عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مراقبت از بیماران؛ بخش جدانشدنی زندگی پرستاران



ولادت حضرت زینب و روز پرستار بهانه ای شد  تا به سراغ پرستاران نمونه دانشگاه برویم و در این روز با این سفیدپوشان نمونه کشوری به گفت و گو بنشینیم .


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار سه نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه، یک سرپرستار، یک کمک بهیار و یک پرستار به عنوان نمونه کشوری مورد تقدیر قرار گرفتند .

پرستاری عشق است و زینب گونه رفتارکردن، این اولین جمله بهناز جعفری سرپرستار نمونه اورژانس بیمارستان شهیدمفتح ورامین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در توصیف پرستاری است .

او در جواب این سوال که تا به امروز از چند بیمار پرستاری کرده، لبخندی می زند و می گوید: خیلی، شماره اش از خاطرم رفته که بر بالین چند بیماران بوده ام، شاید در این ۱۵ سالی که کار پرستاری می کنم، نتوانم عددی را مشخص کنم .

جعفری با اشاره به اتفاقات تلخ و شیرینی که با رشته پرستاری گره خورده، گفت: گاهی پیش می آید، مصدومان تصادفی و بیماران مختلف از پیر و جوان با کوله باری از امید مراجعه می کنند، ولی علیرغم تلاش های پزشکان و گروه پرستاری به دلیل شدت بیماری یا جراحات متعدد کاری از دستمان بر نمی آید و این موضوع یکی از تلخ ترین دشواری های حرفه من است .

این پرستار نمونه دانشگاه با تاملی معنی دار درباره تلخ ترین خاطره دوران کاری خود می گوید: تلخ ترین خاطره ام مربوط به اولین سال کاریم می شود پسر بچه ای ۷ ساله با درد شکم مراجعه کرد و به دلیل این که این کودک خیلی دیر به مرکز درمانی رسیده بود، در همان ساعات اولیه در اورژانس فوت شد و متاسفانه کاری از دست کسی برای این کودک بر نیامد، این تلخ ترین خاطره من است که بعد از ۱۵ سال هنوز هم یادآوریش غمگینم می کند .

جعفری ادامه داد: بهترین خاطراتم مربوط به بیمارانی است که با شرایط حاد مراجعه می کنند و بیمار با حال خوش روی پای خودش مرخص می شود، مگر منظره ای از این شیرین تر هم می شود .

وی مهم‌ترین ویژگی هر پرستار را صبر و تحمل فراوان عنوان  می‌کند و درباره علاقه‌اش به این شغل می‌گوید:«از همان کودکی  پرستاری شغل موردعلاقه‌ام بودو اگر الان به گذشته برگردم، بازهم بدون شک پرستار می‌شوم ».

گواهش برای این موضوع این است که می‌گوید: انتخاب اولم در فرم انتخاب رشته، با توجه به رتبه خوبی که داشتم پرستاری بود .

پرستار نمونه دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر انتخاب این شغل در زندگی خانوادگی‌اش، با بغضی در گلو می‌گوید: زمانی که برای آزمون های کنکورآماده می شدم، مادرم در بستر بیماری بود و مدام به بیمارستان رفت وآمد می کردم، همان زمان تصمیم گرفتم برای کمک به مردم و برای کاهش درد و آلام مردم رشته پرستاری را انتخاب کنم .

سرپرستار اورژانس نمونه دانشگاه معتقد است، پرستاران در کاهش درد و رنج بیماران می توانند نقش مهمی داشته باشند، آن ها علاوه بر کمک به روند درمان جسمی بیماران می توانند در افزایش روحیه نشاط و شادابی بیماران نیز نقش داشته باشند .

اگر بازبه عقب بازگردم، دوباره پرستار می شود، این ها گفته های جعفری سوپروایز بیمارستان شهیدمفتح ورامین است .

وی که دارای دو فرزند دختر است، در پاسخ به این سوال که آیا این رشته را به دخترانش توصیه می کند یا نه، گفت: رشته پرستاری سختی ها مشکلات خاص خود را دارد و باید فردی که این رشته را انتخاب می کند تحمل سختی شرایط کاری را داشته باشد چرا که اولین اصل رشته پرستاری صبر است و اگر فرزندان من بتوانند با عشق و صبر به مردم خدمت کنند چرا که نه حتما مشوقشان هم خواهم بود .

از او درباره انتظارات و خواسته های حرفه ای اش می پرسم و این بار پرستار نمونه ما به تنها موضوعی که اشاره نمی کند مادیات است، حتما عشق به کار و خدمت مردم موضوعات مهم دیگری را در ذهن او پررنگ تر می کند و می گوید: دوست دارم بیشتر از این ها به پرستاران بها داده شود و از نظر کاری و حرفه ای دیده شوند، گاهی اوقات کمبود نیرو و شیفت های پشت سرهم، به پرستاران فشار می آورد .

احمدغفاریان بخشایش متولد ۱۳۶۵ از بستان آباد تبریز است، او از سال ۹۵ در پست کمک بهیاری در بیمارستان آیت الله طالقانی در حال ارائه خدمات است .

وی درباره حرفه اش می گوید: پرستاری از بیماران شغل شریفی است و من فکر می کنم که مریضی که در بستر بیماری است باید به اندازه بالاترین مقامات یک کشور به او احترام گذاشت .

بخشایش معتقد است، مال، جان و وقت بیماران امانتی در دستان کادر پزشکی است که نباید به این امانت خیانت شود، همین گفتار دلنشین و ساده گواهی بر انتخاب وی برای نمونه شدن است .

کمک بهیار نمونه دانشگاه، خدمت به بیماران را یکی از شریف ترین مشاغل دانست و گفت: به قدری خدمت به مردم ارزش دارد که نمی توان با کلمات این شغل را توصیف کرد .

از او می پرسیم که تا امروز بربالین چند بیماربوده اید، می گوید: تعداد ندارد هر چه در توان داریم کمک می کنیم، شاید ۱۰ هزار تا و یا بیشتر، مهم خدمت است .

از تاکیدی که در میان صحبت‌هایش بر اهمیت همدردی و همدلی پرستاران با بیماران دارد، می‌توان به یکی از دلایل انتخابش به‌عنوان پرستار نمونه پی برد. در همین راستا می‌گوید: یک پرستار خوب باید صبور و خوش‌اخلاق باشد. خیلی اوقات حتی اگر نتوانیم برای بیمار کاری انجام دهیم، می‌توانیم با او و یا همراهانش صحبت کنیم تا بدانند که آن‌ها را درک می‌کنیم .

از او درباره شیرین‌ترین خاطره‌اش در طول این سال ها می‌پرسم، می‌گوید: فوت بیماران و یا از دست دادن عضوی از بدن برای من خاطراتی تلخ و دلخراش است که هیچ گاه از ذهنم پاک نمی شود .

بخشایش این باربه خدمات اساتید دانشگاه و اعمال جراحی موفقیت آمیزی که دارند به عنوان شیرین ترین خاطراتش اشاره می کند و باز هم مرا در شگفتی فرو می برد که چرا هیچ اشاره ای به خدمات خود ندارد و همواره سپاسگزار تمامی عوامل است .

بیمارستان آیت الله طالقانی یکی از شلوغ ترین مراکز درمانی دانشگاه است، از وی درباره سختی های کارش می پرسم، می گوید: کار من سختی ندارد و هیچ وقت پیش نیامده که موضوعی یا مسئله ای مرا ناراحت کند .

کمک بهیار نمونه دانشگاه با قاطعیت، انتخاب اول و آخر خود را همین حرفه می داند و با افتخار اعلام می کند به فرزندانم هم توصیه می کنم در هر جایگاهی که می توانند بیشتر به مردم خدمت کنند مشغول کار شوند .

از او راجع به کمبودها و مشکلات کاری اش می پرسم، او اولویت را تامین تجهیزات و لوازم بیشتر برای بیماران می داند و می گوید: باید شرایط راحت تر شود تا پرستاران از حداکثر زمان خود بر بالین بیماران استفاده کنند، به غیر از این هرگز مشکل خاص دیگری در کار نداریم .

فاطمه نیک رفتار نوری یکی دیگر از پرستاران پرسابقه و خوشنام مرکز ۱۵ خرداد دانشگاه است که به عنوان پرستار نمونه شناخته شده است .

این پرستار نمونه کشوری لازمه ی انتخاب این شغل را نیازمند عشق و علاقه کاری دانست و گفت: تمام سعی و تلاشم انجام وظیفه و مراقبت از بیماران برای  کاهش درد است .

نیک رفتار نوری گذشت و ایثار را لازمه کار پرستاران می داند و می گوید: بیماران و همراهانشان در شرایط مختلف روحی و جسمی برای کاهش آلام خود به ما مراجعه می کنند، دراین وظیفه خطیر ممکن است با برخوردهایی از سمت بیمار روبرو شویم ولی با همه این وجود باید با عطوفت برخورد و با رفتارهای شایسته عزم خود را جزم کنیم .

وی ادامه می دهد: شغل پرستاری یکی از مشاغل سخت و طاقت‌فرسا است که نه تنها جسم انسان را خسته و فرسوده می‌کند بلکه بر روح و روان آدمی هم تاثیرمی گذارد، ولی ازآنجا که صبر و شکیبایی در تحمل این موارد بسیار مهم است می‌توان گفت عشق و علاقه به این کار این مسائل و مشکلات را از سر راه بر می‌دارد .

پرستار نمونه دانشگاه پاداش زحمات و تلاش های خود را دردستان توانای پروروگار می داند و با تواضغی که دارد می گوید: همیشه  معتقدم، "همه ی عالم محضر خداست"  و خداوند بر رفتار و اعمال ما نظارت دارد، مطمئنا پاداش زحمات نیز در دستان قدرتمند اوست .

از او درباره شیرین ترین خاطرات دوران کاری اش می پرسم، او می گوید: اعمال جراحی که برای اولین بار انجام می شود و نتایج  موفقیت آمیزعمل های جراحی  زیباترین و شیرین لحظات را برای من رقم می زند .

وی در پایان یادآور شد: شغل پرستاری تلخی و شیرینی های خاص خود را دارد ویکی از تلخ ترین خاطراتم مربوط به پسربچه ای بود که دستش در چرخ گوشت گیر کرده بود، یادآوری این موضوع همواره برای من دلخراش و ناراحت کننده است .

انتهای پیام /

کدخبرنگار:۷۷۰۱س.ق