عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

دومین جشنواره ملی مرکبات جیرفت برگزار شد

با حضور معاونین وزارت جهاد کشاورزی و  وزارت امور خارجه  ،  دومین جشنواره ملی مرکبات جیرفت برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب استان کرمان (جبرفت ) ، دومین جشنواره ملی مرکبات جیرفت روز  یازدهم دیماه سال جاری با حضور  دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی و آقای غلامحسین  دهقانی معاون وزارت امورخارجه، تعداد ۱۵ نفر از سفرای جمهوری اسلامی  ایران  در  کشورهای مختلف جهان ، استاندار کرمان، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران جنوب کرمان، مدیران کل جنوب کرمان ، روسای اتاق های مشترک بازرگانی ایران با برخی از کشورهای جهان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه جیرفت برگزار شد.

این جشنواره با همت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، دستگاه های اجرائی ذیربط و بخش خصوصی ،  با هدف معرفی مرکبات جنوب استان کرمان به بازارهای جهانی  و همچنین بررسی چالش های موجود در این  حوزه برگزار گردید.

غلامحسین دهقانی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از ارتباط بخش کشاورزی و صنعت کرمان با مجموعه وزارت خارجه خبر داد و گفت: تمام تلاش خود را برای برقراری هرچه بیشتر ارتباط با مجموعه کشاورزی این استان انجام می‌دهیم. وی برگزاری جشنواره ملی مرکبات جیرفت را فرصتی برای آشنایی با ظرفیت های استان کرمان برشمرد و تصریح کرد: بسیار خوب است تا زمینه ارتباط با خارج از کشور فراهم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز با بیان اینکه این منطقه سازمان جهاد کشاورزی مستقل از مرکز این استان دارد، گفت: سطح زیر کشت محصولات باغی و زراعی هفت شهرستان جنوبی استان کرمان ۲۴۵ هزار هکتار بوده که ۸۵ گونه محصول زراعی و باغی در این منطقه کشت می شود و ۵۲ کیلوگرم از محصولات کشاورزی این منطقه سهم سرانه مصرفی هر ایرانی است.

سعید برخوری افزود: با توجه به کیفیت و تنوع بالای محصولات جنوب کرمان، باید سعی کنیم با معرفی این محصولات با کیفیت، تازه، خارج از فصل زمینه صادرات این محصولات را به بازارهای خارجی فراهم تا به رونق منطقه کمک شود.

وی اظهار داشت: جنوب کرمان در تولید پنج نوع محصول از جمله خیار سبز، سیب زمینی طرح استمرار، پیاز طرح استمرار، گیاهان دارویی، خرما و محصولات گلخانه ای رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.وی با بیان اینکه جنوب کرمان به لحاظ سطح زیر کشت و توزیع مرکبات در رتبه سوم کشور قرار دارد بیان کرد: به دلیل اقلیم خاص این منطقه و برخورداری از خاک حاصلخیز و آفتاب کافی، انواع محصولات در این منطقه تولید می شود.

در حاشیه  این جشنواره  آقایان دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی ، دکتر شجری معاون برنامه ریزی و  امور اقتصادی سازمان ، دکتر حاجی وند رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی، دکتر قدسی و دکتر برخوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و سایر مقامات محلی از غرفه دستاوردهای پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش جنوب کرمان در زمینه  مرکبات  بازدید نمودند.

موسوی مدیرعامل کشت و صنعت جیرفت در این جشنواره با بیان اینکه  ایستگاه امید مرکبات جنوب کشور  در سال ۱۳۵۰ توسط  منیعی ایجاد شده است و  در طی این مدت در  کشور گسترش پیدا کرده است ،  اظهار داشت: باید نسبت به معرفی ارقام جدید برای بازارهای مصرف توجه جدی مبذول شود.

روابط عمومی سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی