عمومی | فرهنگستان علوم

معاون اول رئیس جمهوری: فرهنگستان‌ها در رفع چالش‌های اصلی کشور مشارکت جدی داشته باشند و به دولت کمک کنند

بیست و نهمین جلسه هیات امنای فرهنگستان های جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ به ریاست آقای دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و رئیس هیات امنای فرهنگستان های کشور برگزار شد. در این جلسه که وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، روسای ۴ فرهنگستان کشور، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، معاون حقوقی رئیس جمهور، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمایندگان فرهنگستان ها (اعضای حقیقی هیات امنا)، دبیر هیات دولت، دبیر هیات امنا و دبیران ۴ فرهنگستان حضور داشتند، آقای دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به وجود استادان ممتاز و برتر در فرهنگستان های کشور گفت: فرهنگستان های کشور با برخورداری از ظرفیت های علمی فراوان و بهره مندی از استادان و نخبگان کشور، می توانند در شناسایی و رفع چالش های اصلی کشور مشارکت جدی داشته باشند و به دولت کمک کنند. معاون اول رییس جمهور با اشاره به برگزاری جلساتی با حضور روسای ۱۳ دانشگاه بزرگ و برتر کشور در خصوص چالش های اصلی پیش رو خاطر نشان کرد: پس از برگزاری این جلسات، کارگروه هایی با عضویت نمایندگان و اساتید این دانشگاه ها تشکیل شد و این کارگروه ها نشست هایی را در خصوص موضوعات و مسائل مختلف برگزار کردند و راهکارهایی را نیز برای برون رفت از مشکلات پیش روی کشور به دولت پیشنهاد داده اند. رئیس هیات امنای فرهنگستان ها افزود: ظرفیت گسترده علمی موجود در فرهنگستان های کشور ایجاب می کند که اساتید و نخبگان فعال در این فرهنگستان ها نیز در تدوین راهکارهای برون رفت از مشکلات پیش روی کشور مشارکت جدی تر داشته و پیشنهادات خود را به دولت ارائه دهند. دکتر جهانگیری در ادامه این جلسه با اشاره به شرایط سخت بودجه دولت و اینکه وضعیت بودجه دولت از دوران دفاع مقدس نیز سخت‌تر است، گفت: ممکن است برخی نهادها و مراکز نظیر فرهنگستان های کشور احساس کنند که دولت در تخصیص بودجه، توجه کافی را به آنها ندارد اما با توجه به کاهش درآمدها و محدودیت های فراوان بودجه دولت، تقریباً تمامی دستگاه ها و سازمان ها با کمبود بودجه مواجه هستند که امیدوارم دولت بتواند با بکارگیری روش های مناسب، وضعیت بودجه را بهبود بخشیده و سهم بودجه فرهنگستان های کشور را افزایش دهد. معاون اول رییس جمهور در عین حال ضمن تاکید بر این نکته که موضوع بودجه عمومی دولت و موضوع اقتصاد دو موضوع مهم هستند، تصریح کرد: به رغم آنکه بودجه دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی وضعیت خوبی ندارد اما بحمدلله با صبوری و بزرگی مردم و تلاش مدیران کشور و همت بخش خصوصی، اقتصاد کشور با وجود کارشکنی ها و دشمنی های آمریکا سرپا ایستاده است و سیاست های آمریکایی ها برای فروپاشی اقتصاد ایران با شکست مواجه شده که بیانگر ظرفیت های بالا و توانمندی اقتصاد کشور است.

در ادامه جلسه آقای دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به اینکه در فرهنگستان های کشور شرایط گفتگو میان نخبگان و استادان رشته های مختلف دانشگاهی از استان های مختلف کشور وجود دارد، گفت: امکان گفتگوهای بین رشته ای در فرهنگستان های کشور فرصتی است که زمینه را برای مشارکت فرهنگستان ها در حل ابرچالش های کشور فراهم می کند.

در بیست و نهمین جلسه هیات امنای فرهنگستان ها، آقایان دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر سیدعلیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر، هر کدام گزارشی از عملکرد فرهنگستان خود ارائه کردند و به تشریح برنامه های ۵ ساله فرهنگستان ذی ربط، منطبق با برنامه ۵ ساله توسعه کشور پرداختند.

در ادامه نشست، گزارش های حسابرسی و صورت های مالی سال ۹۷ فرهنگستان های کشور مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید. در این نشست همچنین بودجه تفصیلی سال ۹۸ فرهنگستان ها که به تایید سازمان برنامه و بودجه رسیده بود تصویب شد و ساختار سازمانی فرهنگستان هنر نیز با ۱۳۰ پست سازمانی به تصویب رسید. در این جلسه همچنین با واگذاری ساختمان نیمه تمام مرکز همایش های فرهنگستان ها به موزه علم و فناوری وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای مدت ۲۰ سال موافقت شد. اصلاح ماده ۲۵ آئین نامه مالی و معاملاتی فرهنگستان ها و تصویب تعدادی از پیشنهادهای اداری و مالی و حوزه پشتیبانی فرهنگستان ها از دیگر تصمیمات این جلسه بود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

گالری تصاویر

روابط عمومی فرهنگستان علوم