عمومی | دانشگاه اصفهان

کارگاه آموزشی توانمند سازی و بهبود کیفیت فرایند ها و عملکرد های آموزشی و نظارتی


کارگاه آموزشی توانمند سازی و بهبود کیفیت فرایند ها و عملکرد های آموزشی و نظارتی به همت دبیرخانه نظارت و ارزیابی دانشگاه اصفهان و با همکاری دانشگاه غیر انتفاعی شیخ بهایی برگزار شد.

به گزارش وب سایت خبری uinews کارگاه آموزشی توانمند سازی و بهبود کیفیت فرایند ها و عملکرد های آموزشی و نظارتی دانشگاه و موسسات آموزش عالی استان اصفهان با حضور بیش از ۶۰ تن از مسئولان و کارشناسان زیر نظام های آموزش عالی استان روز پنجشنبه ۵ دی ۹۸ در محل دانشگاه غیر انتفاعی شیخ بهایی برگزار شد.

در این کارگاه یک روزه که از سوی دبیرخانه هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان و با همکاری دانشگاه غیر انتفاعی شیخ بهایی برگزار شد. دکتر آهون منش رئیس اتحادیه دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی در سخنان کوتاهی به بیان مشکلات موسسات غیر انتفاعی پرداخت و افزود، موسسات غیر انتفاعی انتظار دارند در شرایط موجود حداقل به اندازه ۱۰% دانشجویی که در اختیار دارند مورد توجه مسئولان وزارت علوم قرار گیرند.

رئیس اتحادیه دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی با انتقاد از عدم وجود نگرش اقتصاد آموزش عالی در ساختار وزارت علوم بزرگترین مشکل این بخش از آموزش عالی را یکسان نگری غیر انتفاعی ها با دانشگاه های دولتی در آیین نامه ها و بخشنامه های مربوط به جذب هیات علمی، قوانین و مقررات آموزشی و ... برشمرد و خواستار تدوین شیوه نامه های اجرایی و آموزشی خاص برای  این دسته از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی شد.

دکتر آهون منش سپس افزود، علی رغم وجود مشکلات و بی مهری هایی که به این بخش خصوصی از آموزش عالی می شود این موسسات با تمام توان ارتقاء کیفیت آموزشی را هدف قرار داده اند و محکم و استوار برای رسیدن به این هدف تلاش می کنند و همانگونه که در عرصه آموزش عالی حضور داشته اند، استوار به فعالیت علمی و پژوهشی شان  نیز ادامه خواهند داد.

در ادامه این کارگاه یک روزه دکتر سید حمید رضا شاوران، دبیر هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان ضمن تشکر از مسئولان دانشگاه شیخ بهایی در برگزاری این کارگاه بر ضرورت استمرار برگزاری کارگاه های آموزشی با هدف توانمند سازی و ارتقای کیفیت و فرایند های آموزشی و نظارتی در تمام زیر نظام های آموزش عالی استان تاکید کرد و افزود، متاسفانه افت تعداد دانشجو در طی سال های اخیر به عاملی مشکل ساز و آزار دهنده برای تمام زیر نظام های آموزشی عالی تبدیل شده است و این مشکل در  در موسسات غیر انتفاعی پر رنگ تر بوده است.

دبیر هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان، توسعه بی رویه مراکز آموزش عالی در یک مقطع زمانی آن هم بدون توجه به زیر ساخت ها و استاندارد های مورد نیاز و عدم نگاه به شیب کاهشی جمعیت کشور را یکی از عوامل بروز مشکلات امروز آموزش عالی استان برشمرد و با اذعان به اینکه تدوین شاخص های نظارتی و ارزیابی و تضمین کیفیت، متناسب با هر زیر نظام آموزشی یک ضرورت است اظهار داشت این شاخص ها در کارگروه های تخصصی وزارت عتف در حال تهیه است که انتظار می رود تا پایان سال جاری به تصویب رسیده و ابلاغ شود.

دکتر شاوران همچنین بر ضرورت توجه بیشتر به بنیان های علمی و تخصص گرایی در گسترش رشته ها در هریک از زیر نظام ها و همچنین همسو سازی امر پژوهش در کنار آموزش و حرکت به سمت تولید علم نافع تاکید کرد.

خاطر نشان می سازد در این کارگاه دکتر مرتضی حاج حسینی معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان و دبیر کمیسیون موارد خاص استان نیز به تبیین شیوه نامه های اجرایی این کمیسیون در بررسی موارد و مشکلات آموزشی دانشجویان پرداخت و هر یک از کارشناسان حوزه های ستاد شاهد و ایثارگر، آموزش و نظام وظیفه در دو بخش تخصصی صبح و عصر ضمن ارائه مطالب حیطه اختصاصی خود به سوالات شرکت کنندگان در این کارگاه پاسخ دادند.