مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

از پژوهشگران و فناوران برگزیده دانشگاه شریف تجلیل شد

به گزارش روابط عمومی، در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده دانشگاه صنعتی شریف که عصر امروز سه‌شنبه ۱۰ دی ماه سال جاری، به‌مناسبت هفته پژوهش و با حضور دکتر قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و دکتر فتوحی رئیس دانشگاه شریف در سالن جابربن حیان دانشگاه برگزار شد، از پژوهشگران، طرح ها و مراکز پژوهشی برگزیده دانشگاه تجلیل شد.

در ابتدای مراسم دکتر فتوحی رئیس دانشگاه ضمن تبریک هفته‌ی پژوهش گفت: آموزش عالی به‌عنوان یک نقطه کانونی که می‌تواند پیشرفت جوامع را در سایر زمینه‌ها نیز تضمین کند توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. چرا که آثار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آموزش عالی غیر قابل انکار است. آموزش عالی نقش مهمی از طریق دانش آموخته‌گان خود بازی می‌کند. کسانی که رهبران آموزشی، پژوهشگران، آموزگاران و مدرسان، مشاوران و مدیران آینده خواهند شد.
از سوی دیگر، شاید بتوان گفت در هیچ دوره‌ای جامعه، دولت و اقتصاد تا این حد از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی انتظار پاسخگویی به مسائل‌شان را نداشته‌اند. در حال حاضر از آموزش عالی توقع می‌رود که عملکرد خدمات‌رسانی خود به جامعه را تقویت کند و فعالیت‌هایش را در طیف وسیعی از انتظارات، گسترش دهد.
رئیس دانشگاه در ادامه افزود: سه کارکرد معمول دانشگاه یعنی آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعی در واقع بیانگر کارکردهای تکنیکی دانشگاه بوده و معمولا در برگیرنده کارکردهای هنجاری و ارزشی آموزش عالی نیست.
دانشگاه صنعتی شریف نیز در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود همواره تلاش نموده است در مسیر حل نیازها و مشکلات جامعه و صنعت کوشا باشد و در این مسیر طی سال‌ها و دهه‌های گذشته ماموریت‌های جدیدی بر ماموریت‌های قبلی خود از قبیل؛ تربیت نیروی متخصص انسانی تا مشارکت در حل مسائل اساسی کشور، ماموریت‌های، سرآمدی علمی- پژوهشی (توسعه مرزهای دانش)، ارایه خدمات و راه‌کارهای صنعتی و فناورانه به جامعه و صنعت، ایجاد توسعه و بومی‌سازی فناوری‌های مورد نیاز، اشتغال آفرینی فاخر و دانش‌بنیان)، اولویت قرار دادن حوزه‌های میان‌رشته‌ای، کیفیت گرایی درحوزه برون دادهای پژوهشی، توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان جهت حمایت از برنامه‌های اقتصادی دانش محور و اقتصاد مقاومتی و توسعه زیرساخت‌های پژوهشی، را اضافه کرده است.
دکتر فتوحی حفظ و ارتقای سرآمدی دانشگاه در حوزه‌های آموزش و پژوهش را از اهداف مهم برنامه‌های راهبردی برشمرد و افزود: ارزیابی و بازنگری در نظام آموزش و پژوهش دانشگاه (شامل ساختارها، فرآیندها و برنامه‌های آموزشی و اتصال آن به پژوهش‌های بنیادی و کاربردی) متناسب با نیازهای کشور و نیز با توجه به روند تحولات جهانی ضروری به نظر می‌رسد.
بر این اساس، لازم میدانم که کارگروهی مشورتی از اعضای هیات علمی دست اندکار، با تجربه و یا صاحب‌نظر در این حوزه تحت عنوان کارگروه تحول آموزش و پژوهش به بررسی نیازها و ضرورتهای حوزه‌های آموزش و پژوهش دانشگاه (در تعامل تنگاتنگ با معاونت‌های آموزشی و پژوهشی) پرداخته و نقشه راهی را برای ایجاد تحولات اساسی در این حوزه‌ها تدوین نماید.

در ادامه‌ی این مراسم دکتر قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پژوهش در تاریخ ما ایرانیان از دیر باز اهمیت ویژه‌ای داشته و دارد اما نکاتی در آن وجود دارد که رعایت نمی‌شود.
وی ادامه داد: رتبه رفاه اجتماعی در ایران بسیار پایین است و اعتقاد من بر این است اداره علمی کشور باید بر اساس شاخص رفاه در حوزه کار آفرینی اقتصاد آموزش امنیت سرمایه اجتماعی، آزادی فردی و حکمرانی محیط زیست از طریق توسعه سرمایه انسانی انجام شود.
وی افزود: حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم حلال مسائل و مشکلات دانشگاه هاست که باید مورد توجه تمامی دانشگاه‌ها باشد.
دکتر قبادیان گفت: توجه به شاخص‌های تحقیق و توسعه بسیار مهم است، برای مثال ما باید پژوهشگران تمام وقت داشته باشیم تا این شاخص افزایش یابند و بر سرمایه انسانی سرمایه گذاری شود. تولید باکیفیت و قیمت ارزان است که به ما کمک می‌کند تا در رقابت‌ها پیروز شویم و از دل تحریم‌ها باید فرصت ها را ایجاد کنیم.
وی در پایان از راه‌اندازی سامانه «تاپ» برای همکاری بهتر صنعت و دانشگاه خبر داد و گفت: سامانه‌ای تحت عنوان سامانه تاپ راه اندازی کرده‌ایم که به جبران برخی از مشکلات کشور بپردازد. با راه اندازی این سامانه امکان بهره مندی واحد‌های صنعتی از پتانسیل‌های دانشگاه فراهم شده است. تمامی استادان و دانشجویان می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند.

سپس دکتر موحدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه به ارایه گزارشی از عملکرد حوزه‌ی پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف پرداخت و گفت: عملکرد پژوهشی دانشگاه با وجود تمام مشکلات بودجه‌ای، روند رو به رشدی داشته است.
وی اظهار کرد: تلاش دانشگاه بر این است که به سوی دانشگاه نسل سوم و چهارم گام بردارد تا در نهایت یک دانشگاه ثروت آفرین باشد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در ادامه افزود: به دلیل اهمیت تجاری و پایدارسازی کسب و کار‌های دانش بنیان، درحال پیگیری و به روزرسانی و برنامه‌های مختلفی هستیم.
وی افزود: در حوزه عملکرد پژوهشی دانشگاه با وجود تمام مشکلات بودجه‌ای، روند رو به رشدی داشته‌ایم و در مقالات ارائه شده در این زمینه علاوه بر کمیت، به کیفیت آن‌ها اهمیت ویژه‌ای داده‌ایم. برای مثال برنامه گرنت از حوزه‌های اولویت‌دار دانشگاه است و کسانی که در این زمینه قدم می‌گذارند، به مدت ۳ سال از حمایت‌های ما برخوردار می‌شوند. هر ساله ۲۵ مقاله ارائه شده در این حوزه داریم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: از فعالیت‌های اخیر ما که اهمیت ویژه‌ای دارد، توسعه شاخه‌های بین رشته ای است.
دکتر موحدی گفت: خوشحالیم که در حوزه ارتباط با صنعت رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده ایم و همچنین در رتبه بندی های جهانی درآمد ارتباط با صنعت، مقام هفدهم را کسب کرده ایم .
وی در ادامه با اشاره به عملکرد‌های ارتباط با صنعت و دانشگاه گفت: مجتمع خدمات فناوری دانشگاه بیشترین نقش را در حوزه ارتباط با صنعت برای ما دارد چرا که بیش از ۵۰ مرکز در این مجتمع فعال هستند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: از دیگر کارهای ما بازاریابی فعال است. از طریق تماس با سازمان‌ها و بخش خصوصی سعی داریم قراردادهای تحقیقاتی داشته باشیم تا بتوانیم شاهد رشد و توسعه بیشتر فناوری‌هایمان باشیم.
او با اشاره به دستاوردهای مهم رونمایی شده در نمایشگاه فن بازار گفت : از دستاوردهای مهم ما پکرهای متورم شونده قابل بازیافت در صنعت نفت، ساخت میکروسکوپ کانفوکال بود که نمونه ای از سازه های برجسته تیم‌های دانشگاه است .
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: ما ۸۰ آزمایشگاه در سطح دانشگاه داریم که با آزمایشگاه مرکزی ما همکاری دارند؛ حجم درآمد سالیانه این آزمایشگاه حدود ۲ میلیارد تومان در سال است.
او با بیان اینکه از تجاری سازی محصولات حمایت می‌کنیم، گفت: در حوزه توسعه فناوری محصول در سال‌های گذشته یک برنامه توسعه‌ای را دنبال کردیم.
دکتر موحدی تصریح کرد: از مهمترین فعالیت‌ها در سطح دانشگاه، مالکیت فکری و ثبت اختراع است.
وی اظهار داشت: با حمایت معاونت علمی و فناوری چند مرکز نوآوری در حوزه سلامت، هوا و فضا، تحلیل رایانش داده و حوزه مواد را در آینده راه اندازی می‌کنیم که بتوانند محل ارزشمندی برای تبدیل ایده به محصول شوند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: در آینده‌ای نزدیک با همکاری سازمان گمرک مرکز نوآوری مرزی راه اندازی می‌شود.
وی گفت: در حوزه کار آفرینی برنامه‌های مهمی از قبیل؛ مدرسه اشتغال که در آن به خودشناسی، مهارت آموزی و کار آموزی می‌پردازند و نقش مهمی در تربیت دانشجویان در حوزه کارآفرینی دارد، اجرا می‌شود.
دکتر موحدی اظهار داشت: عملکرد پارک‌ علم و فناوری دانشگاه باتوجه به قدمت آن رشد بسیار پیدا کرده است.
وی افزود: این ناحیه شامل شرکت ها، استارتاپ‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری، تامین کنندگان خدمت، فضای کار اشتراکی و سرمایه گذاران است که در حال فعالیت‌ هستند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در پایان سخنانش با تاکید براینکه ۵۰۰ شرکت فعال در اطراف دانشگاه حضور دارند افزود: اخیرا توانستیم با همکاری شهرداری منطقه ۹ مرکز فناوری هوشمند شهری راه اندازی کنیم.

گفتنی است؛در این مراسم از دکتر رضا منصوری استاد دانشکده‌‌ی فیزیک، به پاس خدمات ارزنده و ماندگار ایشان در توسعه پژوهش و فناوری در دانشگاه با اهدای تندیس، تقدیر ویژه بعمل آمد.

همچنین؛ پژوهشگران و فناوران برگزیده، مراکز رشد و آزمایشگاههای پژوهشی برگزیده در چندین حوزه معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

در ادامه مراسم از کتاب شریف نوپا"راهنمای توسعه فناوری و کسب و کار در زیست بوم نوآوری شریف" رونمایی گردید و "سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی" نیز توسط دکتر هرمزی نژاد مدیر امور پژوهشی دانشگاه معرفی شد.

معرفی برگزیدگان