عمومی | دانشکده محیط زیست

اولین دوره آموزش محیط بانی سال ۹۸ آغاز شد

اولین دوره آموزش محیط‌بانی سال ۹۸ آغاز شد

معاون دانشکده محیط‌زیست کشور با بیان اینکه آموزش رکن اصلی در پیشبرد اهداف هر مجموعه‌ای است گفت: این مرکز با سابقه طولانی در زمینه آموزش‌های محیط‌زیستی این افتخار را دارد که چند نسل از بهترین فرزندان محیط زیست را تربیت کرده یا در راستای ارتقای توانمندی‌های علمی آنها موثر بوده است.

به گزارش روابط عمومی دانشکده محیط زییست، حمید گشتاسب، با اشاره به لزوم ارتقا دانش محیط‌بانان، افزود: با تاکیدات مستمر رییس محترم سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر اینکه سلاح واقعی محیط‌بانان باید دانش آنها در مدیریت مناطق خدمتی باشد فاز جدید دوره‌های آموزش محیط بانان را آغاز کردیم.
وی اظهار داشت: در این دوره تلاش شده با بررسی دوره های آموزشی گذشته دست به نوعی بازنگری در سرفصل ها و مفاد آموزشی زده شود و تمرکز بیشتری بر آموزش مفاهیم پایه داشتیم و بالغ بر ۳۰ استاد مجرب و متخصص که در حوزه آموزش‌های محیط‌بانی دارای تجربه ویژه بودند به عنوان مدرس حضور دارند.

رئیس دانشکده محیط زیست بیان داشت:  طبق برنامه‌ریزی انجام شده، تعداد ۴۵۰ نفر از محیط‌ بانان آموزش ندیده تا پایان سال ۱۳۹۸، آموزش‌های بدو خدمت محیط‌بانی را در قالب دوره‌های پانزده روزه، در مرکز آموزش محیط‌‌زیست و تربیت محیط‌بان واقع در دانشکده حفاظت محیط زیست، فراخواهند گرفت که در اولین دوره میزبان ۱۰۰ محیطبان از ۲۰ استان هستیم.

در ادامه این مراسم، فلاحی معاون فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست نیز در سخنانی با اشاره به لزوم رعایت تمام قوانین و مقررات تدوین شده برای برگزاری این دوره آموزشی عنوان داشت: در چنین دوره‌هایی بدون رعایت نظم، وقت شناسی و مسئولیت‌پذیری قطعاً بازدهی مناسبی نخواهیم داشت. برای برگزاری این دوره‌های آموزشی ساعت‌ها برنامه‌ریزی و تدارک دیده شده و لازم است همه ما مانند یک تیم هماهنگ انجام وظیفه کنیم.
وی افزود: حضور به موقع در کلاس‌ها، برنامه های میدانی و همچنین عملیات‌های خارج از دانشکده از مواردی هستند که از سوی ما به دقت مورد نظارت قرار خواهد گرفت. در این میان حتماً فرصت‌هایی برای انتقال تجارب میان محیط‌بانان استان‌های مختلف و همچنین هم اندیشی با مسئولین به منظور بررسی و حل مشکلات برگزار خواهیم کرد.

ابراهیم زارعی مسئول هماهنگی برگزاری دوره‌های آموزش محیط‌بانی نیز با بیان اینکه تمامی محیط‌بانان شرکت کننده در این دوره‌ها بیمه هستند عنوان کرد: ما تلاش کردیم این مرکز را به بهترین شکل ممکن تجهیز کنیم. مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان از لحاظ امکانات رفاهی، فضای آموزشی، زمین‌های ورزشی و دسترسی از بهترین فضاهای آموزشی کشور به شمار می‌رود و تیمی از کارشناسان دانشکده در این مرکز مستقر شده‌اند که تجربه چندساله در امر آموزش محیط‌بانی دارند.
ایشان ادامه داد: این یک کار تیمی است و ما برای اینکه بهتری خروجی را داشته باشیم لازم است در همه حال همدیگر را پوشش بدهیم و ما هم نیازمند مساعدت شما هستیم. تجربه برگزاری چندساله دوره‌های آموزش محیط‌بانی نشان دهنده این است که اگر بین محیط بانان، اساتید و تیم اجرایی هماهنگی و همدلی وجود داشته باشد، بهترین عملکرد را خواهیم داشت.
گفتنی است شناخت و تنوع پوشش گیاهی ایران، قوانین و مقررات محیط‌زیست، حیات وحش ایران، قانون حفاظت و مدیریت حیات‌وحش، نقشه‌خوانی، جهت‌یابی و کار با  GPS، اطفا حریق در منابع‌طبیعی، تعیین جایگاه و ماموریت‌های سازمانی محیط‌بانی، بازرسی نفر، اماکن و خودرو، دستگیری، بازداشت و بدرقه متهمان، شناخت مناطق حفاظت شده، زندگی و عملیات در طبیعت،کنترل خشم، بیماری‌های حیات‌وحش، اسلحه‌شناسی، دفاع شخصی، ضابطین قضایی، اصول گشت‌زنی، کلیات یگان و  شناخت محیط‌زیست و آلاینده‌ها از دروسی هستند که در این دوره با همکاری یگان حفاظت محیط‌زیست، فرماندهی پلیس پیشگیری ناجا و دانشکده حفاظت محیط‌زیست آموزش داده می‌شود.