عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خبر داد: آغاز دهمین بسیج ملی اطلاع‌رسانی تغذیه از ۱۴ دی‌ماه در استان

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان گفت: با توجه به اهمیت تغذیه صحیح در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر، دهمین بسیج ملی اطلاع‌رسانی تغذیه در سال جاری با شعار" ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین‌های غذایی سالم" از ۱۴ لغایت ۳۰ دی‌ماه در استان بوشهر برگزار می‌شود.
وی تصریح کرد: هدف از این برنامه ارتقا سطح سواد و فرهنگ جامعه در مورد تغذیه مناسب، سالم و خود مراقبتی تغذیه‌ای است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: خود مراقبتی تغذیه‌ای به این معنی است که هر فردی با مفهوم تعادل، تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه و نیز روش‌های جایگزینی مواد غذایی آشنا باشد. همچنین خانواده‌ها با توجه به وضعیت اقتصادی خود از غذاهای سلامت‌محور بیشتر استفاده کنند.
دکتر خواجه‌ئیان بیان داشت: با توجه به فرهنگ غذایی افراد جامعه، چندین غذای سالم باید در برنامه غذایی گنجانده شود که انتخاب غذای خانگی بجای مصرف فست فودها، دوغ خانگی بجای نوشابه گازدار و نمک یددار تصفیه‌شده بجای نمک دریا و نمک کوه و سنگ نمک ازجمله این موارد است.

میوه‌های تازه را جایگزین آب‌میوه کنید


وی تاکید کرد: مصرف میوه‌های فصل بجای آب‌میوه‌ها، مصرف روغن مایع بجای روغن جامد، مصرف مرغ و ماهی بجای گوشت قرمز، استفاده از نان سبوس‌دار بجای نان سفید و بدون سبوس از دیگر موارد جایگزین هستند.
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برای حفظ سلامت بدن باید از ۶ گروه غذایی اصلی شامل گروه غلات، گروه سبزی ، گروه میوه‌ها، گروه گوشت و تخم‌مرغ، گروه حبوبات و مغزها و گروه لبنیات استفاده کرد.
فریده نظری با اشاره به اینکه باید از گروه متفرقه شامل چربی‌ها و قندها به میزان محدود استفاده کرد افزود: با توجه به اینکه مواد غذایی هر گروه دارای ارزش تغذیه‌ای مشابه و تقریبا یکسان هستند، می‌توان از برخی مواد غذایی یک گروه بجای مواد غذایی دیگر در همان گروه استفاده کرد.
وی تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال برای استفاده از گروه میوه‌ها توصیه می‌شود از میوه‌های موجود در فصل که قیمت آن مناسب‌تر باشد، مصرف کرد. میوه‌های ریز و درشت ارزش غذایی یکسانی دارند.

تخم‌مرغ جایگزین مناسبی برای گوشت به شمار می‌رود


مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تخم‌مرغ جزو مواد غذایی گروه گوشت‌ها محسوب شده و مصرف روزانه آن برای کودکان، نوجوانان و مادران باردار تاکید می‌شود.

نظری اظهار داشت: مصرف روزانه مواد غذایی گروه حبوبات نیز برای کلیه گروه‌های سنی توصیه می‌شود زیرا حبوبات منبع پروتئین و جایگزین مناسب گوشت بوده و مصرف آن در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی مفید است.


انتهای پیام/ م.ف۱۰۲۴

اخبار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر را در کانال اطلاع رسانی ما دنبال کنید

https://chat.whatsapp.com/DMVSnqaN4f3LE5jqIuGJrI