عمومی | دانشگاه علوم پزشکی گلستان

هدف همایش ارتقای دانش خانواروافزایش تعامل بین بخشی در امر ازدواج است

همایش استانی آموزشی توجیهی مربیان آموزش ازدواج با حضور استاندار گلستان و جمعی از مسئولین کشوری ، وزارتی و استانی در گرگان به میزانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان برگزار شد.
در این همایشن استاندار گلستان ضمن تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار گفت ، سال ۲۰۲۰ در حالی آغاز شده است که یکی از ویژگی آن حرکت جهان به سمت کهنسالی است.
دکترحق شناس اظهار امیدواری کرد:برگزاری این همایش ها بر روی بنیان خانواده اثر گذار بوده ومنجر به کاهش نرخ طلاق شود.
وی تاکید کرد: یکی از مولفه های مهم رسیدن به افزایش باروری، کاهش هزینه های زندگی و افزایش سطح رفاه است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اصلی ترین نیاز جامعه امروز را آگاه سازی اقشار جامعه و افزایش مهارت های زندگی عنوان کردو گفت : آموزش زوجین در تمام مراحل زندگی می بایست مورد توجه قرار گیرد.
قبل از سخنان وی رییس دانشگاه هم ضمن تبریک روز پرستار ، ابلاغ سیاست های جمعیتی توسط مقام معظم رهبری در سال ۹۳ را اقدامی هوشمندانه جهت تحکیم خانواده و افزایش نرخ باروری درکشورعنوان کرد.
دکتر فاضل افزود : طرح صیانت از خانواده با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی ، دادگستری ،بهزیستی و سازمان تبلیغات اسلامی بصورت پایلوت در استان گلستان اجرا و هم اکنون در سراسر کشور اجرا می شود.
وی ادامه داد : در این طرح خانواده ها و زوجین دانش ، مهارت و تجارت لازم را برای ادامه زندگی فرا می گیرند.
وی هدف همایش را ارتقای دانش و مهارت در خانواده ها و افزایش تعامل بین بخشی عنوان کردد
دکتر محمد اسحاقی رئیس کارگروه ملی تروج ازدواج و کاهش طلاق شورای عالی فرهنگی نیزگفت: افزایش آموزشو مشاوره های قبل از ازدواج و قبل از طلاق موجب رضایت بالای زوجین را در بعد تحکیم خانواده شده است
دکترعلی محمد زنگانه مدیر کل پیشگیری های اجتماعی و فرهنگی قوه قضایه نیز بیشترین علل طلاق را ناشی از ضعف و عدم دانش و مهارت های ارتباطی زوجین عنوان کرد و گفت :یکی از استراتژی های قوه قضایه در کاهش طلاق در جامعه برگزاری کارگا ههای ۷ساعته مهارت های زندگی برای زوجین متقاضی طلاق است.
حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی صالحی معاون فرهنگی و سیاستی مقام معظم رهبری در دانشگا هها نیز بر لزوم آموزش عمومی خانواده ها تاکید کرد و گفت با تهاجم فرهنگی صورت گرفته، افزایش سواد رسانه بعنوان یکی از آموزش های عمومی می بایست مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید به مشارکت مردمی توجه به تشکل های مردم نهاد برای افزایش بنیان خانواده را امری ضروری خواند و گفت : هرجایی کار بدست خود مردم سپرده شده است نتایج درخشان تری بدست آمده است.
در پایان دکتر سید حامد برکاتی مدیر کل دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به بررسی و تبین روند کاهش جمعیت در مقایسه با کشور های اطراف پرداخت و آن را برای آینده مشکل ساز توصیف کرد.
وی همچنین از راه اندازی آموزش های غیر حضوری با هدف ارتقای کمی و کیفی ازدواج در آینده خبر داد.