیم اصل سلیمانی و دکتر محمدکاظم مروج فرشی برای یک دوره دوساله دیگر در گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم از دیگر مصوبات جلسه شورای علمی چهارصد و نود و هشتم بود.

در بخش دیگری از جلسه نظرها و پیشنهادهای گروه های علوم مهندسی و علوم کشاورزی درخصوص پیش ­نویس تفاهم­ نامه همکاری میان فرهنگستان علوم و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اعلام شد. قرار شد گروه های دیگر فرهنگستان نیز نظراتشان را اعلام کنند تا ضمن جمع بندی، تفاهم نامه مورد نظر فرهنگستان برای مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ارسال شود.

در بخش پایانی جلسه اعضای شورای علمی ضمن تشکر از آقای دکتر داوری اردکانی رئیس فرهنگستان که با مدیریت عالمانه و خرمندانه شان اجازه ندادند در سال های اخیر استقلال این مرکز بزرگ علمی تحت الشعاع مسائل غیر علمی و سیاسی کاری قرار گیرد، درخواست کردند که موضوع بازگرداندن نحوه انتخاب ریاست فرهنگستان به شیوه ای که قبلاً در اساسنامه آمده بود و در سال ۱۳۸۸ تغییر کرد را از رئیس محترم جمهوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالبه کنند.

روابط عمومی فرهنگستان علوم