عمومی | دانشگاه صنعتی اصفهان

نشست‌ تخصصی حمل و نقل و ترافیک دردانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد + گزارش تصویری

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست با بیان این که این دانشگاه با دانش بالا و قدرت تصمیم‌گیری خوب همواره با کارهای شاخص خود در کشور نمونه بوده است، تعامل دوسویه دانشگاه ها با شهرداری را برای حل مشکلات سودمند توصیف کرد و گفت:  از سال ۹۴ تاکنون ۸۰ قرارداد همکاری میان دانشکده‌های حمل و نقل، عمران، برق و مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرداری اصفهان انجام شده است .

دکتر سید مهدی ابطحی با بیان این که برنامه های درسی و پایان‌نامه‌های مختلف مرتبط در دانشگاه صنعتی اصفهان برای کمک به بهبود وضعیت ترافیکی و معضلات شهر بوده است، افزود: دانشکده حمل و نقل یک دانشکده جوان با قابلیت بالا است که با سایر دانشکده‌ها تعامل خوبی دارد و و پروژه‌های مشترک تعریف می‌کند .

وی با تاکید بر سطح بالای تراز دانش در حوزه حمل و نقل و ترافیک، به نقاط ضعف در برخی بخش های این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست مشترک میان شهرداری و دانشگاه و تشکیل اتاق‌های فکر در این زمینه راهگشا خواهد بود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، خوداتکایی اصفهان به لحاظ منابع را از جمله اشکالات حال حاضر در این استان عنوان کرد و افزود: این در حالی است که اصفهان همواره به کشور خدمت ارایه داده و کمتر خدمت دریافت نموده است.

ابطحی، با اشاره به تعامل مناسب شرکت‌های شهرداری با دانشگاه صنعتی اصفهان، به امکان به اشتراک گذاری فعالیت های پژوهشکده درون دانشگاهی حمل و نقل این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۵ کارخانه، ۴۵ شرکت دانش بنیان و بیش از ۳۰ واحد فناور از فناوری های دانشگاه صنعتی اصفهان در بخش های مختلف وارد عرصه شده اند.

سامانه‌های هوشمند ترافیکی در مسیر کمک به کاهش آلودگی هوا

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان نیز در این نشست در خصوص قصه آدم و هوا گفت: طرح قصه آدم و هوا که در دومین سال اجرا قرار دارد، از جمله رویدادهای حوزه حمل و نقل و ترافیک است که از تاریخ ۲۶ آذرماه تا ۲۹ دی ماه روز ملی هوای پاک، برگزار می‌شود.

داریوش امانی خاطر نشان کرد: شهردار اصفهان تاکید داشته که رویکرد امسال در حوزه برنامه‌های حمل و نقل نسبت به سال گذشته متفاوت باشد، نشست‌های تخصصی که امسال به رویدادهای حمل و نقل و ترافیک اضافه شده سعی دارد از نظرات و قابلیت‌های علمی دانشگاه و دانشجویان برای ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های حوزه حمل و نقل استفاده کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا از جمله دلایلی است که توجه بیشتر به حوزه حمل و نقل را گوشزد می‌کند و با توجه به اینکه اصفهان پایتخت حمل و نقل کشور است و در شاهراه کلیدی ترانزیت کشور از شمال به جنوب و غرب به شرق قرار گرفته باید زیرساخت‌های لازم برای حمل و نقل آن فراهم شود.

وی افزود: تعداد ناوگان، سازمان‌های مردم نهاد، شرکت‌ها و شهرک‌های حمل و نقل، همینطور تعداد پایانه‌های مسافربری و مجتمع‌های خدمات رفاهی نشان از آن دارد که باید مباحث به صورت تخصصی‌تر و علمی‌تر مورد توجه قرار بگیرد.

امانی اظهار امیدواری کرد: این سلسله نشست‌ها در طول سال نیز برگزار شود و بتوانیم از نقطه نظرات اساتید و دانشجویان استفاده کنیم تا اقدامات به صورت علمی‌تر و برای افق‌های بلند ۲۰ تا ۳۰ ساله انجام شود.

در ادامه دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی به بیان پیشنهادات خود برای رفع معضلات ترافیکی و آلودگی هوای کلانشهر اصفهان پرداختند.

عضو هیئت علمی  دانشکده حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: گره‌های ترافیکی در تقاطع‌ها، میدان‌ها، سه راه‌ها و چهارراه‌ها از جمله معضلات سیستم حمل و نقل اصفهان است که سامانه‌های هوشمند ترافیکی و برنامه زمان بندی چراغ‌های راهنمایی می‌تواند به رفع این مسئله کمک کند.

دکتر محمد تمنایی ادامه داد: نحوه عملکرد سامانه‌های هوشمند اسکچ که در حال حاضر در عمده‌ترین تقاطع‌ها زمان بندی توسط آنها انجام می‌شود، وجود نداشته است در حالی که مشاهدات حاکی است که این سامانه‌ها به درستی عمل نمی‌کند بنابراین نیاز است تا سخت افزار و نرم افزار مناسبی برای فازبندی و زمان بندی چراغ‌های راهنمایی طراحی شود تا در کل کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

استفاده از حمل و نقل عمومی و حمل و نقل موتوری در مسیر کمک به کاهش آلودگی هوا

دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان نیز تاکید کرد: دو راهکار استفاده از حمل و نقل عمومی و حمل و نقل موتوری می‌تواند بر کاهش آلودگی هوا موثر باشد، در این راستا و به منظور ایمنی بیشتر وسیله نسبت به دوچرخه می‌توان از سه چرخه‌ها استفاده کرد.

دکتر حسین حق شناس اظهار کرد: این طرح با همکاری دانشکده مکانیک از سال ۹۶، پیگیری شده و در حال حاضر قیمت سه چرخه بدون برق، پنج میلیون تومان و سه چرخه مجهز به موتور برقی ده میلیون تومان است که برای سفرهای درون شهری و با حداکثر سرعت ۵۰ کیلومتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه دکتر میثم اکبرزاده، عضو هیئت علمی دانشکده حمل و نقل دانشگاه اصفهان تاکید کرد: تاب آوری شهری از جمله مباحث مورد توجه شهرداری اصفهان است و باید مطالعه‌ای جداگانه به منظور ارزیابی تاب آوری زیرساخت‌ های شهری انجام و در اختیار مدیریت شهری قرار داده شود زیرا میزان مقاومت ساختارهای شهر از جمله معابر باید در شرایط خاص و بحرانی مدنظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت داده‌های شهری، افزود: جای خالی نظام اشتراک داده‌ها در شهرداری اصفهان احساس می‌شود چراکه می‌توان با سرمایه‌گذاری، داده‌ها را جمع آوری و ضبط کرد و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

در بخش دوم نشست، مدیران شهری با اشاره به جایگاه تعیین کننده دانشگاه در رفع مشکلات ترافیکی شهر و آلودگی هوا، به بیان اهم موضوعات و مسائل در این حوزه پرداختند.

بهره برداری از فاز دوم BIS اتوبوسرانی اصفهان

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: در شرایطی که کشور به لحاظ اقتصادی دچار بحران است و تحریم‌ها مانع از انجام فعالیت‌ها می‌شود، نقش دانشگاه و تحقیقات دانشگاهی پر رنگ‌تر است و دانشگاه صنعتی به عنوان اولین دانشگاهی که مطالعات حمل و نقل را انجام داده است، زیرساخت‌های علمی و انسانی خوبی در این زمینه دارد.

قدرت افتخاری وی افزود: کشور از نظر منابع زیرزمینی غنی است، اما تعداد اتوبوس‌های گازسوز کم است و اتوبوس‌های هیبریدی نیز گران است.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه تصریح کرد: این سازمان  از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس غیر فعال، بیشتر از ۲۰۰ دستگاه را بازسازی و به ناوگان حمل و نقل بازگردانده است.

وی با بیان اینکه در هر حوزه نیازمند زیرساخت‌های مورد نیاز هستیم، خاطرنشان کرد: بعد از گذشت ۵۲ سال از عمر اتوبوسرانی، سیستم یکپارچه اتوبوسرانی یا BIS به بهره‌برداری رسیده و در حال فعالیت است، فاز دوم این سیستم نیز ۲۹ دی ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

افتخاری تاکید کرد: عمر متوسط ناوگان اتوبوسرانی نزدیک به پنج سال است در حالی که عمر اتوبوس‌های شهر اصفهان و سایر شهرهای کشور بالغ بر ۲۰ سال است که به لحاظ زیست محیطی وضعیت خوبی ندارد.

وی با بیان اینکه استفاده از روش‌های مختلف برای کاهش آلاینده‌ها در دستور کار قرار دارد، افزود: بازسازی اتوبوس‌های یورو دو و یورو سه موجب کاهش مصرف سوخت به ارزش سه میلیارد تومان شده است که توجه به مسائل رفتاری و انجام معاینه فنی اتوبوس‌ها هر شش ماه یکبار، می‌تواند این میزان را باز هم کاهش دهد.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه اظهارکرد: در سال ۹۶ و ۹۷، نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ دستگاه اتوبوس از ناوگان خارج شد و اتوبوس جدیدی اضافه نشد در حالی که بهره‌وری ناوگان اتوبوسرانی به ازای هر اتوبوس ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر و برخی مواقع ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر است.

در این نشست اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام آمادگی این دانشگاه برای برگزاری دوره‌های آموزشی و پژوهشی، بر لزوم تسریع در توسعه خطوط قطار شهری و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید کردند و به ارایه طرح هایی با موضوع دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌های ایمن و برقی، موتورسیکلت بنزینی بهبودیافته، آلودگی صوتی، فیلترهای نانو با قابلیت نصب موقت برای روزهای آلوده، حمل و نقل ترکیبی، سنسورهای آلودگی هوا، سامانه های هوشمند ثبت داده، رفتار و فرهنگی ترافیکی رانندگان و ایمنی شبکه معابر بویژه عابرین پیاده پرداختند .

گزارش تصویری